Fats Domino

Fats Domino | foto: Reuters

Svět na hudbu z New Orleansu nezapomněl

New Orleans je považován za jednu z kolébek moderní hudby. Zrodil se tu jazz, v jeho okolí hrávali největší bluesmani a v 50. letech muzikanti jako Fats Domino přispěli k zrození rock’n’rollu.

New Orleans byl odjakživa známý gospelovými zpěváky a dvěma specifickými styly – cajun a zydeco. Tragédie, kterou rozpoutal hurikán Katrina, se velmi rychle odrazila v řadě projektů, jež reflektují místní tradici a vtahují do nich nejznámější místní hudební legendy.

S nejrychlejší pomocí přišly internetové hudební servery, které nabízely různé kompilace neworleanských umělců či příležitostné písně, mezi nimiž nechyběla pro New Orleans napsaná Shelter In The Rain od Stevieho Wondera.

Příprava speciálních desek však zabrala více času a jednotlivá alba se dostávají na trh až nyní. Nejvíc si pospíšil neworleanský bluesový veterán Dr. John, který ještě v říjnu vydal nostalgickou desku, na níž vzpomíná na doby, kdy jako začínající patnáctiletý muzikant sledoval, jak se místní neworleanská hudba mění v rock’n’roll.

Brzy po něm vydala gramofirma Rounder Records kompilaci A Celebration Of New Orleans Music, na níž sestavila výběr místních muzikantů včetně pianisty Harryho Connicka a bluesové divy Irmy Thomas.

S deskou Hurricane Relief přišla profesní organizace vydavatelů gramofonových desek RIAA. Jsou na ní vedle historické nahrávky Louise Armstronga největší současné americké hvězdy jako R. Kelly, Sting, Faith Hill, Bonnie Raitt či Norah Jonesová.

S výrazně jazzovým albem přišla další v New Orleansu zakořeněná osobnost, jazzový trumpetista Wynton Marsalis. Album Higher Ground Hurricane Relief je záznamem koncertu, jehož se účastnily takové osobnosti, jako jazzový trumpetista Terence Blanchard a gospelová superhvězda Shirley Caesarová.

Hlavní desku v dosavadní sérii dobročinných nahrávek si však natočili současní neworleanští muzikanti sami. Our New Orleans 2005 vyšlo 6. prosince nejen v USA, ale i v řadě dalších zemí včetně Česka.

Ve světě obdivovaní bluesmani nebo interpreti cajunu a zydeca jako Allen Toussaint, Buckwheat Zydeco, BeauSoleil či jazzová dechovka Dirty Dozen Brass Band začali své snímky točit už 20. září v New Yorku, ale závěrečná session se symbolicky konala v New Orleansu.

Kromě finančního přínosu si vydavatelé slibují, že upozorní svět na hudbu, z níž český posluchač zná většinou jen hity Blueberry Hill a Toot-Toot.