Chinaski

Chinaski | foto: Universal

Music Bar od Chinaski je jako dílna na hity

  • 3
Fandové kapely kolem zpěváka Michala Malátného budou spokojeni. Rádiový hit Tabáček zapůsobil jako reklama na nové album Music Bar, které dnes vychází.

Ukázky z CD a soutěž najdete ZDE

Ovšem razanci předchozího velehitu 1970, známého jako Husákovy děti, jinak vtipný Tabáček postrádá. Vždyť song Husákovy děti obsáhl i generační výpověď, opepřenou big beatem. Píseň člověka bavila a zároveň při ní lehce mrazilo.

Na desce Music Bar zazní taková nadprůměrná skladba Asie. Vypovídá o strachu ze sílícího rasismu ("vím, čím to je, moje holka je z Asie, čekám, až nás někdo zabije"). Navíc exotické melodické motivky Asie kapelu odklonily od opotřebovaného poprocku, jenž novou desku spíše přidusil.

Více než polovina skladeb se "zasekla" v aranžmá. V písních Beaty a rýmy nebo Vedoucí sice kytary štěkají, ale nekoušou. Jakmile kapela rockově přišlápne (Serotonin), zvuk se jakoby otupí, z hudby se ztrácí hravost i překvapení. Ani většina textů příliš nejiskří.

Když Malátný "filozofuje" a poskládá refrén ze slov "štěstí, neštěstí, láska a manželství, kytička, hubička, dítě, smrt", píseň Beaty a rýmy jako by zatuhla v klišé.

Malátný je lepší, pokud si vybere konkrétní situaci, třeba v songu Vrchlabí, než když se snaží obejmout celý život. Společenská témata textuje nejlépe Tomáš Roreček, který nachází neotřelé obraty jako "svět není našikmo, je celej nakřivo" (Asie, spoluautor Štěpán Škoch).

Na druhou stranu výtečná píseň 7. pád, nadýchaná těkavými ornamenty kytar, nasazuje Chinaski melancholickou i poetickou tvář. Ta kapele svědčí v baladách Bylo nebylo, Svítá nebo Vrchlabí. A humor na účet manažerského pseudojazyka přece jen osvěží rockůvku Vedoucí.

Skupina jede po dvou kolejích. Jedna vede k jisté povrchnosti, druhá k dospělosti. Na albu Music Bar rozhodně přibylo písní, které Chinaski směrují na druhou kolej. Zatím se však ukazuje, že člověk si radši poslechne určité skladby než celé album, které má spíše usedlý zvuk a všední písňová aranžmá.

Nutno přitom uznat, že autorský potenciál Chinaski, k němuž přispívají všichni muzikanti, je obrovský. Snad každá ze třinácti písní má chytlavý melodický háček. A tak Music Bar působí jako dílna na hity, která sice dosahuje výsledků, ale ještě hledá vyšší kvalitu.