Neděle 9. května 2021, svátek má Ctibor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 9. května 2021 Ctibor

Záchranáři nechali nahlédnout za oponu jihlavské vrtulníkové základny

  8:06
Helikoptéra jihlavských záchranářů létá rychlostí až 260 kilometrů v hodině. Během pár minut se dostane do všech koutů kraje. Každoročně pomůže zachránit stovky lidí. Brzy bude s podvěsem pomáhat i v těžko dostupných místech. Záchranáři nyní odhalili zákulisí své jihlavské vrtulníkové základny.

Základna letecké záchranné služby pro Kraj Vysočina sídlí v Jihlavě ve Vrchlického ulici. | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

Tohle je Kryštof. Tedy celým jménem Kryštof 12, nutno podotknout. Seznamte se.

Ptáte se, co znamená označení Kryštof? Jedná se o volací znak, který slouží k identifikaci jednotlivých skupin letecké záchranné služby a který se běžně používá i v jiných evropských zemích.

Vzlety jihlavského vrtulníku

V loňském roce vrtulník jihlavských záchranářů podnikl 282 primárních vzletů a 150 letů sekundárních. O rok dříve to bylo 331 primárních letů, sekundárních 210. V letošním roce se od země odlepil zatím celkem 250 krát.

Pozn.: Primární vzlety jsou lety pro pacienta do terénu, ve druhém případě jde o převoz pacienta z jedné nemocnice do druhé.

„Když se tedy náš pilot spojuje s řídícím letového provozu, uvádí volací znak Kryštof 12,“ popisuje záchranář Michal Vidlák ze základny letecké záchranné služby (LZS) pro Kraj Vysočina.

A proč má zrovna Jihlava číslo 12? „Je to podle toho, jak postupně od doby Československa přibývaly základny,“ vysvětluje Vidlák.

První základna, která vznikla na území Československa, je ta pražská. Nese volací znak Kryštof 01 a byla založena v dubnu 1987.

Od té doby postupně na slovenském a českém území stanic přibývalo, až došlo na tu v Jihlavě. Vysočinská „dvanáctka“ se zařadila na seznam stanic letecké záchranné služby v květnu 1991.

A ještě jedna seznamovací informace: tak, jako mají auta registrační značky, má na sobě i vrtulník napsaný znak složený z písmen, tedy imatrikulaci, jinak řečeno registrační značku. Jihlavský stroj Bell 427 - což je mimochodem třetí vrtulník v pořadí, který brouzdá nad hlavami obyvatel v Kraji Vysočina, a je v provozu už jedenáctým rokem - létá s imatrikulací OK-AHA.

O posádce rozhoduje operátorka u pultu

Všechno to začíná na dispečinku. Po úrazu, nehodě či jiné příhodě vytočíte číslo 155. Operátorka ze záchranné služby, mezi nimiž bývají také bývalé záchranářky, které dříve jezdily sanitkou či létaly vrtulníkem, zvedne telefon a začne zjišťovat podrobné informace.

Mezitím musí rozhodnout o posádce. „Ano, o vyslání vrtulníku či sanitky se rozhoduje tady u toho pultu,“ ukazuje operátorka Hana Trojanová.

„Ten, kdo přebírá výzvu, zjišťuje důležitost indikace, počet zraněných, pak je samozřejmě důležitým aspektem i vzdálenost a to, jak je místo dostupné. Podle toho operátorka rozhodne, kterou posádku vyslat.“

Zatímco sanitka musí vyrazit do dvou minut, tak vrtulník má minuty tři. „Když je venku z hangáru, tak jsem schopný ho nastartovat za minutu a půl,“ říká pilot Jaroslav Špaček, jenž létá v Olomouci, ale v současné době, tedy během léta, přijel na výpomoc do jihlavské stanice.

Jihlavský vrtulník provozuje společnost Alfa-Helicopter. Jedná se o dvoumotorový stroj Bell 427, který může letět rychlostí až 260 kilometrů za hodinu. „Samozřejmě se jedná o vzdušnou rychlost, proti větru letíme pomaleji, s větrem v zádech rychleji,“ uvedl záchranář Vidlák.

