Říkáte si, že nastal ten správný čas mít miminko? Pak vám doporučíme věnovat pozornost několika důležitým věcem, díky nimž bude vaše těhotenství klidnější a bezpečnější.

Může se samozřejmě stát, že miminko přijde nečekaně, mnohem častěji však jde o plánovanou záležitost. Chystáte-li se otěhotnět, vyplatí se na to své tělo i mysl co nejlépe připravit. Budete-li před početím zodpovědná, nejen že si usnadníte těhotenství, ale dopřejete i lepší budoucnost svému dítěti.



1. Zbavte se špatných návyků


Kouření a alkohol k těhotenství nepatří. Ovšem pokud obojí začnete omezovat již předem, snáz pak se svými zlozvyky nadobro skoncujete, jakmile se vám podaří otěhotnět. Miminku tak dopřejete lepší start do života. Omezte raději i přísun kofeinu. Vědci se sice zatím úplně neshodli, do jaké míry je kofein pro nenarozené dítě nebezpečný, ale je lepší být opatrná, než pak zbytečně litovat.



2. Zajděte si k lékaři i k zubaři



Existují zákroky, které v období těhotenství nemůžete podstupovat. Zkontrolujte si, zda máte v pořádku veškerá očkování, protože živými vakcínami se během těhotenství očkovat nesmí. Zákaz platí (až na výjimky ve vážných případech) i pro rentgen, takže pokud nějaké rentgenové vyšetření potřebujete (včetně rentgenu zubů), včas si ho zařiď­te. Nezapomeňte ani na preventivní zubní prohlídku – špatná dentální hygiena totiž může být příčinou bakteriální infekce, která může dokonce vyvolat i předčasný porod.



3. Dbejte na dostatek kyseliny listové


Kyselina listová snižuje riziko neplodnosti i výskyt vrozených vad (jako je například rozštěp páteře). Ve zvýšeném množství byste ji měla v potravě přijímat i v období před otěhotněním. Je obsažena především v listové zelenině (špenát) a v cereáliích, ale je vhodné ji užívat i ve formě vitaminových doplňků stravy. Doporučené množství je asi 0,4?mg denně v období před otěhotněním a 0,6 až 0,8?mg během těhotenství.


  6:00,  aktualizováno  25. března 2019 18:31