Doporučujeme

Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Getty Images

Vůně ovlivňují víc než myslíte. Třeba výběr partnera nebo naši náladu

  • 0
Parfémy, voňavky, deodoranty… to všechno na sebe lidi stříkají, aby voněli. Dělají to automaticky, aniž by si uvědomili, jak důležité to je. Nos totiž hraje roli v naší náladě. A také si vybírá lidi, které si pustíme do života.

Všichni vědí, že se říká: „podle nosa poznáš kosa“. Ale mnohem víc platí, že nos určuje, který kos se stane součástí vašeho života. Čich je možná podceňovaný a podle průzkumů by se ho v případě nutnosti lidé vzdali jako prvního ze všech smyslů – o to větší má na ně ale vliv.

„Uvědomte si už jenom to, že když ucítíte vůni pečeného masa, vzpomenete si na letní grilování s přáteli. Závan levandule vás přenese do francouzského Provence, kde jste si užili květinový festival. A tak bych mohla pokračovat donekonečna,“ uvádí příklady psycholožka Wendy Patrick a dodává:

„Za to všechno může nos, který nejenže vnímá každý malý detail aroma, co vás obklopuje, ale navíc ho ukládá člověku do paměti.“ To samozřejmě neplatí pouze o pozitivních vjemech, ale i o tom, co vám jednoduše smrdí.

Není to jen o vzpomínkách nebo prožitcích. Podle mnoha vědeckých výzkumů má čich obrovský vliv i na to, jakého si vybíráte partnera nebo přítele. „Není to jako u zvířat, kterým musí protějšek prostě zapáchat stejně jako oni. Lidi jsou složitější,“ uvádí spoluautor jednoho z nich, Mehmet K. Mahmut.

Člověk reaguje na vůně, které ho nějakým způsobem inspirují nebo nabudí. Ať už používáte jakékoli voňavky, všechno je vlastně o lidském potu, kterému se i přesto nevyhnete.

„Ten je vlastně z pohledu aroma trojí,“ říká expert s tím, že při zmíněné studii zavřeli lidi do horké místnosti a nechali je sledovat filmy.

Voňavé randění

Vzhledem k tomu, jak velký má vůně partnera vliv na trvání vztahů, vznikla v roce 2016 seznamka, která se právě na ni zaměřuje. Jmenuje se Smell Dating a za jistý poplatek rozešle zájemcům o randění trička s vůní jejich potencionálních partnerů. Ti označí, která jim voní a která ne a pokud se s druhou osobou shodnou, domluví jim tito prostředníci skutečnou schůzku. „Nevěřila jsem, že by mohlo něco takového fungovat, a tak jsem to zkusila,“ říká novinářka Jennifer a pokračuje: „Ale je to fakt. Před dvěma lety jsem do toho šla a teď chystám svatbu s člověkem, ze kterého jsem jako první viděla jenom jeho triko,“ směje se. Zjevně dobrý podnikatelský záměr.

„První měli na plátně komedie, druzí horor a třetí erotický snímek. Pak se prostřídali a my zjistili, že produkují jiný pot, který i jinak zapáchá,“ usmívá se autor. Při smíchu vzniká ten šťastný, při strachu bázlivý a u lechtivých obrázků nadržený. „Podle toho, v jaké situaci se lidi potkají, na sebe potom valí své aroma a navzájem na něj reagují,“ tvrdí odborník.

Nesmíte si to ale představovat tak, že jenom vůně o všem rozhoduje. „Je ale podstatnou součástí toho, jak lidi vnímají druhého,“ uvádí také psycholožka Jessica Gaby.

Je to i proto, že ač vědci neodhalili přesný důvod, stejné povahy si oblíbí i podobné vůně. „Aniž by si to člověk uvědomoval, je právě čich něčím, co ho postrčí k vstřícnému nebo naopak k odmítavému kroku,“ vysvětluje to expertka.

I proto vznikl obor, kterému se říká parfumerie charakteru. Odborníci v jejím rámci radí lidem, jaké vůně preferovat, aby o sobě nemuseli tolik mluvit a stejně přitáhli podobně laděné jedince – ať už potencionální partnery anebo prostě jenom přátele či kolegy, kteří jsou velmi pravděpodobně na stejné vlně jako oni. A o tom už se vyplatí něco vědět.

Jako první vás jistě zarazí velmi silný a těžší parfém, který se rozlije po celé místnosti, sotva do nich daná osoba vstoupí. „Lidé, co ho používají, bývají silně motivovaní a zaměření na výkon, progresivitu a úspěch,“ tvrdí psycholog James Taylor.

Nejrůznější čichové vjemy na nás útočí ze všech stran, ale nám je to prostě...

Nemusí to být jenom v pracovní rovině. „Takoví lidé chtějí mít v jakémkoli vztahu převahu – ať už jako milenci, přátelé nebo kolegové. Mají ale schopnost donutit lidi k větším výkonům a posunout je dál, což mnozí potřebují a vyhledávají. Jiní ale ne,“ popisuje expert. Pozor si na ně musejí dát lehce manipulovatelní jedinci, z těch by si takoví lidé mohli udělat otloukánky.

Druhou velkou skupinou jsou lidé používající spíše lehčí, čerstvé vůně evokující vzduch, slunce, citrusové plody nebo oceán. „Takové osobnosti mají rádi svěžest, pohyb, volnost,“ usmívá se odborník. Bývají sportovně založení a všechno berou spíše s nadhledem. Neradi se hádají, ale neholdují pasivitě. „Nesedí doma u televize, každou volnou chvilku naplní něčím, co je pro ně zajímavé. To samé čekají i od partnerů a přátel,“ doplňuje James Taylor. Nechtějí se honit, ale nicnedělání je děsí. Rádi se smějí a obklopují se spoustou kamarádů.

Díky čichovým vjemům se můžete přesouvat do minulosti, říká český parfumér

Pak jsou tu tací, kteří volí taktéž svěžest, ale specializují se na květiny. Parfémy mají nádech zmíněné levandule, růžového květu, magnolie nebo jasmínu, případně všemožných jejich kombinací. Mezi nimi je hodně snílků.

„Kromě toho ale také přemýšlejí o životě ze všech stran. Rozebírají, co se jim i ostatním děje a hrozně rádi mluví o citech,“ říká specialista. Pokud se střetnou s ryze pragmatickou první skupinou, je oheň na střeše a nikdo není šťastný. Spolu navzájem ale fungují skvěle.

A nakonec tady máme milovníky sladkých vůní – vanilky, exotického koření, fialky nebo hyacintu. To jsou lidi, kteří mají rádi svoje jisté. Práce, rodina, večer nějaký ten seriálek, pohoda, klid. Pravděpodobně jich je u nás nejvíc. A jsou tak spokojení. Patříte k nim také? Nebo jste se našli v jiné skupině? Je dobré o tom vědět, protože pak budete mít život lehčí, sami se sebou i s těmi, kterými se obklopujete.

Voňavá alchymie je důležitá. Parfém musí ladit s kosmetikou


  • Vybrali jsme pro Vás