Vtáhněme přírodu víc do interiérů budov, nabádá architekt Luděk Rýzner

  10:55
Jaké trendy má současná architektura? „Světovým trendem je sázka na zeleň a propojení vnitřních prostor s přírodou,“ uvádí přední český architekt Luděk Rýzner. Svými návrhy zaujal v Americe, kde nyní vystavoval. Aktivně se ale zapojil i do diskusí o autobusovém nádraží v jeho rodném Humpolci.
Architekt Luděk Rýzner

Architekt Luděk Rýzner | foto: Archiv

Luděk Rýzner je humpoleckým rodákem a uznávaným architektem nejen v Česku. Současně je členem České komory architektů a majitelem OK Plan Architects. Za svou dosavadní práci získal řadu ocenění. Jaká je podle něj současná architektura?

Říkal jste mi o tom, že je trend upouštět od obřích staveb. Jaké další jsou současné trendy v architektuře? Je to jednoduchost?
To je složité, nedá se jednoduše říci, co je v současnosti trend. Je zde mnoho proměnných. Záleží na tom, zda se jedná o veřejnou stavbu, anebo o privátní projekt. Za trend bych označil především zohledňování energetiky a dopad energie na kvalitu bydlení.

Luděk Rýzner

  • Je mu 46 let. Vystudoval architekturu na Stavební fakultě ČVUT v Praze. Poté získával praxi v jihlavském ateliéru Penta. Společnost OK Plan Architects se sídlem v Humpolci založil v roce 1999.
  • Firma působí nejen na českém trhu, ale i na Slovensku, kde se chystá v dohledné době založit i pobočku.
  • Svá díla prezentovala společnost OK Plan Architects už také na výstavě v americkém New Yorku.
  • Luděk Rýzner se také zajímá o to, jakými směry se ubírá město Humpolec. Nesouhlasí například s přesunem autobusového nádraží. A nelíbí se mu, že dálkové autobusy jezdí do centra města.

S jakými prvky se snažíte ve vašich projektech pracovat?
Především se zelení. To je i otázka světového trendu, na který chceme navázat. Netýká se to jen bytových objektů, ale i administrativních budov. Vždy se snažíme vnitřní prostory spojit s exteriérem, aby se navzájem prolínaly. V podstatě jde o to, vtáhnout přírodu více do interiéru.

Můžete uvést nějaký příklad, kdy je práce s okolím budovy vhodně řešena?
Dobrým příkladem je nově vznikající sídlo pro společnost Google II. To je případ, kdy se zúročil trend přestat zaměstnance držet jen uvnitř prostor, ale umožnit jim vyjít ven, pustit je ven z budovy. Více využívat venkovní prostředí.

Jakým směrem by se podle vás měla začít ubírat zdejší architektura?
Myslím si, že budoucnost je v nenápadnosti. Stavby, nejen rodinné domky, by měly lépe splynout s prostředím, být méně dominantní. Výstižné slovo je pokora, být více semknutí s přírodou a naším okolím. Nejsložitější je práce s rozvržením zahrady a prostoru před domem.

Mluvíte o práci se zahradou. Jaká platí pravidla při rozmisťování zeleně? Čím se vyznačují v tomto směru Češi?
Můj subjektivní pocit je, že se zdráháme sázet na zahradu stromy, abychom se nemuseli později starat o popadané listí nebo aby nám nepadalo do bazénů a nehyzdilo zahradu. Preferujeme čisté pláně, kde jediné, co roste, je trávník. A nanejvýš sneseme okolo plotu túje. Rozhodně to ale nechci zevšeobecňovat, někteří pochopili význam zeleně a začíná se tak více počítat se zahradou osázenou různými dřevinami. Bohužel se zelení se příliš nepočítá ani na veřejných místech.

Co v tomto směru pozorujete?
Už například není běžné vidět ve městech stromořadí, jako tomu bylo dříve.

Vy jste nedávno vystavoval v jedné newyorské galerii - jaká byla na vaši práci odezva? Byly ohlasy spíše kladné?
New York je v tomto směru hodně specifický. Výstava trvala měsíc a lokalitu jsme zvolili záměrně, protože New York je jedna z nejprestižnějších adres světové architektury, kde se běžně vystavují velice kvalitní díla. A my byli samozřejmě zvědaví, jak v tomto prostředí obstojí naše práce. Cestu jsme naplánovali v rámci našeho patnáctiletého působení na trhu.

