„Ani jste si mě nevyslechli a máte o věci jasno. Máte v sobě něco, co tady chcete dostat ven,“ nevydržela po chvíli sérii výkřiků a častého skákání do řeči ze strany veřejnosti místostarostka Marie Rothbauerová (ODS).
Právě ona sezvala obyvatele Výšiny k diskusi nad uvažovaným zrušením autobusové zastávky uprostřed sídliště. Na radnici přišly debatovat zhruba dvě desítky lidí. Většinu tvořili starší občané, mladší generaci nezastupoval téměř nikdo.
Místostarostka chtěla zájemce seznámit s důvody, proč se osudem zastávky začalo město zabývat. Všichni diskutující měli ale jasno, ještě než do sálu vstoupili. Přes hlasité výkřiky, komentáře a emotivní dotazy ji ani nenechali v klidu dokončit prezentaci.
„Chcete nám zrušit zastávku! Řekněte důvod! Kvůli parkovacím místům? Ať špatně zaparkovaná auta řeší městská policie!“ ozývaly se co chvíli výkřiky ze sálu.
Důvodů pro případné zrušení je víc
S úvahami o možném zrušení autobusové zastávky Výšina přišlo vedení města a technických služeb na jaře. Pro otevření diskuse s obyvateli – nikoliv rovnou zrušení zastávky – předneslo několik důvodů.
V první řadě je zastávka v těsném sousedství jiné u Penny marketu. Jsou jen 250 metrů od sebe, takže jde o vůbec nejbližší zastávky v celém městě. Navíc není až tak využívána, dle sčítání na ní denně vystoupí či nastoupí jen desítky lidí.
Havlíčkův Brod plánuje úpravu tras MHD, ve hře zůstává zrušení zastávky Výšina |
Druhým důvodem bylo, že se na zastávku Výšina řidičům MHD velmi špatně zajíždí. Musí mezi bytovkami skrz sídliště. V úzkých ulicích dvakrát zatáčí o devadesát stupňů. „Autobusy se tu musí složitě vyhýbat a manévrovat. Občas s cestujícími i couvají. Pokud se stane, že jedou dva spoje proti sobě, řidiči se musí vysílačkami domlouvat, kdo bude mít přednost,“ popisovala už dříve Rothbauerová. Na besedě svá slova zopakovala.
Třetím důvodem je finanční úspora. Výšinou autobusy dvou linek projedou celkem šestašedesátkrát denně. Byť průjezd souběžnou rovnou a širokou ulicí Pražská by byl jen o necelých 200 metrů kratší, v součtu je roční úspora vyčíslena na téměř čtvrt milionu korun.
A konečně čtvrtým důvodem pro řešení budoucnosti zastávky je kritická dopravní situace na Výšině. Na sídlišti je 740 bytů v devětačtyřiceti bytovkách a padesát rodinných domů, žije tam 1 900 lidí. K dispozici ale mají jen 470 parkovacích míst. Potřeba by bylo nejméně dvakrát tolik a uvažovalo se, že i některá právě místo zastávky. Vozy na Výšině stojí na trávě, na chodnících a často blokují i autobusovou zastávku.
„Mnohdy kvůli odstaveným autům nelze zajet k zastávce, není možné třeba sklopit plošinu pro vozíčkáře. Stává se nám, že ho z tohoto důvodu musíme odvézt až na další zastávku. Občas autobus neprojede vůbec, řidič couvá a zdržuje ho to. Spoje nabírají zpoždění,“ snažil se o vysvětlení vedoucí MHD při technických službách Lubomír Hepner.
„Na Výšinu strážníci kašlou“
Podobné úvahy ale sál okamžitě rozesmály. „Proč takové situace neřeší městská policie? Proč je šofér autobusu hned nevolá? Tam by vybrali peněz! V Brodě jsou odtahovky. Proč nikdy policie nenařídila odtah aut blokujících ulice? Na Výšinu strážníci kašlou, vybírat pokuty v centru je jednodušší,“ volali lidé jeden přes druhého.
„Zrušte značky, stejně je na Výšině nikdo nedodržuje. Výšina je jediné místo v Brodě, kde se dá bez obav parkovat v zákazech,“ komentovali pak diskutující jednu z fotografií, kterou místostarostka ospravedlňovala zrušení zastávky. Za značkou zákaz stání se táhla řada odstavených vozidel tak, že se autobus k zastávce dostat ani nemohl.
Brod dokončuje parkoviště na Výšině. Stání na oválu získá, kdo zaplatí víc |
Zpracovanou mapu s docházkovými vzdálenostmi na besedě prezentoval i člen výboru rozvoje města Petr Vozáb. Dle ní to téměř celé sídliště i při zrušení zastávky Výšina bude k autobusu na zastávky Penny market a Pražská mít do 350 metrů. O pár desítek víc jich ujdou jen lidé bydlící podél Reynkovy ulice v úseku nad školou Nuselská.
„Zrušení zastávky by neznamenalo zásadní zhoršení dostupnosti MHD pro obyvatele sídliště. Na druhou stranu ale pro její zrušení nejsem. Zastávka uprostřed sídliště je mnohem komfortnější,“ vyjádřil se.
Kdo auto má a kdo ne
Mnoho nejstarších účastníků besedy pak doslova rozčílila zmínka o tom, že by místo zastávky mohla být parkovací místa, třeba i ve zjednosměrněné ulici. Konflikt se tak rázem přenesl mezi skupinu obyvatel bez aut a těch, co vozy mají a používají. Ti první je před svými domy vůbec nechtějí.
Výsledek debaty je nejasný. Závěrečné stanovisko nepadlo. „Budu se přimlouvat za to, aby Výšinou projížděla jen jedna linka MHD namísto současných dvou. Městská policie informace o situaci na Výšině dostane a debatu o parkování můžeme uspořádat někdy příště,“ ukončila po hodině a půl jednání Marie Rothbauerová.
Ale ještě nějakou dobu poté se lidé v sále, v předsálí i před samotnou radnicí nepřestávali dohadovat…