Podloží pod tratí ve Varech se dalo do pohybu, vlaky tudy projíždí pomalu

  • 0
Pouze desetikilometrovou rychlostí mohou v současné době projíždět vlaky po úseku páteřní tratě z Chebu do Chomutova v těsném sousedství karlovarského horního nádraží ve směru na Cheb. Důvodem je fakt, že se zde dalo do pohybu podloží. Správci železnice pro odlehčení náspu demontovali jednu z kolejí.

„Část náspu trati u stanice Karlovy Vary byla v posledním období nestabilní, ve svahu docházelo k pohybům. V místě je proto omezený provoz. Zároveň probíhá monitoring chování svahu a chystá se soutěž na provedení jeho sanace,“ uvedla Nela Friebová, mluvčí Správy železnic.

Zhoršování stavu náspu podle ní odhalila měření v polovině prázdnin. „Proto jsme neodkladnou část prací vyčlenili a zadali jako první etapu stavby, tak aby zásadní zásah mohl proběhnout ještě před příchodem deštivého období a zimy,“ podotkla mluvčí Správy železnic.

Problémy způsobila voda, která prosákla podložím trati. „Vybraná společnost nyní provádí taková opatření, aby se do náspu a jeho podloží nedostávalo více podzemních vod, a tím se výrazně snížilo riziko možného sesuvu svahu. Jde hlavně o zřízení hlubokého odvodňovacího žebra nad náspem v délce zhruba 100 metrů, které se svodným potrubím napojí na kanalizaci,“ popsala Friebová nejnutnější opatření pro zajištění bezpečnosti dopravy.

Problémová trať

Na ta naváže druhá etapa prací. „Příští rok provedeme už samotnou sanaci svahu a tělesa náspu, která do budoucna zajistí jeho stabilitu pro bezpečný drážní provoz. Pro tyto práce budeme prostřednictvím veřejné soutěže hledat zhotovitele,“ dodala mluvčí.

Páteřní železniční trať jakoby problémy přitahovala. Už v polovině dubna roku 2018 se jen pár kilometrů od místa současných problémů sesunul přibližně padesátimetrový úsek kolejí. Dopravu se tehdy podařilo zastavit včas. Prvotní odhad, že se trať zavře jen na několik dní, nevyšel. Provoz byl přerušený až do srpna. Zprovoznění úseku vyšlo na více než 90 milionů korun.

Ani tato investice ovšem nevedla k úplné stabilizaci náspu. Další sedmnáctidenní uzávěra přišla v říjnu 2019. Problémy mezi Dalovicemi a Hájkem se definitivně podařilo vyřešit až v polovině roku 2021. V rámci rekonstrukce tratě firma vyměnila i jeden z mostů. Původní železnou konstrukci z konce 19 století, která vážila 80 tun, snesly obří jeřáby na konci května 2020. Nahradila ji moderní betonová konstrukce.

Pod problémy na tomto úseku se podle geotechniků podepsala řada faktorů. V lokalitě byly staré uhelné sloje, smykové plochy, vrstvy jílů různých vlastností i rozsáhlý podpovrchový sesuv.