z operního představení Leoš Janáček: Káťa Kabanová (režie Robert Wilson)

z operního představení Leoš Janáček: Káťa Kabanová (režie Robert Wilson) | foto: Ilona Sochorová

Wilson začaroval Janáčka. A vyšel z toho vzácný originál

Mělo by si Národní divadlo dovolovat luxus v podobě režiséra Roberta Wilsona? Ano, za předpokladu, že pro Janáčkovu Káťu Kabanovou získá i špičkové pěvce.
V Česku se lze těžko odvolat na referenční výkony, protože umění Libuše Domanínské a pomalu už i Gabriely Beňačkové zažilo čím dál méně lidí. Svět však nabízí leckdy výjimečné janáčkovské kreace.

Problém je zpěv

z operního představení Leoš Janáček: Káťa Kabanová (režie Robert Wilson)V tomto srovnání Christina Vasilevová sice dala Kátě při sobotní premiéře vroucí pianissima, občas prosvitla půvabná barva jejího sopránu, která se však ve vášnivé lyrice ztrácela a zpěv zněl přiškrceně a drsně. Druhdy silný krásný hlas Evy Urbanové vyčerpal ohromující přírodní rezervy z počátku kariéry, zní nehezky, někdy více mluví než zpívá, což vadí i v roli despotické Kabanichy.

Zpěv Jaroslava Březiny (Kudrjáš) dělá dojem fádní neusazenosti, nikoli pevného ukotvení na technickém základu, podobně jako sám o sobě osobitý hlas Kateřiny Jalovcové (Varvara). Ale i technicky nejlépe vybavený tenorista Aleš Briscein nemá tak blízko k citově vypjatějšímu Borisovi jako spíše právě ke Kudrjášovi (kterého by měl ostatně napřesrok zpívat v Paříži).

Argumentovat Wilsonovou "antirežií", jdoucí proti přirozenému pohybu a ztěžující pěvcům práci, nemá smysl. Divák má právo čekat od profesionálů, že si poradí i v tomto stylu. Dirigent Tomáš Netopil s orchestrem vypracoval zvukový obraz, jenž působil uceleně a vyhroceně, zároveň však s jakousi chladnou věcností.

Důsledný mág

z operního představení Leoš Janáček: Káťa Kabanová (režie Robert Wilson)Svým způsobem bylo hudební pojetí v souladu s Wilsonovými výjevy. Před osmi lety mágova kouzla se světlem a stíny a stylizovanými pohyby ozvláštnila Janáčkův Osud.

Silně intimní, emocionální příběh Káti možná souzní s tímto rukopisem méně, ovšem tragická nenaplněnost vztahů, neschopnost vymanit se z odcizeného až groteskního maloměšťáckého prostředí se jistě dá vyjádřit i nelidskou odtažitostí a postavami, hluboce ponořenými do svého světa a vzájemně nekomunikujícími.

Divadelní síla tu vyrůstá z napětí mezi emocemi a jejich popřením. Aťsi Janáčka začaroval, Wilson je důsledný a originál. Tím překonává své napodobovatele.

HODNOCENÍ MF DNES 70%