Chodci a cyklisté už měli možnost se po havlíčkobrodském jihovýchodním obchvatu...

Chodci a cyklisté už měli možnost se po havlíčkobrodském jihovýchodním obchvatu projít či projet při zářijovém dnu otevřených dveří. Využily toho tisíce lidí. K dokončení toho stavebníkům ale ještě spoustu zůstávalo. | foto: Martin Vokáč, iDNES.cz

Brod zná termín otevření obchvatu. Bude to historický moment, říká radnice

  • 7
11. prosince 2023, po půl čtvrté odpoledne. Červeným písmem by si tento termín měli do kalendáře zapsat všichni řidiči i obyvatelé Havlíčkova Brodu. V ten čas bude slavnostně spuštěn provoz na jihovýchodním obchvatu města. Termín potvrdilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) i radnice.

„Ano, tuto informaci můžeme potvrdit. Provoz na novém jihovýchodním obchvatu Havlíčkova Brodu hodláme spustit v pondělí 11. prosince 2023,“ ujistil mluvčí ŘSD pro Kraj Vysočina Jiří Veselý.

„Na tomto termínu se shodly všechny strany na posledním kontrolním dnu. Garantují ho zhotovitelé i investor,“ oznámil v pondělí odpoledne na jednání zastupitelstva města místostarosta Libor Honzárek.

Semafory zbrzdí řidiče na brodském obchvatu, jeden bude pouze pro chodce

Pro Brod to bude velká sláva. O jihovýchodní obchvat se vedení města snažilo desítky let. „Bude to vskutku historický okamžik, obrovsky významný. Do provozu uvedeme největší jednorázovou a nejkomplexnější dopravní investici v dějinách města,“ podotkl k akci za jednu a tři čtvrtě miliardy korun bez DPH místostarosta.

Vedení radnice to označuje za natolik významný moment, že kvůli němu posune i jednání městského zastupitelstva. To se mělo konat právě 11. prosince od půl třetí odpoledne. Kvůli otevření obchvatu ale bude posunuto už na desátou hodinu. „Aby se i zastupitelé mohli otevření zúčastnit,“ vysvětlil starosta Zbyněk Stejskal. Zasedání zastupitelstva to přitom bude jedno z nejdůležitějších v roce. Schvalovat by se měl rozpočet na příští rok.

Finišují mosty, elektroinstalace i značení

„Půjde o slavnostní zahájení provozu s účastí nejen těch, kteří se na budování této výjimečné stavby na Vysočině aktivně podíleli. Začátek akce byl stanoven na 15:30. Poté by mělo dojít k samotnému spuštění provozu, kdy už si budou moci motoristé z řad veřejnosti poprvé novou komunikaci celou projet,“ popsal chystanou slávu Jiří Veselý.

Na řidiče bude čekat přesně 4 124 metrů nové silnice, která spojí výpadovky na Jihlavu a na Pardubice. Široká dvouproudá vozovka začíná kruhovým objezdem u Selské jizby, poté dlouhým klesáním a hlubokými zářezy míří do údolí Šlapanky a Sázavy, které překlene mohutnými mosty. Pak znovu mírně vystoupá ke kruhovému objezdu u nákupního centra Albert. Obsahuje několik mostů i dvě mimoúrovňové křižovatky.

Podle Veselého za měsíc a kousek do otevření zbývá stavebníkům dodělat poslední úpravy. „Dokončovací práce se týkají zejména mostních objektů, pracuje se na montáži elektroinstalací, ozelenění a také na instalaci dopravního značení,“ přiblížil.

Otevřením obchvat zcela dokončen ještě nebude. Další práce budou pokračovat až do léta příštího roku. Nebudou se ovšem již týkat vozovky a budou se dělat při běžném provozu.

Množství semaforů budí u veřejnosti rozpaky

Při spuštění jihovýchodního obchvatu už budou z větší části dokončeny úpravy stávající navazující severovýchodní části. Očekává se, že intenzita provozu v tomto úseku prakticky okamžitě vystoupá na dvojnásobek. Severovýchodní kvadrant má nový povrch, postaveny byly nové protihlukové stěny, instalovány semafory, upravena bude i křižovatka s Masarykovou ulicí.

Drobné dopravní komplikace lze přesto ještě očekávat. Například semafory na křižovatce obchvatu a Masarykovy ulice budou přenastaveny až o následujícím víkendu v polovině prosince.

14. září 2023

„Hlavní dopravní proud v prvních dnech půjde od Kolína do Masarykovy ulice. Až při víkendovém poklesu provozu bude možné semafory přenastavit na hlavní směr od Kolína na obchvat,“ vysvětlil Libor Honzárek.

Nad množstvím semaforů na obchvatu, které mohou dopravní proud zastavit, řidičská veřejnost už delší dobu kroutí hlavou. Světla pro chodce budou například už na příjezdu do města od Kolína naproti čerpací stanici ÖMV, další na obchvatu naproti sídlišti Výšina, třetí pak u nákupního centra Albert.

S otevřením obchvatu začnou provoz usměrňovat i semafory na křižovatce s Chotěbořskou ulicí. Na jaře pak bude světelnou signalizací osazena i křižovatka s Kyjovskou. „Bez nich by na obou nebylo možné levé odbočení, ani výjezd z vedlejší ulice,“ tvrdí Honzárek.

Masarykova ulice zůstane státní, kvůli Dukovanům

Kdo by čekal, že po zprovoznění jihovýchodního obchvatu se ŘSD bude chtít Masarykovy ulice zbavit a převést ji do správy města či kraje, pletl by se. Současný hlavní průtah Brodem zůstane i nadále státní. A čekají ho podstatné změny. Vše kvůli dostavbě dukovanské jaderné elektrárny.

„Průtah I/38 zůstane v gesci ŘSD nejméně do průjezdu všech nadrozměrných komponent pro Jadernou elektrárnu Dukovany. Budeme zajišťovat jak letní, tak zimní údržbu,“ oznámil mluvčí ŘSD pro Kraj Vysočina Jiří Veselý.

Správce silniční sítě podobu rekonstrukce připravuje. Dosud není znám přesný rozsah ani termíny. Nepůjde však o nic malého. Podle dostupných informací by se mělo jednat o kompletní opravu celého průtahu včetně stavby nového mostu přes řeku Sázavu u Billy.

„Měl by být zcela zbourán a postaven v podstatě znovu. Nutné bude vybudovat i nové pilíře,“ naznačil místostarosta Libor Honzárek. Nový most by měl mít mnohem vyšší nosnost, aby unesl nadměrné náklady komponent do Dukovan. Projíždět by tudy měly zhruba v letech 2030 až 2035.

Ačkoliv už bude dávno v provozu obchvat, tyto transporty pojedou po dnešní silnici 38 přes město. A dokonce mají kličkovat mezi domy. Počítá se totiž s tím, že na hlavní světelné křižovatce u hotelu Slunce odbočí na kruhový objezd a na starou Jihlavskou ulici.

„Tam bude vytvořen provizorní železniční přejezd přes trať, který tu i kdysi býval. Je to kvůli tomu, že by se transport nevešel pod viadukt v Lidické ulici, a ten posouvat kvůli hlavní železniční trati nelze,“ přiblížil Honzárek.