Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Albatros je na železnici nezbytný, na pendolino zapomeňte, říká modelář

  17:54
Často se zavírají do suterénu Základní umělecké školy ve Velkém Meziříčí, nebo tvoří sami doma. Klub železničních modelářů má osm členů a jimi vytvořené stabilní kolejiště s více než 144 metry kolejí patří k největším v republice. Možná trochu překvapivě se veřejnosti otevírá jen na týden v roce.
Digitálně řízené kolejiště meziříčských modelářů má přes 144 metrů kolejí....

Digitálně řízené kolejiště meziříčských modelářů má přes 144 metrů kolejí. Pavel Stupka stojí u modelu starého meziříčského nádraží, které by mělo mít podobu z roku 1953. | foto: Jiří Bárta, 5plus2.cz

„Nejsme schopni otevřít tak často jako například Modelové království ve Žďáře nad Sázavou, kde mají dostatek lidí, aby to provozně pokryli. Jsme malý modelářský klub, děláme to ve svém volnu, personálně bychom to nezvládli,“ vysvětluje jeden z dlouholetých členů velkomeziříčského klubu Pavel Stupka.

Jindy se k vám nedá dostat?
Šlo by to jen po osobní domluvě. Pokud by byl zájem, otevřeme častěji. Ovšem příprava výstavy je náročná, proto držíme roční cyklus, obvykle o jarních prázdninách. Loňský ročník jsme vynechali, jelikož kolejiště zrovna procházelo přestavbou. Rádi bychom i nadále drželi termín jarních prázdnin a zpřístupňovali železnici pro veřejnost. Letos přišlo 1 082 zájemců, s tím jsme spokojení.

Ani tento zájem vás nepřesvědčil, abyste přidali třeba ještě podzimní termín?
Je to organizačně celkem náročné. Hned po výstavě totiž kolejiště uvedeme mimo provoz a vylepšujeme jej. Pokud to bude provozně možné a budeme mít dost lidí, můžeme o tom uvažovat.

Podle dostupných informací mi vychází, že vaše modelová železnice je druhá největší ze stabilních na Vysočině.
To nevím. Modelové království ve Žďáře nad Sázavou, kde mají měřítko H0 (1:87 a rozchod kolejí 16,5 mm - pozn. red.), bude vždycky větší, s nimi se nemůžeme srovnávat, dali do toho obrovské peníze. My to děláme víc amatérsky. Nehodláme soutěžit, každý jdeme trošku jinou cestou.

Proč jste si před lety vybrali měřítko TT?
Je to měřítko 1:120, velikost středu, pro nás optimální, dovoluje modelovat reálné vzdálenosti. Přijde nám vhodnější, mašinky se dají modelovat tak, aby odpovídaly skutečnosti.

Modelujete nádraží, mosty i další stavby v krajině. Odpovídají skutečnosti?
Některé věci odpovídají skutečnosti, jiné ne. Například pila má svou reálnou předlohu v Rokytnici v Orlických horách. Dnes už je zrušená, ale takhle opravdu vypadala. Kaplička stojí v nedalekém Kochánově, domeček pod mostem má předlohu ve Velkém Meziříčí v místě, kde bývalo čerpadlo pro zbrojení parních lokomotiv. Například staniční budova je tvořená podle Tišnova, dřevěný domeček je zase zastávka v Martinicích. Máme tu staré nádraží z Velkého Meziříčí, je to stav z roku 1953, včetně malovaného pozadí, vytvořeného podle dobových pohlednic. Vybrali jsme si tu dobu, protože nádraží tehdy bylo v rozkvětu a fungovalo i pro osobní přepravu. Pak už chřadlo, dnes už je z něj jen torzo. Pamětníci si připomenou, jak to v té době vypadalo.

Klub železničních modelářů

  • Klub železničních modelářů ve Velkém Meziříčí (organizovaný pod střediskem volného času Dóza) má na kontě už 11 velkých výstav pro veřejnost.
  • Plány na společné kolejiště začali modeláři spřádat už kolem roku 2000. Jejich kolejiště má rozměr 1 x 19 metrů, je postavené do tvaru U, délka kolejí je přes 144 metrů.
  • Dvaapadesátiletý Pavel Stupka se modelářství věnuje od dětství, samotným vláčkům pak bezmála třicet let.

Na modelu máte i dům šumperák. Zařadili jste ho jako příklad typické architektury své doby?
Ano. Modelujeme éru 70. let, tomu odpovídají vláčky, ale i figurky, autíčka a budovy. V té době ještě jezdily parní mašiny a byly střídány těmi modernějšími, proto tady máme vláčky na motorový a parní provoz. Pendolina ani jiné moderní soupravy u nás nenajdete.