Jaké práce jste se rozhodli obyvatelům New Yorku předvést?
Koncepce tohoto města je v trochu jiném měřítku, než na které jsme tady zvyklí. Proto jsme celou výstavu pojali trochu netradičně a do města, kde je všechno vysoké a velké, přivezli kolem 22 projektů ve značně menším měřítku s multifunkčním zaměřením. A to si myslím, že bylo něco, co je zaujalo. Bylo to velmi odlišné.

Máte do budoucna v hledáčku i americký trh?
Do jisté míry ano. Zmiňovanou výstavou jsme si vytvořili určité portfolio, se kterým nyní můžeme operovat. Chtěli jsme si otevřít trh i v Americe. Prozatím jsme na začátku a vše se teprve rýsuje. Neplánovaně jsme si vytvořili kontakt s jednou newyorskou vysokou školou, na které bychom měli vést sled přednášek. Současně se jedná i o možnosti hostit zde americké studenty architektury.

V minulosti se hodně diskutovalo nad jednou z vašich staveb, takzvaným Plecháčem, jak se mu v okolí přezdívá. Jaká byla reakce veřejnosti na tuto materiálově atypickou stavbu?
Případ této stavby je krásnou ukázkou toho, jaký vliv na celkovou koncepci stavby může mít právě umístění a využití zeleně. Okolo je nasázeno zhruba třináct stromů a v době, kdy nebyly ještě tak vzrostlé, byla stavba holá a nesplynula s okolím. Řada lidí tehdy zastávala názor, že je nevzhledná. Já samozřejmě sám vím, že je to opravdu extrémní rodinný dům, ale popravdě řečeno: teď, když je zeleň vzrostlá a dům obklopuje, si ho málokdo všimne a takřka nikdo už nepronese, že působí jako pěst na oko. Myslím si, že se to sžilo s prostředím. Proto si myslím, že zeleň leckdy hluboce podceňujeme. Stromy mají totiž jednu užitečnou vlastnost, skryjí i ty ostré tvrdé hrany rezatého plechu.

Byli jste první, kdo tento „rezatý plech“ použil na obklady domu?
Ano, v té době jsme byli vůbec prvními, kdo v České republice něco takového využil ke stavbě rodinného domu. Dnes jsou tomu zákazníci daleko více otevřeni.

Hodně se zajímáte o budoucnost humpoleckého autobusového nádraží. Napsal jste otevřený dopis zastupitelům a vyjádřil nesouhlas s přemístěním stávajícího „autobusáku“. Co vás k tomu vedlo?
Já osobně nesouhlasím s postupem a rozhodnutím zastupitelů. Vypracoval jsem několik prezentací, kde jsem uvedl pádné argumenty, proč by z rozhodnutí o přesunu mělo sejít. Napsal jsem několik otevřených dopisů, ale na žádnou mou snahu jsem nedostal od města zpětnou vazbu či konkrétní vyjádření. Mimo jiné jsme do Humpolce přivezli i přední české architekty, kteří se k tématu taktéž vyjádřili, ale nikdo jejich odborný názor nechtěl vyslyšet, natož o něm diskutovat. Nekritizuji rozhodnutí zastupitelů, ale kritizuji dosavadní postupy, které vedly k tomuto rozhodnutí. Postrádám tu totiž celou škálu průzkumů a komplexní dopravní studie, na jejichž výsledku by se dále situace vyvíjela.

Interiér domu v Luhačovicích

Rodinný dům v Bratislavě „zarůstá“ do svahu.

Zpracování dopravní koncepce je tedy podle vás jedním z důležitých kroků. A co ještě?
Ano, je to velmi zásadní studie. Město nechápe, že dopravní infrastruktura nezahrnuje jen auta či autobusy, ale je třeba myslet i na cyklisty a chodce. Tyto koncepce obsahují průzkumy, což je například hluková studie. Druhou zásadní studií je změření zplodin, které se v daném místě a čase vyprodukují. Dále se měří frekventovanost dané komunikace. Dalším faktorem je průjezdnost křižovatek. A právě díky výsledkům z tohoto šetření se posléze navrhují ideální řešení pro danou oblast.

V čem vidíte hlavní kámen úrazu?
Neustálým a jediným argumentem „pro“ je finanční stránka věci, dále jsou tu pouze negativa. Podle mého soudu by peníze v tomto případě měly být až na druhém místě. Za pár let totiž může toto řešení město daleko více ekonomicky poškodit, než co by stála nynější rekonstrukce starého nádraží. Město má dostatečné prostředky si toto od vlastníka vynutit.

Co je ekonomickým poškozením myšleno?
Tady v té věci jsem asi nejhlasitějším kritikem. Směřuji na to, že se na jednu stranu oddaluje poloha nádraží směrem ven z města, ale na druhou stranu je veškerá dálková autobusová doprava vedena přímo středem města. Město zřídilo několik zastávek, kde běžně dálkové spoje zastavují, a vzniká tam neuvěřitelný zmatek. Centrum města není zařízeno na takto vypjaté situace. Zátěží trpí kvalita vozovky a to nemluvím o tom, že šířka komunikace není dostatečná. A samozřejmě se musíme zaměřit i na výfukové zplodiny a hluk, který vytíženost dopravy způsobuje.

Myslíte, že se tato skutečnost bude někdy v dohledné době řešit, že občanům už dojde trpělivost?
Opět, město s touto nevyhovující situací bude něco dělat teprve až ve chvíli, kdy dojde k nějakému incidentu, kdy někdo přijde k úrazu. Bohužel to už bude pozdě na změny.

Jaký dopad má na občany současný stav, kdy je centrum města takto zatíženo dopravou?
Především ten, že nemůže vzniknout „obytná“ ulice, což znamená, že kvůli zplodinám a hluku nechtějí lidé plně využívat veřejná prostranství města. Nechtějí sedávat na předzahrádkách, nechtějí se v ulicích města zdržovat déle, než je nezbytně nutné.

Jde vůbec tato situace vhodně vyřešit? Jaký by podle vás byl ideální stav?
Důmyslně vymyšlené to mají v Litomyšli, kterou jsme uváděli jako příklad hodný následování. Každou hodinu tam projíždí městem autobus, který sváží všechny cestující na hlavní nádraží. Žádné dálkové spoje si do města nevpustí, a tak se vyhnou dopadům na životní prostředí uvnitř města.

Rekonstrukce rekreačního domu nedaleko Prahy se musela vypořádat s velmi komplikovaným terénem.

Proč by tedy podle vás mělo z rozhodnutí přemístit autobusové nádraží sejít?
Je nutné si uvědomit, že posun - byť o 300 metrů - je stále důležitým faktem. Tímto posunutím se vzdálíme ještě více od centra a od obydlených částí, ze kterých lidé na nádraží docházeli. K současnému nádraží vedly přímé cesty, a tudíž bylo pro lidi dostupnější. Plánované nádraží bude umístěno až za poměrně frekventovanou silnicí a bude jen otázka času, než dojde ke zranění.

Jedním z návrhů, co udělat s pozemkem po autobusovém nádraží, je vystavět na místě nový supermarket. Jak se k této myšlence stavíte vy?
Snažil jsem se všem zúčastněným vysvětlit, že trendem dnešní doby je od takovýchto stavebních kolosů spíše upouštět, než je realizovat. Pro potřeby dnešního člověka naprosto postačí rozlohou daleko skromnější obchodní centrum. A hlavně - na počet obyvatel Humpolce je dosavadní pokrytí sítí supermarketů naprosto dostačující a adekvátní. Je zřejmé, že markety potřebují mít v republice hustou síť svých prodejen, ale nikdo už se nezabývá do hloubky tím, jak se to odrazí na místní ekonomice drobných podnikatelů tady v okrese. Ano, market vytvoří nová pracovní místa. Na určitou dobu ale nasadí tak nízké ceny potravin, že de facto odbourá veškerou malou konkurenci v okolí. A o kvalitě jejich produktů toho bylo již napsáno také dost. Chceme opravdu tuto konzumní společnost?