I lékař pomáhá pilotovi. Hledá místo pro přistání

V přední části paluby jsou dvě místa. Na pravé straně sedí pilot, který řídí vrtulník pomocí pák cyklického a kolektivního řízení a pedálů (pravým zatáčí logicky doprava, levým doleva). Vlevo vedle něj sedí záchranář.

Za pilotem je zády ke směru letu lékař, i ten mnohdy pomáhá pilotovi. Třeba, když vrtulník přistává, lékař sleduje, jestli je pro „sednutí“ stroje vhodný povrch a zda je v zadní části dostatek volného prostoru na přistání.

Fotogalerie

Ideální přistávací plocha je alespoň 20 x 20 metrů, nicméně často musí pilot přistát i na užších místech. „A například na dálnici se často potýkáme s neukázněností řidičů. Ti nás do poslední chvíle nechtějí pustit,“ nelíbí se pilotu Špačkovi. Ovšem neukáznění řidiči nejsou jedinou překážkou. Let může komplikovat i počasí, především bouřky.

Když tedy pilot právě nelétá, do jeho náplně práce patří i neustálé sledování povětrnostních podmínek. V létě je směna záchranného vrtulníku nejdelší, začíná okolo půl sedmé a končí při západu slunce.

V zimě je větším problémem nízká oblačnost a dohlednost. Pilot tedy sleduje nejen okolí, ale i údaje z okolních meteostanic či webových kamer. Pokud trvale sněží, obvykle se nelétá. Může se ale stát, že začnou hustě padat vločky v průběhu letu.

„Pokud nelze pokračovat v letu, není možné ohrozit bezpečnost posádky i pacienta, je nutné se vrátit na základnu. V nejhorším případě i přistát v terénu,“ popisoval pilot.

Kromě řízení a pedálů jsou velmi důležité i navigační systémy. Ty má pilot k dispozici tři, další má k dispozici zdravotnická část posádky na jejich tabletu. „Ukazují nám nejkratší možnou přímku na místo přistání,“ uvedl záchranář.

V Chotěboři je vrtulník do deseti minut, v Praze za půl hodiny

Před reportáží zrovna převážela posádka pacienta do Prahy. Do hlavního města doletí vrtulník z Jihlavy za půl hodiny. Nicméně doba letu se liší podle toho, do jaké nemocnice posádka míří.

Učí se zasahovat i v nepřístupném terénu

Brzy už budou schopni letečtí záchranáři z Jihlavy zachraňovat i lidi v těžko dostupných místech. Například ve Žďárských vrších. Tomuto druhu záchrany se říká práce v podvěsu. "V současnosti probíhá pro letecké záchranáře kurz. Pak bude nezbytné vybavit náš domovský vrtulník závěsnou technikou," uvedl záchranář Michal Vidlák.

Pokud byste volali třeba z Havlíčkova Brodu nebo Chotěboře, tak vrtulník přiletí do deseti minut.

Informaci o tom, na kolik vyjde minuta letu, MF DNES nezískala. „Bude to asi dost, viďte?“ ptal se redaktor. „Asi ano. Ale tak co je hodně za záchranu života...“ odpověděl pilot.

Na palubě je tedy pilot, vedle něj záchranář a v zadní části lékař. Dále se zde nachází lehátko pro pacienta a další místo k sezení.

Lékař Erik Šajnar uvedl, že ve vrtulníku je jakákoliv manipulace s pacientem obtížná. „Prostor je hodně omezený, takže musíme pacienta zajistit a stabilizovat před transportem. Pokud je problém v průběhu letu, tak je nutné s vrtulníkem přistát.“

Ke zraněnému skáče lékař s batohy o desítkách kilogramů

Na místo nehody s sebou lékař a záchranář berou dva batohy. Jeden je takzvaný trauma batoh, který váží kolem 20 kilogramů. Zde je k dispozici obvazový materiál, kyslík, prostředky pro zajištění infuze, léky... A pak menší batoh. Tomu se říká intubační a obsahuje vše pro zajištění dýchacích cest.

