Druhé místo v Šanghaji získali Češi v kategorii pronajímaných pavilonů s rozlohou do dvou tisíc metrů čtverečních. První místo si odneslo Slovinsko.
"Je to cena za nápadité představení a sdělení tématu EXPO 2010, což je Lepší město, lepší život. Představili jsme Českou republiku jako křižovatku myšlenek, kultur a technologií," uvedl generální komisař účasti ČR na Expu Pavel Antonín Stehlík.
Země do svého pavilonu vystavila například reliéfy z Karlova mostu, na nichž jsou výjevy ze života Jana Nepomuckého. Lidé věří, že když se jich dotknou přinese jim to štěstí.
"Myslím, že to byl jeden z magnetů expozice. Nápad přivézt je sem vznikl, když jsem šel před Expem po Karlově mostě a viděl jsem zástup Korejců, kteří se chtěli reliéfů dotknout. Pro Číňany je nejdůležitější hodnotou právě štěstí," řekl MF DNES Stehlík.
Zlatá kapka v Číně zůstane
Tahákem expozice byla i zlatá kapka připojená na přístroj, který snímal lidské emoce a podle nich namíchal návštěvníkovi parfém "na tělo". Tu vytvořil českoargentinský sochař Federico Diáz spolu s pražským galeristou Zdeňkem Sklenářem a podnikatelem a mecenášem díla Martinem Ulčákem.
Zlatá kapka s celou laboratoří, stejně jako celý český pavilon, byly prodány čínskému státnímu podniku Farma československo čínského přátelství. Pavilon firma koupila za 33 milionu, cena kapky nebyla zveřejněna. Farma bude celou expozici provozovat jako kulturní stánek v jedné z provincií na severu Číny. Česká republika je první zemí, které se prodej pavilonu do Číny podařil (čtěte více o prodeji).
Zajímavostí bylo i umístění části expozice na stropě. Podle známého českého architekta Miroslava Řepy, který byl členem výběrové komise pro českou expozici, je stříbrná medaile úspěch. "Český pavilon měl jiný přístup. Třeba v tom, že jsme se dívali na exponáty směrem nahoru. Jako celek byla naše výstava architektonicky zajímavá, pro mě prostě pavilon voněl jinak než ostatní," řekl MF DNES.
Na výstavu EXPO 2010 se přihlásilo celkem 192 zemí světa a dalších 50 vystavovatelů. Celkem tedy o medaile udělené Mezinárodním úřadem pro Expo soutěžilo 242 subjektů ve čtyřech kategoriích podle rozlohy pavilonu a jeho formy, tedy zda si ho země postavila sama nebo byla v pronajatém objektu.
V Šanghaji jde již o druhou cenu, kterou Češi se svou výstavou získali. První jim udělilo Mezinárodní středisko kultury mládeže šanghajské vlády za nejkreativnější přínos mezikulturní výměně.
Český pavilon navštívilo do dneška 8,5 milionu lidí, celé Expo si prohlédlo 72 milionů návštěvníků. Šanghaj tak překonala historický rekord návštěvnosti.