Při průjezdu pod mostem na 110,65 kilometru dálnice D1 došlo k problému,...

Při průjezdu pod mostem na 110,65 kilometru dálnice D1 došlo k problému, protože náklad byl vyšší než podjezdová výška pod mostem. Po nárazu do mostní konstrukce se náklad utrhl z přívěsu a zůstal ležet v levém jízdním pruhu. | foto: Policie ČR

Transport lávky skončil nehodou na D1, pětitunový náklad narazil do mostu

  • 77
V pátek ráno měla být ve Žďáře nad Sázavou, na jedno z ramen řeky Sázavy pod Bránským rybníkem, nainstalována dlouho očekávaná nová lávka pro pěší a cyklisty. K technicky náročnému usazení moderního přemostění za několik milionů korun byli přizváni i novináři. Akce však byla těsně před svým začátkem kvůli technickým problémům odvolána.

Jako důvod se později ukázal předčasně ukončený transport kovové konstrukce lávky z místa výroby do cílové destinace, a to na zhruba 110. kilometru dálnice D1 ve směru na Brno. Nákladní souprava – tahač s návěsem, která nadměrný náklad převážela, tam měla dopravní nehodu.

„Při průjezdu pod dálničním mostem došlo k problému, protože náklad byl vyšší než podjezdová výška pod mostem, a došlo k nárazu převáženého nákladu do mostní konstrukce. Poté se náklad utrhl z přívěsu a zůstal ležet v levém jízdním pruhu,“ popsala kolizi, která se stala po jedné hodině ranní, krajská policejní mluvčí Dana Čírtková.

Samotný tahač přejel podle ní po nehodě ke krajnici, kde pak dva technické doprovody vozu označily místo až do příjezdu hlídky dálničních policistů. „Při nehodě se nikdo nezranil. Došlo ke hmotným škodám na přívěsu, mostní konstrukci a na převáženém nákladu. Celková škoda se vyšplhala na téměř 600 tisíc korun,“ vyčíslila Čírtková.

Dechová zkouška měla u šoféra soupravy negativní výsledek. Dálnice byla po kolizi průjezdná jenom se zvýšenou opatrností a s omezením. Na dobu odstraňování následků nehody se doprava ve směru na Brno zastavila a policisté ji poté vedli přes přilehlé parkoviště. „Konstrukci musel na místě odstraňovat speciální jeřáb,“ přiblížila mluvčí s tím, že událost policisté s řidičem vyřešili uložením pokuty v příkazním řízení.

První ze dvou plánovaných lávek

Bránská lávka, zhruba osmimetrový kovový hranol o váze bezmála pět tun, měla být první ze celkem dvou plánovaných lávek, jež mají ještě do konce letošního roku přemostit ramena řeky Sázavy pod Bránským rybníkem. Doplněna měla být později ještě o dřevěnou pochozí plochu a kovovou síť jako součást zábradlí.

Druhý plánovaný mostek, nazývaný Táferna, má přes další rameno řeky Sázavy – blíže k cyklostezce, přibýt příští týden. V tomto případě jde o molo nad vodou, rozšířené o boční prostory mimo hlavní průchozí část.

Stavby dohromady vyjdou na zhruba 6,5 milionu korun. „S náklady pomůže dotace, už přiznané prostředky z Fondu Vysočiny pokryjí 1,3 milionu korun,“ doplnil dotační specialista města Roman Přecechtěl.

19. července 2023

Při překonávání dvou odtoků z Bránského rybníka museli místní, turisté i cyklisté do letoška vystačit s běžnými dřevěnými mostky. Jejich čím dál častější opravy a celkově se zhoršující stav však přiměl radnici k nynější kompletní výměně. A i k razantní změně vizáže.

„Lávky jsou na evropské cyklistické trase EuroVelo 4 a jsou důležité pro turisty i místní,“ uvedla k jejich významu mluvčí žďárské radnice Blanka Sobolová. Přes mostky vede i Naučná stezka kolem Zelené hory a jeden z nich je rovněž na červené turistické trase.

Už vizualizace obou staveb i zveřejněná cena ale vzbudily u řady obyvatel silné emoce. Někteří lidé například mostky na sociálních sítích titulovali jako předražená mola pro kachny. V případě Bránské lávky diskutující kritizovali i navrženou střechu, na níž se bude zbytečně hromadit listí a další odpad z okolních stromů. Ta ale nakonec zůstala jen na papíře, v reálu je ocelový hranol bez zastřešení.

Dodavatel, žďárská firma Aquasys, začala s terénními úpravami a přípravnými pracemi letos v červenci. Zcela hotovo pak má být do konce tohoto roku.