Inspiraci pro svoji tvorbu pro děti čerpá písničkářka Veronika Hajníková (na...

Inspiraci pro svoji tvorbu pro děti čerpá písničkářka Veronika Hajníková (na snímku) i u vlastních dětí, nyní pětiletého syna a devítileté dcery. | foto: Archiv Veroniky Hajníkové

Když dětem píseň utkví v paměti, mají vystaráno, říká autorka Zpívané češtiny

  • 0
Aby výuka českého jazyka nebyla nuda a děti se jej učily zábavnou formou, s radostí, bez drilu, ale přitom efektivně. To je cílem projektu Zpívaná čeština hudebnice Veroniky Hajníkové z Chlébského na Žďársku. Po několika písničkách nyní vydává i zpěvník, podle něhož mohou učitelé dětem hrát.

Pětatřicetiletá maminka dvou dětí na projektu Zpívaná čeština pracovala několik let. Písničky nejprve kolovaly hlavně mezi jejími známými, nebo si je zájemci pouštěli prostřednictvím internetového kanálu YouTube.

Loni v září se však hudebnici povedlo vydat Zpívanou češtinu ve formě alba. To si od té doby zakoupilo přes patnáct set lidí a institucí, mezi nimiž nechyběly ani desítky škol, které ho využívají při výuce.

Nyní má k sedmnácti skladbám, jež přibližují dětem například souhlásky, samohlásky, abecedu nebo vyjmenovaná slova, přibýt rovněž zpěvník.

„Začali se mi totiž ozývat učitelé, zda nemám ke svým písničkám i noty, aby bylo možné hrát je v hodinách například na klavír. Tak vznikla myšlenka na vytvoření zpěvníku,“ popisuje Veronika Hajníková.

Každá písnička je napsaná ve dvou verzích

Zpočátku si myslela, že to nebude nic těžkého - nechá si dopsat k písním noty, zajistí ilustrace a bude hotovo. „Nakonec se ale přípravy protáhly na několik měsíců, průběžně se na zpěvníku pracovalo zhruba rok,“ vypočítává písničkářka.

Když řešila, jak publikaci pojmout, rozhodla se vyjít vstříc dvěma typům lidí - každá píseň je tedy v knížce uvedena hned dvakrát. Ti, kteří si chtějí skladby nejen zazpívat, ale i zahrát - třeba na klavír, mají k dispozici píseň opatřenou notovým zápisem. S ním autorce pomáhala tišnovská hudebnice Lenka Filipová.

„Jelikož si ale myslím, že menší děti může notový zápis zbytečně mást a komplikovat jim orientaci v textu, vytvořila jsem pro ně ještě zjednodušenou a přehlednější verzi čitelným písmem a bez not. Vše doplňují jen akordy pro kytaru a ukulele,“ říká hudebnice.

Například v hodině hudební výchovy tak může vyučující použít verzi s notami, aby píseň doprovodil na klavír. Školáci si zase mohou otevřít zpěvník na stránce, kde mají jen přehledný text.

Na vytištění knih shání autorka peníze

Záležet si autorka dala rovněž na vizuální stránce díla. „Zpěvník je plný malebných akvarelových ilustrací, kterých se zhostila Veronika Chludilová. O grafiku se zase postarala Andrea Klašková. V obou případech jde o talentované umělkyně z našeho kraje,“ chválí své spolupracovnice Veronika Hajníková.

Zpívanou češtinu ve formě zpěvníku plánuje vydat během září, a to ideálně v počtu dva tisíce kusů. Na vytištění nyní shání finance prostřednictvím kampaně na portálu Donio, kde si lidé publikaci mohou pořídit v předprodeji, nebo si vybrat za příspěvek některou z odměn.

Pokud se vybere potřebná částka, dostanou se zpěvníky do běžného prodeje, a to přes webové stránky autorky, stejně jako alba. Ta se dosud prodávala pouze ve formě MP3, protože jsou ale veřejností poptávána i klasická CD, zvažuje hudebnice rovněž rozšíření o tuto verzi.

„Věřím, že nyní, se začátkem školního roku, by mohly být album i zpěvník zajímavou alternativou pro výuku češtiny, nebo i doplněním hudební výchovy,“ míní písničkářka.

Děti si vyjmenovaná slova opravdu pamatují

Ohlasů na své skladby má spoustu - od rodičů předškoláků, školáků i od samotných pedagogů, a to jak přímo od vyučujících, tak třeba i od vychovatelek v družině. „Učitelé mi často píší, že to žáky zaujalo, čeština v této formě je moc baví, a jejich hodiny se tak staly zábavnějšími. Jedna paní učitelka mi napsala, že děti chtějí písničky pouštět také o přestávkách, další si zase na jednotlivé písně vytváří své vlastní výukové materiály,“ vyjmenovává Hajníková.

Nejdůležitější pro ni však je, že používaní skladeb opravdu funguje a děti si díky nim vyjmenovaná slova snáz zapamatují. Efekt si ostatně testuje i ona sama, se Zpívanou češtinou ve formě vzdělávacího programu totiž objela už řadu škol.

„Místo klasické hodiny českého jazyka ve třídě hraji na kytaru, společně s dětmi zpíváme, dobře se bavíme, učíme se písničky, to vše s použitím určitých paměťových technik,“ přibližuje hudebnice.

Podle jejích zkušeností se žáci tímto způsobem za jednu vyučovací hodinu mimovolně naučí klidně i tři sady vyjmenovaných slov. A to včetně dětí, které se ještě s touto látkou nestihly v rámci běžné výuky seznámit.

„Existuje samozřejmě více písniček na vyjmenovaná slova i od dalších autorů, ale Zpívaná čeština je unikátní v tom, že píseň vždy tvoří jenom řada těchto slov, a to v pořadí, jak se učí ve škole. Nejsou tam žádná výplňová slova, věty nebo fráze. Takže když se dětem vryje píseň do paměti, mají vystaráno,“ dodává autorka.

6. října 2016