Jaký je současný vývoj „kauzy“ autobusové nádraží?
Ten není momentálně žádný. Zastupitelé z řad ODS a ČSSD odsouhlasili prodej svého strategického pozemku v lokalitě starého autobusového terminálu. Město - za předpokladu, že se změní územní plán - umožní společnosti ICOM transport odkoupit zbývající část městského pozemku, aby jej následně jako celek mohla prodat developerovi. Urbanistovi následně zadají, aby změnil aktuální pozici nádraží. Smutné na tom je, že nedají na rady odborníků, a já sám jsem pořád jen jeden hlas, který mohou ignorovat. Dokud se obyvatelé nenaštvou a nebudou si stát za svým právem na kvalitu prostředí, ve kterém žijí, tak já sám nezmůžu nic.

Vstoupit do diskuse (8 příspěvků)

Nejčtenější

Na nový most se lidé budou jen dívat. Otevření se odkládá kvůli chvění

Nový most přes Sázavu je už sice hotový, teď ale bude několik měsíců čekat na...

Nový most v Nábřežní ulici ve Žďáru nad Sázavou mohou lidé obdivovat již několik měsíců. Po lávce za zhruba třináct milionů korun se ale zatím neprojdou. Otevření stavby, které mělo nastat nyní na...

Zase tu vládnou hlupáci. Dnes bychom rozjezd pivovaru nepřežili, říká Bernard

Premium
Stanislav Bernard před pár dny oslavil sedmdesátiny. Takřka polovinu života...

Před pár dny oslavil sedmdesátiny. Takřka polovinu života spojil své jméno i tvář s pivem. V roce 1991 se společníky koupil ruinu uprostřed Humpolce. Dnes je Stanislav Bernard spolumajitelem značky,...

Kvůli konkurenci z Asie končí v Havlíčkově Brodě Hartmann - Rico, propustí 200 lidí

Výrobní areál společnosti Hartmann - Rico v Havlíčkově Brodě.

Po více než sto letech v Havlíčkově Brodě skončí zavedený a tradiční zaměstnavatel. Na konci března uzavře svůj závod v Bělohradské ulici společnost Hartmann - Rico. Informovalo o tom vedení...

Hala potmě, zastavená hra, výzva k evakuaci. Fanoušek s cigaretou narušil hokej

Pondělní vypjatý zápas mezi jihlavskou Duklou a Vsetínem sledovala vyprodaná...

Návštěvníci nové jihlavské Horácké arény prožili novou zkušenost. Jeden z fanoušků Dukly si při pondělním prvoligovém zápase proti Vsetínu v prostorách haly potáhl z elektronické cigarety. Tím se...

Gól lidem neuteče ani ve frontě. Architekt Horácké arény i o barvách a hale pro Slavii

Premium
Brněnský architekt Ondřej Chybík se svým vítěznýn projektem Horácké arény,...

Když před šesti lety v pouhých 34 letech spolu se svým týmem vyhrál architektonickou soutěž, a dostal tak možnost přichystat návrh Horácké arény v Jihlavě, velkou výzvu přijal. Nyní se Ondřej Chybík,...

Hala potmě, zastavená hra, výzva k evakuaci. Fanoušek s cigaretou narušil hokej

Pondělní vypjatý zápas mezi jihlavskou Duklou a Vsetínem sledovala vyprodaná...

Návštěvníci nové jihlavské Horácké arény prožili novou zkušenost. Jeden z fanoušků Dukly si při pondělním prvoligovém zápase proti Vsetínu v prostorách haly potáhl z elektronické cigarety. Tím se...

18. listopadu 2025  14:32

Z bývalého finančního úřadu v Havlíčkově Brodě se stala moderní bytovka

Bývalý finanční úřad se změnil na bytový dům. Během posledních let se rovněž...

Ještě před osmi lety v té budově seděli úředníci. Kdo k nim mířil, neměl úplně nejlepší pocity. Dnes tu je před dokončením 32 nových moderních bytů. Z budovy bývalého finančního úřadu v Havlíčkově...

18. listopadu 2025  12:06

K chrámu přibude neobvyklá kašna, tvořit ji bude socha, žlábek i báseň opata

Na prostranství u kostela sv. Prokopa vznikne nová kašna se sochou patrona...

Do centra Žďáru přibude další umělecké dílo. U prokopského kostela vznikne originální kašna, doplněná sochou patrona chrámu - svatého Prokopa. Autorem bronzové 1,5 metru vysoké skulptury je...

