Sobota 25. ledna 2020, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. ledna 2020 Miloš

Úsekové měření pořídila Chotěboř v tichosti, o miliony se dělí s firmou

  8:52aktualizováno  8:52
Úsekové měření rychlosti, které se do Humpolecké ulice chystá ve druhé polovině roku instalovat havlíčkobrodská radnice, nebude na Vysočině první. Už skoro rok takové měření funguje v chotěbořských místních částech Bílek a Dobkov. A co víc, Chotěboř chce systém razantně rozšířit.

Úsekové detektory jsou k nerozeznání od běžných radarů. Tento je na Radlické ulici v pražských Jinonicích. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

„Jsem přesvědčena, že toto měření nikde jinde zatím není,“ odvětila na konci března pro MF DNES policejní mluvčí Dana Čírtková. Odpovídala na dotaz, zde má policie informace o tom, že by někde na Vysočině bylo v provozu úsekové měření rychlosti. Povědomí o něm neměly ani další dotázané instituce a orgány.

Že už ale takový systém v kraji je a od loňského léta hlídá rychlost v celém projížděném úseku, potvrdili řidiči. „Úseková měření jsou již instalována v okolí Chotěboře, v jejích místních částech. Jen přijeďte přes Dobkov nebo Bílek,“ ozval se například Stanislav Joukl.

Jak potvrdil chotěbořský starosta Tomáš Škaryd, v obou osadách se rychlost skutečně měří. A opravdu kamery a radary hlídají rychlost vozů v celých projížděných úsecích.

„Razantně se zde zvýšila bezpečnost. Kvůli tomu jsme systém pořizovali, na rychlost vozidel se stěžovali obyvatelé obou místních částí a toto řešení skutečně pomohlo,“ pochvaluje si starosta.

Téměř polovinu vybraných pokut inkasuje dodavatelská firma

Město nechalo systém instalovat loni v létě a víceméně v tichosti. Nepadla o něm zmínka na tiskových konferencích, které radnice čas od času pořádá, úřad nezveřejnil žádnou tiskovou zprávu o úsekovém měření a dokonce o něm nikdo nic nenajde na webových stránkách městské policie, kde je jinak měření rychlosti věnována malá rubrika.

Úsekové měření v Bílku a Dobkově pro Chotěboř zajišťuje soukromá společnost Dosip. Město si její zařízení pronajalo a na nájmu firmě platí 45 procent z vybraných pokut. Zbytek zůstává v městském rozpočtu. Vyplývá to ze smluv, jež lze s drobným úsilím dohledat na městských webových stránkách. A plyne z nich i to, že policie s úsekovým měřením souhlasila.

„Je to efektivní a účelný způsob, jak donutit řidiče v zastavěných částech, kde se obvykle jezdilo příliš rychle, zpomalit. Pokud řidič zaslanou složenku zaplatí okamžitě, nejde jeho přestupek do správního řízení a nedostane trestné body,“ dodává Tomáš Škaryd s tím, že oba úseky jsou dlouhé zhruba 250 metrů a jsou označeny.

Denně v obou úsecích překročí rychlost 20 až 50 řidičů

Obálka s výzvou k zaplacení pokuty přichází do deseti dnů. „Posíláme je jen ve stoprocentních případech, kdy je dobře viditelná registrační značka i řidič,“ zdůrazňuje starosta.

Podle něho systém zaznamená několik desítek přestupků denně. „Za den je to podle roční doby zhruba od dvaceti do padesáti případů překročení rychlosti,“ vypočítává. Na chotěbořském městském úřadě je na jejich zpracovávání vyčleněn jeden pracovník.

Podle toho, o kolik řidič rychlost překročí, tak vysokou pokutu mu udělí. „Máme sazebník, který se pohybuje od 600 do 2000 korun,“ dodal Tomáš Škaryd.

