Rok bohatý na zážitky i katastrofy

Praha - Divadelníci nebudou vzpomínat na nedávno uplynulý rok v dobrém. Mohou za to, jak jinak, záplavy. Voda vypláchla více než desítku scén, zhatila několik projektů a její důsledky dopadly i na ty, jejichž divadel se ani nedotkla. Co do návštěvnosti měla totiž většina pražských divadel hubený podzim: málokomu se chtělo harcovat přeplněnou dopravou večer do divadla, návštěvníci z venkova, mířící hlavně za muzikály, se obávali uzavírek v ulicích.

Na několik týdnů tak byly náhle k sehnání lístky na jinak nedostupné a dlouho vyprodané inscenace, jako je například Richard III. s Janem Potměšilem v hlavní roli v Divadle v Celetné. Potíže dopadly skoro na všechny scény, od Divadla Na zábradlí po Národní divadlo. "Letos nás povodně připravily o tisíce návštěvníků a jejich vliv - vzhledem k problémům v pražské dopravě - pociťujeme dosud, i když se situace s postupným zprovozněním metra značně zlepšila," říká ředitel Národního divadla Daniel Dvořák.

Muzikálům kralovala Kleopatra
Ani pro muzikálovou scénu to nebyl dobrý rok. Voda řádící v divadle Spirála napsala úmrtní list muzikálu Brouci, Romeo a Julie se museli stěhovat do skromného Divadla U hasičů. Voda se prozatím zavřela i nad Starci na chmelu, které mělo na programu poničené Divadlo Milenium. Ostatní produkce naříkaly nad prázdnými sedadly v sálech.

"Celý podzim byl slabý, lidé se báli do Prahy jezdit," říká Vojtěch Hlaváček z Divadla Ta Fantastika, které uvádí Johanku z Arku. Sál na začátku podzimu nevyprodal ani veleúspěšný projekt Kleopatra; podle mediálního zástupce muzikálu Janise Sidovského se však diváci brzy vrátili. Egyptská panovnice si vůbec na nepřízeň diváků stěžovat nemůže: kralovala totiž v návštěvnosti mezi všemi tuzemskými muzikály. Herci a zpěváci odehráli více než dvě stovky repríz a nalákali na sto padesát tisíc diváků. Kleopatra se ovšem také hrála nejčastěji. Spokojeni mohou být rovněž v Divadle Kalich, kde vyprodali všechny reprízy obnoveného Krysaře a přidaného Hamleta. Na Landův vzkříšený "dirty muzikál" zašlo během sedmi měsíců více než padesát tisíc lidí, zhruba osmnáct tisíc zase zamířilo na Hamleta.

Rok 2002 nebyl jen zlým rokem: voda sice řadu divadel na dlouhé měsíce zcela vyřadila z provozu, ale naopak právě loni některé scény povstaly z popela. Znovu v plné kráse ožilo Švandovo divadlo na pražském Smíchově, na jehož otevření se čekalo bezmála pět let.

Pro Kleopatru vzniklo z kinosálu nové muzikálové divadlo Broadway. Dílčí rekonstrukce se dočkaly i jiné scény: Činoherní klub vylepšil zázemí pro herce i diváky, v Komedii přebudovali sál a kavárnu, v novém se zaskvělo Východočeské divadlo v Pardubicích.

Vyprodaná hlediště
Loňský rok byl naštěstí bohatý nejen na katastrofy, ale i na divadelní zážitky: všechna kvalitní představení však přinejmenším mediálně zastínil návrat Jana Třísky na česká jeviště. Herec se představil na letních Shakespearovských slavnostech v roli krále Leara. Představení, chválené kritikou, se stalo také absolutním diváckým hitem. "Král Lear je doposud nejúspěšnější inscenací všech ročníků slavností," potvrzuje Veronika Tupáčková z pořádající agentury Schok. Na Třísku přišlo v Praze, Brně a Bratislavě jednatřicet tisíc platících diváků.

Vavříny sbíral i filmař Petr Zelenka, jehož hra Příběhy obyčejného šílenství v Dejvickém divadle patří mezi absolutně vyprodaná představení. Zelenka si navíc odnesl za text hry cenu Alfréda Radoka, do repertoáru převzala Šílenství dvě domácí divadla a text přeložený do angličtiny se chystá i na zahraniční jeviště. A konečně: svůj další hit po devět let starém Sluhovi dvou pánů získalo Národní divadlo. Je jím Cyrano z Bergeraku s novým členem činohry ND Davidem Prachařem v titulní roli. Rostandův romantický příběh ve zpracování nového šéfa činohry Michala Dočekala diváky táhne a je na řadu týdnů dopředu vyprodán.

Pro milovníky tanečního umění byla událostí číslo jedna světová premiéra choreografie Amelia souboru La La La Human Steps proslulého choreografa Édouarda Locka. Lock si pro premiéry vybírá světové metropole, v bývalé východní Evropě startoval renomovaný soubor své světové turné poprvé.

Smutek z odchodů
Ještě více než ztráty materiální zabolely domácí scénu ztráty lidské. Tento svět navždy opustil světově respektovaný scénograf Josef Svoboda, v srpnu odešel režisér Ota Ornest - muž, který v normalizované Praze vytvořil divadelní ostrůvek svobody z Městských divadel pražských. A další špatná zpráva přišla na samém sklonku roku: den před Silvestrem zemřel Július Satinský: polovina populární dvojice Lasica - Satinský, Slovák, jehož si české publikum zcela přivlastnilo.

Král Lear - Letní shakespearovské slavnosti 2002.