18. listopadu 2025  8:29

Rekordman má trenérku na dálku. Nepotřebuji, aby mi někdo říkal makej, směje se

Na červnovém mistrovství světa v silovém trojboji český reprezentant Vít...

Říká se, že obhájit prvenství je vždycky o něco složitější, než vyhrát poprvé. V každém případě k tomu potřebujete také velkou dávku štěstí. Své by o tom mohl vyprávět Vít Okrouhlý, jednatřicetiletý...

17. listopadu 2025  11:08

Bůh není automat na bonbony, spoléhat na jeho milost nelze, říká nemocniční kaplan

Premium
Často se za něčím ženeme, ale na geriatrii v posteli s jedním hrnkem na stole...

Farář z Luk nad Jihlavou Jakub Tůma chodí už třetím rokem jednou týdně navštěvovat pacienty do jihlavské nemocnice. „Často se za něčím ženeme, ale na geriatrii v posteli s jedním hrnkem na stole...

16. listopadu 2025

Žďár zřídí agenturu, která by mohla prázdné soukromé byty pronajímat potřebným

I ve Žďáře jsou podle vedení města byty, které zejí prázdnotou. Majitelé je...

Na jedné straně rodiny, jež nemají kde bydlet. Na druhé vlastníci bytů, kteří je kvůli obavám z problematických nájemníků raději nechávají prázdné. Oběma skupinám vyjde teď Žďár nad Sázavou vstříc....

16. listopadu 2025  9:09

Jihlavští hokejisté smetli Kolín, všech sedm gólů padlo za třetinu

Jihlavští hráči slaví gól proti Slavii.

Jihlava deklasovala v první hokejové lize Kolín 6:1 a napravila středeční domácí porážku s béčkem Pardubic. Středočeši klesli na třetí místo za Litoměřice, které zvítězily na ledě Poruby 5:4.

15. listopadu 2025  20:28

Zase tu vládnou hlupáci. Dnes bychom rozjezd pivovaru nepřežili, říká Bernard

Premium
Stanislav Bernard před pár dny oslavil sedmdesátiny. Takřka polovinu života...

Před pár dny oslavil sedmdesátiny. Takřka polovinu života spojil své jméno i tvář s pivem. V roce 1991 se společníky koupil ruinu uprostřed Humpolce. Dnes je Stanislav Bernard spolumajitelem značky,...

15. listopadu 2025

Mechanika má duši. Hledáme, jak ji oživit, říká učitel jediného hodinářského oboru

Garant pro obor Jemný mechanik, hodinář Jaromír Ondráček na jihlavské Střední...

Je unikátní. Jedinečné. V celém Česku a Slovensku jen jedno jediné. V Jihlavě učí mladé učně hodinářskému řemeslu. Zdejší učiliště za 71 let své existence odchovalo 1 636 hodinářů. Odborníků, kteří...

15. listopadu 2025  10:13

Dvakrát víc míst, moderní zázemí. V sobotu se otevře odpočívka Mikulášov na D1

Na obou stranách odpočívadlo získalo téměř jeden hektar odstavné plochy,...

Provoz na zmodernizované a rozšířené odpočívce Mikulášov na kilometru 95,8 dálnice D1 v obou směrech obnoví silničáři v plném rozsahu v sobotu 15. listopadu v 10 hodin. Nově má nabídnout nejen...

14. listopadu 2025  15:50

Na nový most se lidé budou jen dívat. Otevření se odkládá kvůli chvění

Nový most přes Sázavu je už sice hotový, teď ale bude několik měsíců čekat na...

Nový most v Nábřežní ulici ve Žďáru nad Sázavou mohou lidé obdivovat již několik měsíců. Po lávce za zhruba třináct milionů korun se ale zatím neprojdou. Otevření stavby, které mělo nastat nyní na...

14. listopadu 2025  15:24

D1 u Bíteše ochromila série nehod, řidiče zaskočila hustá mlha. Zranění i v autobuse

Série nehod na D1 u Velké Bíteše začala po deváté hodině ráno srážkou dvou...

Dálnici D1 na Vysočině v pátek dopoledne ochromila série nehod. Staly se mezi 155. a 160. kilometrem ve směru na Brno. Srazily se nejprve dva osobní vozy, poté kamion s autobusem, znovu osobní...

14. listopadu 2025  11:07,  aktualizováno  14:06
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.