Střevní soustava je někdy trochu opomíjená, přitom lékaři již řadu let tuto oblast nazývají naším druhým mozkem. Pokud jsou naše střeva v dobré kondici, bývá většinou dobrý i celkový stav organismu. V opačném případě může být právě v této oblasti „zakopaný pes“ mnoha různých nemocí, které se projevují na jiných místech těla a zdánlivě s trávením vůbec nesouvisí.

Střevní soustavu tvoří tenké a tlusté střevo. Do tenkého střeva se ze žaludku dostává již rozmělněná potrava a dochází zde k jejímu dalšímu štěpení za vydatné pomoci enzymů slinivky břišní a také žluči. Rozložené živiny se pak do těla vstřebávají částečně propustnou střevní stěnou.

Střeva a emoce úzce souvisí

Trávicí systém zaznamenává a zpracovává i naše emoce, vyvolává je a podílí se na nich. Na to, že najednou pocítíme neodolatelnou chuť třeba na sladké, může mít vliv i složení naší střevní mikroflóry, protože zde chybí sacharidy. Jakým způsobem tato komunikace probíhá, o tom vědci ještě stále vedou debaty. Faktem je, že střevní soustava obsahuje 100 milionů nervových buněk a tvoří tak velmi rozsáhlou soustavu. 

Pro představu – tenké střevo má průměr jen 3 cm, ale měří až 6 metrů. Sliznice je velmi bohatě zřasená a tak celková plocha, na níž dochází k trávení potravy, přesahuje 300 m2!

Využití živin z potravy je pak završeno v tlustém střevě. Zde už nepůsobí žádné trávicí enzymy, zato je zde ideální prostředí přispívající ke vstřebávání živin a k zahušťování nestravitelných zbytků, které jsou z těla vyloučeny stolicí.

Pro správnou funkci tlustého střeva je naprosto zásadní složení střevní mikroflóry, v níž se vyskytují „přátelské“ i „nepřátelské“ střevní bakterie. V ideálním případě by jejich poměr v našem těle měl být 85 : 15.

Pokud tomu tak z nějakého důvodu není, hnilobné a toxické zbytky stravy ve střevě zůstávají, usazují se na stěnách a brání vstřebávání živin. Komplikuje se tím i vylučování, může také docházet k pronikání odpadních složek přes střevní stěnu do našeho organismu a zvyšuje se bohužel také riziko vzniku nejrůznějších zánětů i celkového oslabení imunity.

Dostatek tekutin je důležitý

Pokud se o své tělo chcete starat, střeva by neměla být výjimkou. Jejich činnost je možné jednoduše nastartovat hned po probuzení, a to sklenicí čisté vody. Asi po čtvrt hodině si dopřejte šálek zeleného nebo bylinkového čaje a teprve poté se nasnídejte.

Ilustrační snímek

Pokud v průběhu dne vypijete další 2 litry čisté neperlivé vody, stěny střev se budou samy přirozeně čistit, což přispěje k dobré kondici celé trávicí soustavy.

Do jídla se nenuťte

Trápí vás nadváha, špatné zažívání, deprese? Odpověď hledejte ve střevech

Pod vlivem různých informací o správném stravování lidé někdy nerespektují signály svého těla. Pokud nemáte na jídlo chuť, respektujte to. Střevní cévy jsou v takovou chvíli stažené a klky přitisknuté ke střevní stěně. Trávení potravy by probíhalo jen velmi obtížně a sami byste si uškodili. S jídlem počkejte i v případě, že jste podráždění, ve stresu či velmi unavení. Stresové hormony totiž brání kvalitnímu trávení potravy.

Dopřejte si čas

ilustrační snímek

Na každé jídlo byste si měli vyhradit dostatek času. Hltání potravy, zejména tučných a těžkých jídel, způsobuje zanesení střev, protože se v trávicí soustavě nedokáže dostatečně rozmělnit.

Delikátní problém

Ano, hemoroidy máme všichni, problémy vyvolá jejich zánět. Křečové žíly v oblasti konečníku uzavírají tuto oblast a brání samovolnému úniku plynů a stolice. Pokud dojde k jejich rozšíření a zánětu, pocítíme svědění, pálení, někdy se může objevit krvácení. Nejedná se o závažný problém, ale kvůli studu lidé dlouho oddalují návštěvu lékaře a ošetření. Na zhoršení stavu má vliv dědičnost, dlouhodobé sezení, ale i stravování a pitný režim. Lékaři mají několikero možností – využívá se místní léčba – masti a čípky, dále také venofarmaka posilující žilní stěny. Posledním řešením je operace. 

Pokud tedy máte na jídlo pouze omezenou dobu, rozhodně volte lehčí typ oběda či večeře, tak aby vám trávení zabralo méně času – dobrý je například jogurt, kefír, ovoce, případně bílé drůbeží nebo rybí maso.

Vláknina a zakysané výrobky

Kouzelným slovem pro zdravá střeva je vláknina. Zpomaluje totiž postup potravy ze střeva do krevního oběhu a tak zvyšuje šanci zužitkovat co nejvíce živin – sacharidů, tuků a cholesterolu a působí také na vstřebávání vitaminů a minerálů.

Dostatek vlákniny najdeme například v zelenině, ovoci, obilovinách i luštěninách. 

Pro vyvážené vnitřní prostředí střev je důležité denně jíst zakysané mléčné výrobky obsahující živé kultury bakterií mléčného kvašení.

Přidejte pohyb a dělejte si radost

Vědci už si dávno ověřili, že střeva a trávicí soustava obecně jsou velmi senzitivní na stres. Pokud se tedy necítíme v pohodě, činnost střev a tím vstřebávání živin se zpomalí, tvoří se víc žaludečních kyselin a mění se také střevní mikroflóra. Ubývají „hodné“ a přibývají „zlé“ bakterie.

O střeva se musíte starat. Ovlivňují zdraví těla i duše

Negativní dopady stresu pociťujeme jako nepříjemné křeče v břiše, průjmy nebo zácpu.

Není ale nutné hned běžet k lékaři či do lékárny, pomoct si můžeme i sami. Prospěšná je pro střeva zejména intenzivní fyzická aktivita, zejména ta, která je zaměřená na svalstvo břicha a zad. Podporuje totiž pohyb střev a tím i pravidelné vyprazdňování.

Témata: Ona-zdraví