Klid malířky Drahotové skrývá i bouři

O s t r a v a - Mladá pětadvacetiletá malířka Veronika Drahotová, absolventka akademie, kde studovala v ateliéru vizuální komunikace u Jiřího Davida, vystavuje v klubu Černý pavouk v Ostravě. Autorka známá již svými uměleckými projekty vystavenými například ve Veletržním paláci nebo výstavou v pražské galerii Pecka (light art) přivezla do známého ostravského klubu práce posledních dvou let - olejomalby a akryly.
Svou expozici nazvala Obloha je prázdná - Sky is empty a tento název přisoudila i portrétu mladého výtvarníka Davida Kaliky s vytetovaným, šípem probodnutým srdcem na rameni.

Prázdná obloha se stává pro malířku jakousi předzvěstí bouře, toho, že válka může znenadání začít. Klidem s bouří je právě vzdušný, světlem projasněný obraz, na němž "zbraň" - Amorův šíp - probodává srdce. Podobně jinotajně zahaluje zbraně u portrétu Veroniky Bromové.

Zjevenou tak zůstává pouze pendrek na obraze Nový život, částečně pak na jiné olejomalbě - portrétu - výtvarkyně Markéty Othové nazvaném Ach, Markéta.

"Samostatný obraz pendreku vybočuje malířským podáním, protože ostatní díla jsou postavena malířsky ve smyslu světla a stínu, kdežto tento je pouze vybarven černou barvou na bílém pozadí," upozorňuje malířka.

Popud k tomuto dílu (názvy obrazů jsou také určitým návodem ke čtení) byl nález pendreku v popelnici. "Ptala jsem se sama sebe, proč tam je, že snad jím někdo zabil člověka. Tak jsem ho vzala domů. Pendrek jsem na plátně obtáhla a černě vymalovala. Snad se tak očistil, inkarnoval a stal se symbolem, ne zbraní," říká.

Autorka představuje i portrét sebe sama stylizovaný do křesťanské ikonografie. "O těchto věcech nehovořím otevřeně, protože obrazy mají víc interpretací. Je v nich samozřejmě nadsázka, ale zároveň jsou míněny úpřímně. Obrazy mají svůj patos, ale doufám, že klidný, ale to souvisí s tím, že obloha je prázdná, klidná, avšak před bouří."