Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Z pokut za rychlost těžila i firma. Starostu viní ze způsobení škody městu

  13:52
Nečekaný vývoj nabralo policejní prošetřování úsekového měření rychlosti v chotěbořských místních částech Bílek a Dobkov. Policie obvinila starostu Chotěboře Tomáše Škaryda (ČSSD) a vedoucího tamního odboru dopravy Pavla Málka.

Kamerový systém v chotěbořské místní části Bílek měří řidiče už od roku 2016. V posledních letech se o něj intenzivně zajímá policie, která v souvislosti s ním obvinila i starostu Tomáše Škaryda. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Informaci jako první přinesl Deník. Podle jeho odhadů se jednalo o obvinění z přečinu porušení pravomoci při správě cizího majetku z nedbalosti, kde je sazba až na tři roky.

„Ke konkrétním osobám nelze poskytovat žádné informace,“ uvedla policejní mluvčí Stanislava Rázlová, která nechtěla komentovat ani to, zda v případě k nějakým obviněním došlo. „Abychom nemařili účel trestního řízení, nebudeme v současné chvíli poskytovat žádné další informace.“

Sám Škaryd policejní obvinění přiznává. „Potvrdit vám to asi můžu, protože je to fakt. V podstatě jde o záležitost, kdy teď probíhá policejní vyšetřování,“ líčí Škaryd. „Obvinění mě samozřejmě překvapilo. Jedná se o to, že jsme údajně způsobili městu škodu,“ podivuje se.

Rozhodnutí městské rady, ne jen starosty

Úsekové měření rychlosti v Bílku a Dobkově chotěbořští radní nechali nainstalovat v létě roku 2016. Zajišťovala ho soukromá společnost Dosip, jejíž zařízení si město pronajalo. „Podle policie jsme způsobili městu škodu tím, že jsme firmě, která měření zajišťovala, dávali pětačtyřicet procent z vybraných pokut. Údajně jsme tak zaplatili víc, než jsme měli,“ řekl Škaryd Deníku. Starostou Chotěboře byl od roku 2002 do roku 2008 a ve stejné funkci působí od roku 2014 dodnes.

Dodal, že se žádná chyba nestala. Město podle něj uzavřelo běžnou smlouvu, obchodní vztah, kterou schválila rada města.

„Nedomnívám se, jsem si jistý, že jsem se žádného trestného činu nedopustil. V podstatě jsem o tom nerozhodoval sám, bylo to rozhodnutí městské rady, což je kolektivní orgán. Já jsem žádné rozhodnutí neporušil, žádné jsem ani nedělal sám,“ odmítá obvinění.

Podle tajemníka městského úřadu v Chotěboři Milana Linharta je podobný postup starosty běžný.  „S panem starostou spolupracuji už hodně dlouho a nepamatuji si, že by podepsal jednu jedinou smlouvu, která by neprošla radou města. V Chotěboři si na to dáváme obzvlášť pozor. Dbáme na to, že jakákoliv smlouva, i když tam třeba není finanční plnění, prošla schválením rady města. Bez toho to neexistuje,“ tvrdí Linhart. „A tady, pokud si to dobře pamatuji, bylo všech sedm radních pro.“

Podle Škaryda nechtělo město na úsekovém měření vydělat. „To je věc, kterou nechápu, proč policie takto vyhodnotila. Řešili jsme veřejný zájem, ochranu našich občanů a obyvatel. Něco, co měla řešit policie,“ pozastavuje se chotěbořský starosta. „Pokud měříte v obci, předpokládáte, že všichni jezdí do 50 kilometrů v hodině. Úsek je označen úsekem měření rychlosti, je tam dopravní značka obce, čáry na silnici, viditelně umístěné radary. Takže nikdo nepředpokládal, kolik se tam může vybrat. A ekonomická stránka věci ani nebyla zájmem města. Takže nechápu, že to někdo může vyhodnotit jako škodu pro město.“

Do pronajatých radarů město neinvestovalo ani korunu. „Policie se na to asi dívá tak, že radarové měření je za účelem zisku. Ale ono je to spíš o tom, zajistit bezpečnost a zároveň minimalizovat náklady města na měření,“ pozastavuje se Linhart. „Pořízení kamer na tento úsek je hrozně drahé a pokud nejste někde na silnici první třídy, nebo pokud neměříte na dálnici, je docela riziko, že vás to bude stát hodně peněz a vlastně ani moc pokud nevyberete. A ten nájem, pořizovací náklady na kamery, nezaplatíte.“

