Iva Janžurová v představení Veletoč | foto: Richard Kocourek

RECENZE: Dlouhé hodiny mluví Iva Janžurová o sexu po padesátce

  • 0
Dost proškrtat by potřebovala inscenace Veletoč, kterou dle vlastního textu hraje Iva Janžurová s Evou Holubovou v Divadle Kalich.

Helga (Iva Janžurová) svému manželovi Arnoštovi (Marian Roden) tvrdí, že je frigidní, přitom pokukuje po mladém trenérovi Olinovi (Přemysl Pálek či Aleš Bílík). Arnošt je prý impotentní, návštěva masérky Nadi (Sabina Remundová) mu však vždy dělá dobře. Arnošt se proto rozhodne poslat Olina na Helgu, aby ji přistihl při činu a mohl se rozvést. Plán však trochu překazí Arnoštova akurátní a nenechavá sestra Božena (Eva Holubová), která ho kdysi dala s Helgou dohromady. A aby toho nebylo málo, Olin oficiálně chodí s Naďou, i když jim to spolu také příliš neklape.

Novinka pražského Divadla Kalich nazvaná Veletoč, kterou přímo pro scénu napsala herečka Iva Janžurová, vypráví groteskní formou především o jednom, tedy o sexu. O sexu potlačovaném, odkládaném, rozpačitém i vynucovaném, ale především o sexu ve věku mírně pokročilém. „Co může být horšího než sex po padesátce?“ opakuje Helga do telefonu větu, která by se mohla stát ústředním mottem kusu. Janžurová zde využívá komičnost i úskalí pozdější fyzické lásky, aby poukázala na obecnější vztahové záležitosti.

Už před prvním uvedením své nejnovější autorské hry herečka naznačila, že se inspirovala ve vaudeville, francouzské frašce. Její Veletoč je tedy skutečně komedie plná přehrávaných situací, které zastihují hlavní hrdiny na hranici trapnosti. Zapadne tak do té nejlehčí komediální linie zdejší produkce a jistě bude s úspěchem putovat po zájezdech.

Vzhledem ke kvalitnímu obsazení a osobnosti režiséra Šimona Cabana by nicméně divák přece jen čekal víc, než je mu nabídnuto. Dojde sice i na melancholické momenty, které naznačí, že Janžurová tělesná úskalí pozdějšího milování skutečně jen využívá ke sdělení něčeho hlubšího, nechybí ani skutečně komické srážky jednotlivých postav (scéna se skříněmi), které ukazují, že Caban měl k režii dobrý podklad, inscenaci však – zdá se – schází dramaturg.

Předně by proškrtal opakující se pasáže (natahovaný vtip okolo zpomalené Helžiny mluvy vyčerpá svůj malý potenciál příliš brzy), snad trochu vybrousil nevýrazné finále a hlavně zkrátil neúnosnou délku představení. Bavit se tři hodiny i s přestávkou nad tím, jak jednotlivé postavy úpí ve svých nenaplněných touhách, je zkrátka moc.

Veletoč

40 %

Divadlo Kalich

premiéra 9. května 2018

režie: Šimon Caban

hrají: Iva Janžurová, Eva Holubová, Marian Roden, Sabina Remundová, Přemysl Pálek / Aleš Bílík

Třebaže je pro komerční scénu přestávka asi povinností, Veletoči vysloveně ubírá na stravitelnosti. Aby byl v dnešní době vaudeville vtipný, musí mít švih, jakého se mamutí délkou hodnou Shakespeara skutečně nedosáhne. Je to škoda i proto, že herci v čele s Evou Holubovou a Marianem Rodenem podávají vyčerpávající výkony a plně se svými postavami souzní.

Iva Janžurová už na premiéře, hned poté, co utišila potlesk, pronesla, že diváci byli „pokusnými králíky“ a inscenace se zřejmě bude ještě krátit. To je tedy úlevné zjištění, i když trochu překvapivé, protože od takového procesu bývaly odnepaměti finální zkoušky předcházející té generální.

Kéž se tedy krátí hodně, nenaplněnému potenciálu Veletoče by to opravdu prospělo.