Takže čistě teoreticky při třiceti pokutách denně ve výši 800 korun by se mělo za rok vybrat 8,76 milionu korun. Necelé čtyři miliony by připadly firmě za nájem radarů, zbytek městu. Pro srovnání, v Havlíčkově Brodě chce radnice radary přímo koupit. Počítá s investicí za zhruba jeden milion.

Během letošního roku přibudou další tři měřené ulice

„Není pro nás prioritou tímto způsobem vydělávat, bereme to opravdu jako prevenci. Řidič, který jede podle předpisů v obou osadách padesátkou, se nemusí žádného postihu bát,“ říká chotěbořský starosta.

Vedení města si systém pochvaluje a na letošní rok plánuje jeho významné rozšíření. Už teď má vytipované tři ulice, v nichž by úsekové měření mělo být instalováno.

„V kterých konkrétních místech radary budou, je stále v jednání. Jde ale o ulice Krále Jana, Havlíčkova a Hermannova,“ podotkl Škaryd. Všechny tři ulice patří mezi nejfrekventovanější ve městě.

Úsekové měření by na nich mohlo být zavedeno během letních měsíců. Bude prováděno stejným způsobem, jako v Dobkově a Bílku, tedy formou pronájmu zařízení. Agendu spojenou se zjištěnými přestupky by dostal úředník, který se jí věnuje už v obou místních částech. Pokud by případů razantně přibylo, chce radnice zaměstnat úředníka dalšího.

  • Nejčtenější

PROGRAM: Přehled závodů biatlonové sezony 2019/2020

V sobotu 30. listopadu startuje ve švédském Östersundu biatlonová sezona 2019/2020 a o čtyři měsíce později v norském...

Po srážce u Jihlavy zemřel řidič, silnice na Brod byla sedm hodin zavřená

Vážná dopravní nehoda ráno uzavřela hlavní silniční tah mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem. U Antonínova Dolu se...

Slavia v přípravě selhala, Sparta dala pět gólů, Baník utrpěl debakl

Slávističtí fotbalisté první test v zimní přípravě nezvládli, v Praze na strahovském stadionu Evžena Rošického podlehli...

Vlak s lidmi, který ujel strojvedoucímu, brzdila dcera výpravčího

Vlak, který ujel strojvedoucímu loni v únoru u Velkého Meziříčí, se pokoušela brzdit dcera výpravčího, která jím...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Vysočině se objevila ptačí chřipka, v Česku je znovu po třech letech

V Česku se po třech letech objevila nákaza ptačí chřipkou. Vysoce patogenní typ H5N8, který se ale nepřenáší na lidi,...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Třešťský malíř pozoruje vesmír obřími dalekohledy, které si i sám staví

Hvězdné nebe ho stále přivádí k úžasu. Malíř Petr Mirčev z Třeště na Jihlavsku mu chce být ještě blíž, a tak si staví...

Pluh nebo přívrat? Ne. Hravá výuka lyžování na Šacberku baví nejen děti

Až se vydáte na jihlavskou sjezdovku Šacberk a uvidíte na svahu lyžaře, kteří jedou pozadu a vykřikují: „Pizza, pizza,...

Za smrt chlapce pod koly výletního vláčku dostal jeho řidič podmínku

Podmínečný trest a zákaz řízení dostal u Okresního soudu ve Žďáře nad Sázavou řidič výletního vláčku. Pod koly soupravy...

V brodské nemocnici se nově platí za parkování, auta plní okolní ulice

Nemocnice v Havlíčkově Brodě spustila na počátku letošního roku revoluci v parkování. Za odstavení vozidla v jejím...

TEST AUTOSEDAČEK: Které jsou opravdu bezpečné?
TEST AUTOSEDAČEK: Které jsou opravdu bezpečné?

Dvacet autosedaček pro děti různého věku podrobil německý autoklub testu bezpečnosti. Prošly všechny. U některých se ale objevily podstatné nedostatky.

Najdete na iDNES.cz