Společnost vydělala díky uzávěrce a objížďce

Vybraná společnost Dosip vydělala na tom, že v roce 2017 vedla Chotěboří objížďka při uzavírce silnice první třídy mezi Havlíčkovým Brodem a Ždírcem nad Doubravou. „Jezdil tady i transit, který není místní. Byla větší frekvence dopravy, větší frekvence vozidel, která byla z celé republiky. Auta, která tady projížděla jednorázově,“ vzpomíná Linhart. „Na první pohled to vypadá, že jsme měli ten nájem drahý, že jsme firmě Dosip zaplatili příliš. Ale forma, která byla zvolena, byla typu, aby podnikatelské riziko ztráty nesla pronajímající firma. Oni mohli vydělat, když bude přestupků víc. A mohli prodělat, kdyby jich bylo málo.“

O úsekové měření rychlosti v Chotěboři se policie začala zajímat ve chvíli, kdy dostala upozornění od jednoho z pokutovaných řidičů. „Řeší se to asi dva roky, bylo to na základě oznámení jednoho řidiče, která si stěžoval, že jsme měřili neoprávněně,“ říká Škaryd. „Což se samozřejmě nepotvrdilo, protože všechno je v pořádku, legální a dokonce to potvrdilo i Ministerstvo vnitra.

„Vzniklo to na podmět řidiče, který překročil rychlost a odmítl zaplatit pokutu. Podal podnět na prošetření radarového měření policií a ta už to tři roky zkoumá ze všech stran. Už prověřila a zkontrolovala všechno možné i nemožné,“ líčí Linhart. „Je to ve stádiu vyšetřování, bude asi ještě dlouho trvat, než to bude nějak uzavřeno. Podle mě je proto předčasné cokoliv hodnotit,“ doplnil.

Policie obvinila také vedoucího odboru dopravy Pavla Málka. „Ten se k tomu dostal tak, že v rámci finanční kontroly, která musí probíhat, musí každou fakturu někdo podepsat. A protože kapitola finanční kontroly patřila jemu, policie našla na fakturách jeho podpis. Což byla v podstatě formalita,“ vysvětluje Linhart. „Každý úředník v rámci svých kompetencí podepisuje nějaké faktur či účetní doklady. Tyto zrovna podepisoval pan Málek. To je celé.“

Faktem zůstává, že o měření rychlosti se v posledních letech stará už pouze město, konkrétně městská policie. Jeden radar zůstal v Bílku, druhý se z Dobkova přestěhoval nejprve do ulice Harmanova a později do ulice Havlíčkova. „Dva roky, od doby, kdy se o to začala zajímat policie, jsme nájem zrušili. A za zůstatkovou cenu jsme kamery koupili. Takže jsou teď ve vlastnictví města, žádný nájem už neplatíme,“ vysvětluje Linhart. „Ale tam šlo o to, že kamery byly už odepsané, takže jsme je koupili s výraznou slevou. Kdybychom je bývali museli kupovat jako nové, vyšly by nás o hodně dráž.“

Autor:
  • Nejčtenější

S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti

6. května 2024  12:02,  aktualizováno  13:46

Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...

Obyvatelé Jihlavy jsou v šoku, daň z nemovitosti vzrostla na trojnásobek

7. května 2024  12:04

Zatímco před rokem pracující důchodkyně za panelový byt 3+1 v osobním vlastnictví v Jihlavě platila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bývalá Hitlerova škola stojí v Jihlavě už 80 let. Nyní ji využívá policie

8. května 2024

Premium Na jaře uplynulo 80 let od slavnostního otevření jediné školy Adolfa Hitlera na území Čech a Moravy...

Nebezpečné místo na dálničním přivaděči se promění v kruhový objezd

4. května 2024  10:09

Za pár dní začne úprava jednoho z nejvytíženějších úseků dopravních tahů na Vysočině. Ředitelství...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Parkování zdarma v království modrých čar? Radnice si drží místa pro úředníky

5. května 2024  9:11

I v oblasti modrých zón v centru Jihlavy se dají najít parkoviště, která jsou stále zdarma. Nejsou...

Díky historikovi po letech ožijí drby a klepy o majitelích brodských vil

11. května 2024  9:09

Krajskou knihovnu Vysočiny v Havlíčkově Brodě v pondělí odpoledne čeká nápor, jaký ještě nezažila....

Hlad po bydlení chtějí ve Žďáře zahnat desítkami nových družstevních bytů

10. května 2024  14:12

Převážně mladé páry, ale i senioři či lidé středního věku zamířili do žďárského Kina Vysočina na...

O víkendu se uzavře Jihlavský tunel, tisíce aut budou muset skrz město

10. května 2024  8:21

Dopravní potíže, komplikovanější průjezd městem a nárazově tvorba kolon. S tím vším musí o víkendu...

Na dvě seniorky spadla zeď zámeckého parku v Pacově, jednu vážně zranila

9. května 2024  14:29

Ke zranění dvou seniorek došlo ve středu o státním svátku v Pacově na Pelhřimovsku. Na dvě ženy...

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...