Les sloupků, chaos a klaksony. Provizorní křižovatka dává řidičům zabrat

  • 10
Chaos, les blikajících směrovacích sloupků, pravidelný zvuk klaksonů brzdících aut a těsně před vozidly přecházející chodci. Tak to už týdny vypadá na křižovatce u bývalého Alfatexu v Pelhřimově. Neobvyklý kruhový objezd je na průtahu městem jen dočasně, řidičům však dává zabrat.

Jak dlouho zde problémová situace zůstane, se v posledních dnech stalo na sociálních sítích tématem diskusí. „Chcete se vsadit? Je to jen příprava a experiment na lidech. Během historicky krátké doby tam ten kruháč bude nastálo,“ napsal na Facebooku například diskutující Michal Jaroš.

Během několika týdnů by se však měla křižovatka znovu vrátit do původní podoby - rozsvítí se zde opět předloni instalované nové semafory.

„V této podobě je tam dočasně okružní křižovatka povolena do konce března, pak by měla křižovatka zase fungovat jako dřív,“ řekl Miroslav Lev, vedoucí provozního úseku vysočinské pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které má křižovatku ve správě.

Na okružní křižovatku vytyčenou směrovacími sloupky bylo křížení změněno, aby stavební firma mohla odvážet suť a přivážet stavební materiál na staveniště v areálu přilehlé Střední průmyslové školy a Středního odborného učiliště. Tam je totiž jediný příjezd pro nákladní auta z rohu křižovatky až za semafory.

Policie prozkoumá, zda je to vhodné řešení

„Dopravní přístup na stavbu je velmi složitý, vyjma od křižovatky je tam jediný přístup zadem po malém můstku nebo podjezdem, kam nemohou nákladní auta,“ sdělil Vojtech Hribal, šéf pražského závodu firmy Zlínstav, která stavbu dělá.

Provizorní křižovatka není bez trablů. „Byly tam drobné nehody, spíše ťukance, ale bude předmětem řešení, zda je tam tato podoba křižovatky vhodná,“ řekla krajská policejní mluvčí Dana Čírtková.

Podle posledního sčítání dopravy projede po této výpadovce z Pelhřimova na České Budějovice denně 15,5 tisíce vozidel. Problém je, že auta přijíždějící do křižovatky po širokém průtahu - tedy z Nádražní nebo Průběžné - jedou zpravidla vyšší rychlostí než auta z obou směrů méně frekventované Křemešnické.

„Vjíždíte z Křemešnické do okružní křižovatky, jenže rozjetý řidič na průtahu často nerespektuje, že vy jste vjel na kruháč před ním. Pak dochází ke kolizím. Nemluvě o riziku pro chodce, zvláště menší děti. Přechází přes pět pruhů a nejsou mezi sloupky skoro vidět. Bohužel to řešení není šťastné, nelíbí se nám to,“ řekl místostarosta Pelhřimova Zdeněk Jaroš.

Zklidnit průtah pomůže jen nový obchvat

Město podle něj neuvažuje, že by v tomto místě měla být okružní křižovatka trvale. Ani na jiném místě v Pelhřimově se o další podobné křižovatce neuvažuje. Poslední dvě trvalé okružní křižovatky na Myslotínské ulici a pod kaplí sv. Kříže se však podle Jaroše osvědčily.

Frekvence dopravy se na průtahu sníží po výstavbě další části obchvatu města, který by se měl začít stavět snad už za dva roky. „Stavební povolení bylo podáno, ale dokud není záměr majetkově vypořádán, není nic jisté,“ uvedla ředitelka vysočinského ŘSD Marie Tesařová.

Výše zmíněná škola získá po rekonstrukci nové dílny pro elektro a strojírenství. „Stavba bude trvat do prázdnin 2024, ale předpokládám, že omezení na křižovatce bude třeba jen na úvodní práce - bourání, výkopy, navážení materiálu,“ pravil ředitel školy Pavel Hlaváček.