Struny podzimu zahájí projekt Jana Garbarka s The Hilliard Ensemble

  • 0
Letošní ročník multižánrového festivalu Struny podzimu zahájí v neděli 19. září vystoupením s programem Officium Novum fenomenální norský saxofonista Jan Garbarek s britským vokálním kvartetem The Hilliard Ensemble. Výjimečný koncert proběhne v Národním památníku na Vítkově.

Officium novumSvětová premiéra tohoto vystoupení, vycházejícího ze stejnojmenného alba, vydaného právě na labelu ECM, proběhla 14. září v Hamburku. Právě z ní přináší iDNES.cz více než čtvrthodinovou videoukázku. Garbarek s The Hilliard Ensemble hráli v tamním chrámu svatého Michaela. Den poté se představili v salcburském Dómu. Vystoupení v pražském památníku, jednom z mála světských prostorů na tomto turné, bude třetí v pořadí.

Jan Garbarek

Jan GarbarekNorský saxofonista se narodil v roce 1947. Patří k nejkomplexnějším osobnostem světového jazzu. Spolupracoval s řadou slavných hudebních osobností, mimo jiné s Georgem Russellem, Keithem Jarrettem, Ralphem Townerem, Trilokem Gurtu, Billem Frisellem či Miroslavem Vitoušem. Prošel obdobími okouzlení jazzrockem i meditativní hudbou, spojoval jazz s elektronikou i prvky etnické hudby. Maximální umělecká svoboda, kterou si "naordinoval" už ve svých počátcích, se nyní zúročuje v pozici osobnosti, jež si může dovolit experimentovat s moderními zvuky syntezátorů a vzápětí se vracet k tisíciletým kořenům světové hudby, aniž by to kohokoli zarazilo. V Česku naposledy exceloval před dvěma lety, kdy se svým jazzovým kvartetem exceloval před mnohatisícihlavým publikem festivalu Colours Of Ostrava.

"Kolaps veškerých bariér, které existují mezi jazzem a klasikou, svatým a profánním, starobylou zašlostí a současností," tak popsal první výsledek spolupráce norského saxofonisty a britských vokalistů americký list New York Observer. Album Officium vyšlo v roce 1994, kdy světová scéna zaznamenávala zvýšený zájem o gregoriánský chorál v moderní hudbě. Nahrávka se stala vůbec nejúspěšnějším titulem vydavatelství a zasáhla dokonce do popových žebříčků několika zemí.

Jan Garbarek (uprostřed) a The Hilliard EnsembleO pět let později se Garbarek a The Hilliard Ensemble opět načas nastěhovali do rakouského kláštera Sv. Gerolda, aby vytvořili pokračovatele Officia. Repertoár dvojalba Mnemosyne se už striktně nedržel ladění svého předchůdce. Obsahuje hudbu v časovém rozpětí dvaadvaceti století a geograficky sahající od Jižní Ameriky přes Skotsko, Španělsko, Řecko a Rusko až po Estonsko.

Třetí volná část dlouhodobého projektu nese název Officium Novum a právě obsah tohoto alba bude základem repertoáru letošního koncertu v rámci Strun podzimu. "Především jsme hledali neohraný repertoár z východoevropské hudební tradice. Na desce najdete skladby od arménského skladatele Komitase Vardapeta, dvojici mých vlastních kompozic, ale třeba také a capella skladbu od Arvo Pärta," řekl Jan Garbarek.

The Hilliard Ensemble

The Hilliard EnsembleBritské pěvecké kvarteto, zaměřené především – ale zdaleka nejen – na interpretaci staré hudby, vzniklo už v první polovině 70. let a název přijalo podle alžbětinského malíře Nicholase Hilliarda. V současné době funguje v obsazení, které se ustálilo v roce 1998, tedy David James (kontratenor), Rogers Dovez-Crump (tenor), Steven Harrold (tenor) a Gordon Jones (baryton). Kromě středověké a renesanční hudby se The Hilliard Ensemble zabývá i interpretací soudobé hudby, skladeb např. Arvo Pärta, Johna Cage nebo Heinera Goebbelse. První desetiletí své existence vydával soubor svá alba u velkého vydavatelství EMI, od roku 1986 patří The Hilliard Ensemble stejně jako Jan Garbarek k základním oporám labelu ECM. Vydal zde půldruhé desítky alb širokého stylového spektra.

Colours of Ostrava 2008 - norský saxofonista Jan Garbarek Arménskou duchovní hudbu studovali přímo na místě jejího vzniku členové The Hilliard Ensemble. Kromě skladeb, upravených Komitasem Vardapetem (1869-1935), který se snažil lidové kořeny přiblížit své současnosti, zní na albu i řada dalších skladeb podobného ranku. Například třináctiminutová Litany, složená z fragmentu stejnojmenné skladby ruského skladatele duchovní a vokální hudby Nikolaje N. Kedrova a z úpravy tradiční modlitby Otche Nash (Otčenáš) z prostředí ruských starověrců, tzv. lipovanů.

Officium Novum ovšem nabízí – byť v menšině – i skladby západního okruhu. Nejstarší je Alleluia Nativitas jednoho ze zakladatelů evropské polyfonie 13. století Perotina, kterou The Hilliard Ensemble s Janem Garbarkem nastudovali již podruhé, ve verzi odlišné od té, kterou můžeme slyšet na jejich minulém společném albu Mnemosyne.