Opětovným rekonstrukcím již opravených úseků silnic v regionu chtějí v letošním roce zabránit krajští silničáři. V minulých letech totiž kraj investoval do oprav silnic druhých a třetích tříd nemalé peníze.
„Na úsecích opravených v předešlých letech a na ostatních silnicích je potřeba sledovat, jak dochází k porušení obrusné, tedy vrchní vrstvy. Tímto průběžným sledováním a případnou opravou obrusné vrstvy je možné prodloužit životnost vozovky a oddálit tak bod, kdy ji bude nutné znovu celkově opravit,“ vysvětlil Jan Lichtneger, ředitel Krajské správy a údržby silnic Karlovarského kraje (KSÚSK).
Nejvhodnější technologií jsou podle něj takzvané emulzní kalové zákryty a emulzní mikrokoberce. Jedná se o nanesení další tenké vrstvy na stávající povrch, čímž se uzavřou praskliny a vylepší se přilnavé vlastnosti. V současné době je to podle silničářů potřeba na zhruba 290 kilometrech silnic.
Které úseky silničáři opravíModernizace silnice Bochov - Kozlov, 25 mil. Kč Modernizace silnice Kojšovice - Toužim, 33,3 mil. Kč Modernizace silnice Horní Kramolín, 27,7 mil. Kč Modernizace silnice Fr. Lázně - Třebeň, úsek 1, 23,4 mil. Kč Modernizace silnice Fr. Lázně - Třebeň, úsek 3, 14,5 mil. Kč Modernizace silnice Smilov - Lažany, 65 mil. Kč Silniční obchvat Mariánské Lázně, 120 mil. Kč Modernizace silnice - průtah Děpoltovice, 15,5 mil. Kč Modernizace silnice - průtah Odeř, 15,1 mil. Kč Modernizace silnice Hroznětín - Odeř, 12 mil. Kč Obnova historického přeshraničního silničního spojení Plesná - BadBrambach, 47 mil. Kč Obnova historického přeshraničního silničního spojení Hranice - Bad Elster, 17,5 mil. Kč Modernizace silnice Cheb - Dolní Dvory, dokončení, 700 tis. Kč Zřízení připojovacího pruhu Sokolov - Kr. Poříčí, 2,6 mil. Kč Rekonstrukce protihlukové zdi Královské Poříčí, 3 mil. Kč Rekonstrukce mostu ev. č. 2117-2Lunapark, M. Lázně, 7 mil. Kč Západní obchvat Sokolov - Svatava, 1,2 mil. Kč |
„Touto technologií dojde k prodloužení životnosti o dalších šest až osm let. Proto jsme se s vedením kraje dohodli, že kraj poskytne KSÚSK prostředky i na tyto technologie, abychom prodloužili životnost vozovek a nesoustředili se pouze na opravy již dožilých povrchů,“ zmínil Jan Lichtneger.
Náklady na mikrokoberce jsou podle něj zhruba poloviční ve srovnání s klasickými opravami. Životnost tak silničáři prodlouží mnohem více kilometrům, než kdyby nechali úsek dožít a opět ho klasicky opravovali. Rekonstrukce silnic nižších tříd v regionu letos budou stát celkem 542,2 milionu korun.
Mezi nejnákladnější akce bude patřit například obchvat Mariánských Lázní či obnova historického přeshraničního silničního spojení Plesná - Bad Brambach a Hranice - Bad Elster. Kromě krajského rozpočtu se na rekonstrukcích budou podílet třeba také evropské dotace. Kolik přispěje Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), zatím vedení kraje neví.
„Požadavků na opravy silnic druhých a třetích tříd a mostů je nespočet. Do současné chvíle pořád nevíme, kolik a jestli vůbec nějaké finanční prostředky obdržíme ze SFDI,“ uvedla hejtmanka Jana Vildumetzová.
Připomněla, že vloni to bylo zhruba 120 milionů, za které kraj opravil 14 kilometrů dvojek a trojek. „My ale máme v kraji 1800 kilometrů těchto silnic,“ naznačila. Zatím poslední informaci od ministra dopravy v demisi má takovou, že SFDI počítá pro všechny kraje pouze s jednou miliardou. Ty ale chtějí miliardy čtyři. Tři na opravy silnic a jednu na navýšení mezd řidičů.
Požadavky na rekonstrukce zřejmě pomůže řešit přebytek hospodaření z roku 2017. Kolik peněz z něj kraj silnicím pošle, ale bude záviset až na penězích ze SFDI. „V tuto chvíli ještě nechci předbíhat, určitě bych ale chtěla, aby tam šla částka minimálně sto milionů korun,“ uvedla Jana Vildumetzová.
Podle jejího náměstka pro dopravu Martina Hurajčíka se kraji podařilo ušetřit několik milionů i úpravami na krajské správě a údržbě silnic. „Týkalo se to jak personální obsazenosti, tak provozních výdajů. Tyto peníze můžeme použít buďto jako investiční, nebo jako neinvestiční výdaje,“ vysvětlil.
Kraj dává ročně svým silničářům na provoz, údržbu, opravy a investice 204 milionů korun. Příspěvek je zhruba stejný jako byl v minulém roce.