Úkolem posádky vrtulníku je zasahovat převážně u závažnějších případů. „Jednoznačně nejhorší jsou zraněné děti,“ potvrdil lékař. Když se podaří člověka zachránit, celý tým z toho má dobrý pocit. „Ostatně, o tom je naše práce.“

A pokud ne? „To jsou věci, proti kterým se můžete nějakým způsobem obrnit, ale na to, že lidi umírají, si nezvyknete. Proto se dělají takzvané poletové brífinky, kde rozebereme situaci. Eventuálně je možnost využít psychosociální intervenci v rámci naší organizace. Pokud bychom měli nějaký psychický problém, můžeme jej se speciálně vyškolenými pracovníky rozebrat.“

Zaměstnání u záchranné služby je týmová práce. „Ideální je, když zafunguje skvěle celý systém od dispečinku přes posádku až po samotné předání pacienta do nemocnice. Pokud se to povede, tak je to ideální a z toho pak má člověk úplně nejlepší pocit,“ potvrzoval záchranář Michal Vidlák.

Autor:
  • Nejčtenější

Řidič vybrzdil kamion, jeho šofér po něm hodil zámek a rozbil sklo

Hodně nebezpečně si počínali na dálnici D1 řidič kamionu a Škody Superb. Navzájem se blokovali v jízdě a jeden druhému...

Senior odešel z domova bez léků i mobilu, policie ho našla mrtvého

Policie v neděli odpoledne našla mrtvého sedmdesátiletého muže z Havlíčkobrodska, kterého rodina postrádala od čtvrtka....

Z Třebíče má zmizet válečný Bailey Bridge, milovníci historie jsou proti

Nikdo přesně neví, jak dlouho už je přes řeku Jihlavu v Třebíči u koupaliště položen ocelový montovaný most, kterému se...

Medvědí česnek je teď hitem, sběrači místa jeho výskytu neprozrazují

Česnek medvědí, rostlina s velkými listy a drobnými bílými kvítky, si v posledních letech získává čím dál větší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kraj rozdělí obchvat Jihlavy na dva úseky, výstavba začne jižní částí

Do dvou samostatných etap rozdělí Kraj Vysočina výstavbu 5,6 kilometru dlouhého jihovýchodního obchvatu Jihlavy....

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...

  • Další z rubriky

Netrpěliví čtenáři zaplnili knihovny, jen co se jejich dveře opět otevřely

Výdejní okénka, bezkontaktní půjčování knih, ani další alternativní řešení, jak dostat i za lockdownu čtivo k...

V Jihlavě se přemnožili potkani, deratizátoři je pohostí metrákem nástrah

V Jihlavě se přemnožili potkani. Tito noční tvorové už běžně po některých sídlištích pobíhají i ve dne. Magistrát si na...

Místo na skládku míří použité věci zpět lidem. Re-use centra jsou hitem

Nádobí, hračky, nářadí, ale i autodíly, sportovní potřeby či dekorace a knihy. Když pro ně majitelé nemají užitek,...

Po ručičkách snesli horolezci z radničních hodin i dvoumetrový ciferník

Snesením ciferníku z věže jihlavské radnice pokračovala obnova této památky. Původně měli horolezci ze specializované...

Norské Rybičky pro chytré hlavičky: Zapojte se do 2měsíčního testu doplňku stravy pro děti
Norské Rybičky pro chytré hlavičky: Zapojte se do 2měsíčního testu doplňku stravy pro děti

Zdravé tuky nebo-li Omega-3 jsou klíčové pro správný vývoj a funkci nervové soustavy. Většina lidí jich ale ve svém jídelníčku nepřijímá dostatek....

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

Máte jeden z těchto mobilů? Brzy si s ním na mobilním internetu neškrtnete

Letošek je v Česku ve znamení vypínání sítí postavených na zastaralé 3G technologii. Jako poslední ji koncem listopadu...

Kristelová žaluje Novotného. Za zničenou kariéru chce půl milionu

Soud začal projednávat žalobu Kateřiny Kristelové na Pavla Novotného. Moderátorka tvrdí, že jí někdejší bulvární...

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...

KOMENTÁŘ: Konec legrace, teď začne pořádné zdražování

Postupné zpomalování růstu cen, které v Česku probíhalo od loňského července, je u konce. V březnu byla inflace na...