Podle policistů jsou v poslední době na Vysočině podobné úpravy trendem. A příznivě dopadají na řidiče, kteří se pak snaží předepsanou rychlost v kratších úsecích vesnic více dodržovat.
Úpravy se týkají silnic, kde je cedule značící začátek obce již například dvě stě metrů před prvními domy.
„Potom třeba šofér ujede těch dvě stě metrů a může ‚zapomenout‘, že už je v obci. Když se značka posune směrem k zástavbě, tak je to z hlediska dodržování rychlosti lepší. Vnímání řidiče v dané situaci se zvýší,“ popisuje dopravní inženýr Zbyněk Augustin, který pracuje na vysočinském policejním ředitelství.
Když řidič vjíždí mezi první domy obce a zároveň je tam značka s jejím názvem, tak to na řidiče podle Augustina více působí.
Policisté prý pečlivě zvažují, kde k těmto úpravám přistoupí. A souvisí to hodně s tím, kde právě Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) opravuje silnice první třídy.
„Nebývá to jen posunutí značek, může to souviset i s dalším bezpečnostním zařízením,“ doplnil Augustin.
Změna k horšímu to není, hodnotí starostka Vílance
Policisté o úpravách jednali s vedením Vílance na Jihlavsku. Řidiči tam padesátku nedodržovali, když byla označena v delším úseku vesnice. „Čím kratší úsek pro řidiče, který je omezený padesátkou, tím je větší šance, že rychlost dodrží. K horšímu ta změna určitě není,“ popsala starostka Lenka Pernová.
Podle ní ale nijak markantní rozdíl po přesunu značek nenastal. Do Vílance stále vjíždí část řidičů, kteří porušují předpisy.
V této vsi přemýšleli, jak provoz na silnici první třídy zklidnit. Zvažovali také instalaci zpomalovacího semaforu. „Radili jsme se s policisty, ale prý už se od toho ustupuje. Nedoporučili nám to,“ doplnila starostka Vílance.
Vztyčení semaforů by navíc bylo pro obec příliš nákladné, kdyby se ještě budoval osvětlený přechod pro chodce.
Starosta Hladova na Jihlavsku Aleš Tomek poznamenal, že s ním úpravu značení nikdo nekonzultoval. „Ale respektuji toto rozhodnutí,“ pravil. V Hladově mají dlouholeté zkušenosti s provozem silnice první třídy. Uvítali by, kdyby se jednou postavil obchvat.
Situace se však podle starosty zlepšila díky instalaci zpomalovacímu semaforu. „Ten se jednoznačně osvědčil,“ doplnil Aleš Tomek.
Podle vedení ŘSD stanovuje úseky s předepsanou rychlostí odbor dopravy krajského úřadu. „A to na základě vyjádření policie,“ přiblížila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.
Naopak u Stonařova se zpomaluje ještě před obcí
Na druhé straně se policisté snaží přimět řidiče k tomu, aby někde už před obcí ubírali plyn. A to třeba u Stonařova směrem od Znojma, kde to svádí k rychlé jízdě. Proto jsou tam nyní značky vybízející řidiče k tomu, aby už před městysem zpomalili na osmdesátku a následně ubrali ještě na 60 kilometrů za hodinu.
A vedle toho jsou obce na silnicích první třídy, uvnitř kterých je zvýšena rychlost na 70 km/h. Jedná se třeba o Pravíkov a Vodnou na Pelhřimovsku, Markvartice na Třebíčsku či Štěpánov nad Svratkou a Stržanov na Žďársku.
Na silnici I/38 je hned pod Jihlavou několik obcí za sebou. Řidiči teď budou moci mezi některými o něco zrychlit.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz