Plastiky Jaroslava Brůhy, které byly znovuobjeveny v Mariánských Lázních....

Plastiky Jaroslava Brůhy, které byly znovuobjeveny v Mariánských Lázních. Sousoší původně zdobilo fasádu hotelu President v Praze. | foto: společnost Arridere

Zapomenuté sousoší se ukrývalo v hotelech, ani majitel neznal jeho význam

  • 0
Sochařský skvost, o kterém donedávna nikdo nevěděl, se ukrýval v prostorách mariánskolázeňských hotelů Monti a Bohemia. O sousoší z dílny autora Jaroslava Brůhy nevěděl ani samotný vlastník hotelů. Přesněji, o sochách věděl, neznal ale jejich význam.

Když je nečekaně znovuobjevil, rozhodl se, že je nechá restaurovat. Jedná se o pětici plastik, které kdysi zdobily pražský hotel President, respektive Dům československých inženýrů a architektů. Budova z roku 1930 byla nejdříve sídlem tohoto spolku, později patřila odborářům a stal se z ní hotel.

Jak se ale dostalo sousoší do Mariánských Lázní, to zatím nikdo neví. Historické podklady se nepodařilo objevit.

S nezvyklým úkolem zachránit soubor soch se musela popasovat firma Arridere, do jejíž každodenní činnosti patří péče o nemovitosti.

„Sochy bylo třeba bez dalších poškození odvézt a zajistit veškeré restaurátorské práce. Restaurování trvalo tři měsíce, ale úkol se podařilo splnit,“ uvádí k tomu ředitel společnosti Martin Kaleta. Pět soch bylo v okamžiku nálezu na pokraji zkázy. Jejich renovace přišla na 250 tisíc korun.

„Čtyři sochy umístěné v exteriéru na hotelu Monty měly povrch velmi špinavý - až šedočerný. Jednalo se o prašné usazeniny i krystalické změny povrchu v důsledku vlivu exhalátů, dehtových zplodin z výfuků a kyselých dešťů. Některé měly i zlomený sokl a lokálně rozpadlý kámen,“ upřesnil Kaleta. Sochy zatím nejsou k vidění.

Pátá socha, ženská figura, stála v interiéru hotelu Bohemia. Zub času se podepsal jen na jejím soklu, při prohlídce pak restaurátoři zjistili, že ji už dříve někdo neodborně opravoval.

Podle názoru Martina Kalety ale restaurátorskými pracemi péče o sousoší nekončí. Musí se zajistit i další navazující servis, jako jsou odborné posudky, katalogizace, fotografování nebo prezentační dokumentace. Firmy navíc potřebují umělecká díla ocenit kvůli účetnictví a případnému pojištění.

Sochař Jaroslav Brůha byl žákem Josefa Myslbeka a Stanislava Suchardy. Ve 20. a 30. letech tvořil zejména pro Sokol, jehož ideály mu byly blízké.

Ve zmíněné době si oblíbil alegorická zobrazení lidských činností. Právě k této oblasti jeho tvorby patří i znovuobjevené sousoší. Symbolizuje profese související se stavitelstvím a architekturou.

Po 2. světové válce vytvořil například pomník Rudé armády na Olšanských hřbitovech nebo sochu Prodavačka karafiátů v Klatovech.