Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Marketing tu zůstává šlehačkou na dortu

  10:33
Od letošního července se novým ředitelem Pražského jara stane dosavadní ředitel Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK a někdejší člen festivalového výboru Roman Bělor. Nahradí Olega Podgorného, který nečekaně zemřel loni v prosinci.
Jak hodnotíte uplynulých deset let, během nichž jste Pražské jaro také částečně ovlivňoval?
Nejdůležitější je myslím skutečnost, že se festival podařilo finančně zajistit. Na druhou stranu je nutno si přiznat, že doba se mění a festival by měl začít reflektovat, že žijeme v 21. století. V dramaturgii se musíme víc věnovat hudbě druhé poloviny 20. století, analyzovat tuto dobu a současně hledat nové cesty, jak se prezentovat veřejnosti. Musíme vzít v potaz, že mladá generace je pod tlakem různých mediálních fines včetně internetu.

Máte konkrétní představy, jak přilákat nové publikum?
Rád bych festival otevřel jiným žánrům, výtvarnému umění nebo baletu. Také bych se nebál toho, čemu se říká crossover, tedy přesahy do jiných branží. Rozhodně nechci míchat bigbít s Beethovenem, ale proč by nemohli na festivalu vystoupit skvělí jazzoví pianisté? Myslím, že proti Chicku Coreovi by nikdo nemohl nic namítat.

Neměl by být festival o něco kratší, ale umělecky vydatnější?
Samozřejmě si kladu otázku, zda bychom koncertů nemohli odehrát o deset procent méně a ušetřené prostředky vynaložit na zvýšení kvality těch ostatních. Rozhodně však nechci festival zmenšit na polovinu. A třebaže bychom chtěli program více rozevřít směrem ke staré i soudobé hudbě, Pražské jaro si vždy ponechá svou střední část, svůj romantický repertoár.

Je Pražské jaro přehlídkou světového, či lokálního významu?
Festival má ve světě, třeba mezi agenturami, dobrý zvuk. Avšak k tomu, aby byl skutečnou extratřídou, mu možná přece jen něco chybí. To se týká jak financí, tak dramaturgie, a především marketingu. Třeba ve Velké Británii a ještě více v USA je marketingové oddělení nejdůležitějším úsekem managementu, jakousi páteří celé instituce, zatímco u nás stále připomíná spíš šlehačku na dortu.

Jezdí si hvězdy do Prahy pro prestiž? Anebo prostě splní obchodní zakázku od agentury a umělecké renomé si budují ve Vídni, Berlíně či Salcburku?
Motivace určitě není vždy stejná, mezi sólisty nejsou všichni idealisté. Na druhou stranu je mnoho špičkových hudebníků, kteří se do běžné koncertní sezony získávají těžce, ale na Pražské jaro přijedou.

Světová média Pražské jaro - na rozdíl od renomovaných zahraničních festivalů - prakticky nereflektují.
Je pravda, že v zahraničí by se o Pražském jaru mělo víc vědět a mělo by tam být lépe prezentováno. Začátkem devadesátých let k nám zahraniční novináři iniciativně jezdili, byli jsme pro ně zajímaví, ale dnes už nás považují za bezproblémovou oblast, která skoro patří do Evropy. Musíme se tedy snažit sami a média přilákat - a to zase souvisí s marketingem.

Nejasné financování festivalu přes jeho nadaci způsobilo před několika lety mediální rozruch. Jak to dnes hodnotíte?
Nadace ukončila činnost v rámci transformace Pražského jara na obecně prospěšnou společnost. Ještě jsem neměl čas vše podrobně prostudovat, ale bylo by příliš snadné kritizovat tehdejší vedení. Začátek devadesátých let, to byla dost divoká doba, a shánění financí mohlo vést k určitým krokům, které pak vyvolávaly dohady. Dnes se právní kultura přece jen trochu usadila. Musíme hledat nové cesty, nové mechanismy, jak shromažďovat prostředky.

Trvalkou v diskusích o Pražském jaru je úvodní a závěrečný dramaturgický rituál. Takže zachovat, či nezachovat Mou vlast a Ódu na radost?
U Beethovena si nejsem jist, zda ho hrát každoročně, už kvůli obtížnému sestavování kvarteta sólistů. Pokud jde o Mou vlast, kdysi jsem měl pocit, že opakující se provozování tomuto cyklu škodí. Ale teď se spíš přikláním k názoru, že by se měl ponechat. Ovšem musíme rituál zpestřit tím, že budeme střídat orchestry a dirigenty vybírat tak, abychom měli záruku, že přijde někdo s vyhraněným názorem.

Třeba John Eliot Gardiner nebo Nikolaus Harnoncourt?
Třeba. Pan Gardiner je člověk bez hranic. A Nikolaus Harnoncourt nás neustále překvapoval svými znalostmi české hudby. Dokonce nám vyprávěl, jak studoval hudební archiv v Kroměříži. Určitě se bude chtít do Prahy vrátit.

Ředitel festivalu Pražské jaro Roman Bělor.

Ředitel festivalu Pražské jaro Roman Bělor.

Ředitel festivalu Pražské jaro Roman Bělor.

Byl táta jako Trautenberk? V něčem ano, vzpomíná David Prachař

  • Nejčtenější

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

5. května 2024  15:11,  aktualizováno  18:41

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

11. května 2024  11:10,  aktualizováno  12.5

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bagárová zrušila „vysněný“ koncert v O2 areně. Kvůli ztrátě radosti, tvrdí

6. května 2024  12:28

Plánovaný zářijový koncert Moniky Bagárové v pražské O2 areně se neuskuteční. Zpěvačka se jej...

Za Česko oheň a dynamický tanec. Aiko zpívala v semifinále Eurovize, neuspěla

9. května 2024  10:30,  aktualizováno  23:15

Ve švédském Malmö se konal druhý semifinálový večer mezinárodní písňové soutěže Eurovision Song...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřel Miroslav Imrich, hlas Tanga a Abraxasu. Tělo našli u železniční trati

5. května 2024  16:55,  aktualizováno  23:01

Odešel jeden z hlasů a ústředních členů kapely Abraxas. Zpěvák a skladatel Miroslav Imrich zemřel...

RECENZE: Střepy, lana, nadhled. Okamžik je reklama na radostnou La Putyku

13. května 2024  12:22

Odlehčené představení plné zábavy, vtipu a nadhledu nabízí novinka Okamžik, kterou Cirk La Putyka...

Tažná kráva? Žena, která neustále překračuje své limity, říká Michelle Losekoot

13. května 2024  7:14

Nemusíte předstírat. Nemusíte se obětovat. Nemusíte nikomu nic vysvětlovat. I to vzkazují ženám...

KVÍZ: Mluví se v Cože anglicky? Otestuje si znalosti kultovního Pulp Fiction

12. května 2024  14:15

Krvavá, chronologicky zpřeházená a stylová gangsterka Pulp Fiction udělala z režiséra a scenáristy...

OBRAZEM: Rammstein z řepkového pole. Stovky lidí sledovaly show za plotem

12. května 2024  13:40

Koncert skupiny Rammstein zahalil už při první písni jeviště na letišti v Letňanech, kde v sobotu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...