Pořádně v Havlíčkově Brodě vydrhnout skříně lokomotiv nebo vagonů není nic jednoduchého. „Mytí vozidel je prováděno v dnes již nevyhovujících prostorách postavených v roce 1870,“ přibližuje mluvčí Českých drah Lukáš Kubát.
Vylepšení komfortu pro personál a úspora vody i energií jsou jedněmi z důvodů, proč se zcela nové zařízení začíná budovat. Tím dalším je chystaná modernizace vozového parku v havlíčkobrodském středisku údržby vozidel.
„V letech 2023 a 2024 tu najdou domov nové elektrické jednotky RegioPanter a motorové vozy od společnosti PESA. Kromě těchto nových jednotek se tu bude provádět mytí i dalších druhů vlaků, osobních vozů a hnacích vozidel,“ konstatoval Kubát.
Mycí hala začíná vyrůstat ve střední části stanice na východ od dnešního depa a V. nástupiště. Dlouhá bude 67 metrů, na šířku bude mít více než osm a půl metru. Vedle ní bude stát na ploše 16 krát šest metrů technologická budova. „S výstavbou haly bude potřeba upravit i příslušné kolejiště,“ doplňuje mluvčí Českých drah.
Jak dále sdělil, myčka bude pracovat ve dvou základních způsobech mytí. Prvním je stacionární mytí, kdy vozidlo nebo souprava stojí a v pohybu je mycí portál. Druhým je pak průjezdné mytí, kdy portál stojí a vozidlo jím projíždí.
Až osmdesát procent vody se má recyklovat
„Myčka za jeden den zvládne umýt minimálně pětadvacet vozidel,“ poznamenal Lukáš Kubát s tím, že mycí portály, potrubí a všechny konstrukční části budou vyrobeny z nerezavějící oceli.
Celé zařízení má být díky moderním technologiím co nejvíce úsporné. „V maximální míře bude spořit vodu, až z osmdesáti procent bude využívat vodu recyklovanou. Investice tak výrazně přispěje ke zlepšení ekologických aspektů údržby vozidel,“ připomněl místopředseda představenstva Českých drah Michal Kraus.
Nově postavená hala umožní celoroční mytí vozidel. Zároveň díky vysoké kapacitě umožní Českým drahám vyhovět veškerým smluvním závazkům.
Výstavba celého zařízení je teprve v počátcích. Dělníci pracují na základech hal. Ty by z velké většiny měly vyrůstat na podzim a během zimy. Zahájit provoz v ní České dráhy chtějí během dubna příštího roku.
Náklady na výstavbu myčky včetně přípravných prací budou činit zhruba 82 milionů korun bez DPH. Zhotovitelem stavby je sdružení místní stavební firmy Chládek a Tintěra a společnosti Subterra.