Jak často se scházíte?
Každý týden, snažíme se naše dílo posouvat dál. Hodiny strávené modelařením se vyčíslit nedají. To není jen čas strávený přímo na místě. Většinu mašinek jsme si sami postavili, třeba nejrychlejší parní lokomotiva zvaná Albatros mi zabrala dva roky práce. Ale mít kolejiště bez albatrosu, to nejde. Postavil jsem oba jeho druhy. V měřítku TT se situace na trhu zlepšila a dá se ledacos koupit: tisíc za vagon, mašina za pět tisíc. Ale to, co chceme, trh nenabízí. Tovární kvalita je vždycky vyšší, ale my tu máme unikáty. Lidé to možná tolik neocení, ale nám to dělá radost.

Ovládání už máte digitalizované?
Ano, díky našemu kolegovi, který se tím systematicky zabývá. Každá mašinka má dekodér, maličkou naprogramovanou součástku, takže už ví, co má dělat. Jezdíme na poloautomatický provoz. Zvolíme, jaký vlak pojede a který zastaví. Dřív jsme ovládali kolejiště regulátorem, přidávali proud, vláčky tak zrychlovaly nebo zpomalovaly.

Železničními modeláři často bývají přímo zaměstnanci drah. Jak je tomu u vás?
Vesměs jsou všichni mimo obor, jen jeden z nás pracuje na dráze. Možná je to tak lepší a neztrácíme o skutečné dráze iluze.

Jak byste chtěli vaše kolejiště ještě vylepšit?
To, co letos lidé viděli, je pořád nehotová věc. Kvůli větší plasticitě bychom po celé délce rádi udělali malované pozadí. Potřebovali bychom také udělat a zprovoznit osvětlení. Chystáme nejrůznější efekty. A kolem starého nádrží bychom rádi dodělali domky v Třebíčské ulici. Chybí nám i více nákladních vlaků. Nemůžeme jen objednávat a platit, většinu si musíme sami vytvořit, takže to jde jen pozvolna. Plánů je fůra.

Ve Žďáře letos vylepší řízení vlaků i silničních vozidel

Přes patnáct tisíc návštěvníků ročně navštíví Modelové království ve Žďáře nad Sázavou. Vedle historických památek je z něj jedna z nejzajímavějších atrakcí dvacetitisícového města. Celoročně je otevřeno o víkendech, ale jsou i další možnosti.

„Zájem je pořád, to nás těší a motivuje do další práce. Už se zase začínají hlásit školy a školky, které přichází v týdnu,“ říká šéf modelářů Radislav Wimmer.

Atrakce v měřítku H0 (1:87) na 55 metrech čtverečních s 600 metry kolejí, 3 000 figurkami, zhruba 70 vlakovými soupravami a modely skutečných památek a železničních staveb je rájem nejen pro děti.

Žďárští jej otevřeli v suterénu Domu kultury už v roce 2011, ale neustále jej vylepšují. „Aktuálně jsme dodělali elektrifikaci od Havlíčkova Brodu ke žďárské stanici. Ve vývoji máme nové řízení silniční dopravy, to je centrální jednotka umístěná u stropu a kontroluje a řídí veškerá auta,“ líčí Wimmer.

Během roku také přejdou na vylepšené řízení. „Obsluha bude mít možnost předvolby automatického provozu a dalších vychytávek,“ popisuje šéf spolku.

V týdnu musí dělat údržbu, před víkendem je nutné zase všechno nachystat. Na brigády chodí kolem deseti modelářů, provoz o víkendech zajišťují čtyři lidé.

Autor:
  • Nejčtenější

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Na D1 přibudou další zákazy předjíždění kamionů. Chceme plynulý provoz, říká ŘSD

27. dubna 2024  12:27

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo u Velkého Meziříčí druhou etapu rozmísťování značek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žena, kterou ve žďárském útulku surově pokousal pes, v nemocnici zemřela

29. dubna 2024  9:48

Svým velmi vážným zraněním podlehla dvaašedesátiletá žena, kterou v půlce dubna napadl v psím...

Zvláštní režim? Monitorovací vůz s kamerami projel místy, kde neměl co dělat

3. května 2024  14:16

Řidiči kamerového auta v Jihlavě kontrolují, jestli ostatní šoféři dodržují pravidla nově...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Pelhřimovsku hořelo dvanáct hektarů lesa, ze vzduchu shazoval vodu vrtulník

30. dubna 2024  14:34,  aktualizováno  16:24

U Horní Cerekve na Pelhřimovsku odpoledne hořelo 12 hektarů lesa, byl vyhlášen třetí stupeň...

Nebezpečné místo na dálničním přivaděči se promění v kruhový objezd

4. května 2024  10:09

Za pár dní začne úprava jednoho z nejvytíženějších úseků dopravních tahů na Vysočině. Ředitelství...

Návštěvník z Polska. Na Žďársku pobíhá rys s obojkem, z lidí strach příliš nemá

3. května 2024  15:41

Skutečně nestandardní chování má rys, kterého opakovaně viděli v uplynulých dvou týdnech na...

Zvláštní režim? Monitorovací vůz s kamerami projel místy, kde neměl co dělat

3. května 2024  14:16

Řidiči kamerového auta v Jihlavě kontrolují, jestli ostatní šoféři dodržují pravidla nově...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...