Starosta Okříšek Zdeněk Ryšavý (vpravo) předal hejtmanu Jiřímu Běhounkovi...

Starosta Okříšek Zdeněk Ryšavý (vpravo) předal hejtmanu Jiřímu Běhounkovi (vlevo) petici za výstavbu nové silniční přeložky do průmyslové zóny Přibyslavice doplněnou 1229 podpisy. | foto: Kraj Vysočina

Novou silnici u Okříšek chtějí stovky občanů, čtyři lidé stavbu blokují

  • 8
Více než 1200 obyvatel Okříšek a okolí podepsalo petici na podporu výstavby nové silniční přeložky do průmyslové zóny Přibyslavice na Třebíčsku. Stavbu silnice však několik jedinců blokuje.

Novou silnici k fabrikám chce stavět Kraj Vysočina. Přeložka do průmyslové zóny, v níž pracuje několik tisíc lidí, má být součástí připravovaného obchvatu Okříšek za více než půl miliardy. Ve finále má na trase mezi Třebíčí a Jihlavou vzniknout, kromě napojení průmyslového areálu, obkroužení několika obcí najednou.

Proti se ovšem hlasitě staví majitelé půdy a zemědělci. Domnívají se, že plány na novou přeložku jsou zbytečně velkorysé. „Pro komunikaci třetí třídy je naplánovaný příliš velký zábor orné půdy. Vychází to draho. Trasy do průmyslové zóny se nezkrátí, ale prodlouží,“ vysvětloval před časem Jan Dokulil z Nové Vsi, jeden z vlastníků pozemků.

Veškeré přípravy na mnohasetmilionovou investici dokázali čtyři nespokojení občané zastavit. Proti jejich snaze výstavbu zcela zablokovat se nyní postavila velká část obyvatel Okříšek a sousedních obcí. Celkem 1229 jich podepsalo petici na podporu stavby. Starosta Zdeněk Ryšavý ji spolu s archy podpisů doručil k rukám hejtmana Jiřího Běhounka.

Obchvat může kraj postavit i bez přeložky, nic tím ale nevyřeší

„Zatím zvítězil zájem čtyř jednotlivců nad zájmy celé spádové oblasti,“ podotkl starosta. „Jsme v situaci, kdy je kraj připraven projekt za stovky milionů korun zahájit a začít stavět. Místo toho kvůli osobním zájmům jednotlivců, kteří nejsou ochotni kývnout na jakoukoli nabízenou férovou kompenzaci, klíčová část projektu stojí,“ zlobí se Ryšavý.

Počet posbíraných podpisů pro výstavbu bude velkým argumentem zastánců nové přeložky. Až dosud byli totiž slyšet hlavně její odpůrci. „Takové množství podpisů chápu jako signál veřejné podpory rozumných lidí, kteří nejen u silnice žijí, denně trpí sílící dopravou, ale hlavně žádají stavbu kompletního obchvatu,“ dodal starosta Okříšek.

„Obchvat může být postaven samostatně, ale bez přeložky situaci v Okříškách definitivně nevyřeší. Petice je pro mě známkou extrémní vyhrocenosti situace a ze strany většiny obyvatel deklarování jasné podpory navrženému řešení dopravní situace,“ uvedl hejtman Běhounek.

Od roku 2010 vzrostlo množství nákladních aut o sto procent

O obchvat Okříšky usilují už mnoho let. Jsou zatíženy dopravou mezi Jihlavou a Třebíčí, která proudí centrem městyse. V posledních letech navíc razantně narůstá těžká nákladní doprava. Ta po úzké cestě plné zatáček míří přes Okříšky do průmyslové zóny, která se enormně rozrostla.

„Nárůst nákladní dopravy směřující do největší průmyslové zóny na Třebíčsku do Přibyslavic od roku 2010 narostl o sto procent,“ vyčíslila mluvčí krajského úřadu Eva Neuwirthová.

Záležitost je o to naléhavější, že Kraj Vysočina má šanci získat na stavbu za až 700 milionů korun evropské dotace. Ta ale nebude trvat věčně. Navíc se už v minulosti zástupci některých firem obávali, že bez nové silnice se nebudou moci rozvíjet a budou uvažovat o odchodu.

V těchto místech se nachází průmyslová zóna Přibyslavice - Nová Ves. Současně s obchvatem Okříšek na trase mezi Třebíčí a Jihlavou měl Kraj Vysočina vybudovat i její napojení.

V těchto místech se nachází průmyslová zóna Přibyslavice - Nová Ves. Současně s obchvatem Okříšek na trase mezi Třebíčí a Jihlavou měl Kraj Vysočina vybudovat i její napojení.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz