Doporučujeme

Módní překvapení: trendy pro rok 2021 nebudou o kráse jako takové

  • 0
Kvůli koronaviru, který stále trápí téměř celou planetu, se mění chování nás, lidí ve všech možných ohledech. Právě z tohoto důvodu bude dalších 12 měsíců v módním průmyslu také jiných. Nahlédněte pod pokličku budoucnosti světa odívání.

Skvělá zpráva, pohodlí tepláků se nemusíme vzdávat!

Tepláky bodují

Už od jarní karantény začalo být zcela evidentní, jak se módní pole mění. Spotřebitelé začali více přemýšlet o nakupování  a pomalu se i měnily dosavadní trendy. Dřívější důraz na ženskost v podobě šatů, romantických vzorů, barev a materiálů vystřídalo oblečení ryze pohodlné. 

Číslem jedna se staly teplákové soupravy, které už není ostuda vynést dále než jen s odpadky. Dnes můžeme spatřit komfortní sety v mnoha podobách a kombinacích určených například do práce, samozřejmě za předpokladu, že s tím nemá zaměstnavatel problém.

A právě o pohodlí bude i rok 2021. Následující měsíce fandí oversize střihům, teplákovině, bio bavlně a komfortu celkově. Větší důraz bude kladen na pyžama a noční košile. Své místo na výsluní najde také domácí obutí. Pravděpodobně se budou zmíněné kousky objevovat i pro běžné nošení. Další trendy těžko předpovídat, protože na skladech značek zbyly velké přebytky z letošního roku zasaženého pandemií.

„Značky měly po celý tento rok problém s odbytem svého zboží, kdy jim z důvodu uzavřených prodejen zůstala řada neprodaných věcí viset na ramínkách. Do svého sortimentu se proto snaží zařadit více kolekce, které nepodléhají současným trendům a sezonám, a tudíž na ně není kladen tlak rychle je prodat. A tak budou dle mého více než kdy jindy trendy právě nadčasové kousky a basic věci,“ předpovídá Barbora Míková, která je lektorkou na Institutu módní tvorby.

Minimalismus v podání základních módních kousků bude letos převládat.

Ohleduplně

Je všeobecně známo, že právě textilní průmysl patří mezi největší znečisťovatele životního prostředí a má vskutku drtivý dopad na přírodu. Na vině jsme hlavně my, spotřebitelé. Většina lidí totiž nejčastěji nakupuje oblečení v běžných řetězcích označovaných jako fast fashion neboli rychlá móda. 

Právě velké domy chrlí obrovské množství oblečení z obtížně rozložitelných materiálů, krom toho ani samotný proces výroby není zcela ekologický a humánní. Ač se jedná o fakta, která víme, přesto u těchto společností pořizujeme oblečení a doplňky v nemalém počtu.

Již řadu let se u módních profesionálů i slow fashion nadšenců opakují apely na zpomalení závratnou rychlostí se pohybujícího kolosu. Rok 2021 snahu o udržitelnost posouvá do realističtější roviny. Možná právě v tomto ohledu bude stávající situace pozitivní. 

Módní průmysl by měl totiž zpomalit, jak už bylo zmíněno výše, již nyní leží na skladech kvanta oděvů, co se nestačily prodat. A jak to tak vypadá, společnosti chtějí začít produkovat méně oblečení i klást větší důraz na udržitelnost a kvalitní zpracování.

Bezhlavé nakupování začíná být pasé... In je u vybírání oděvů přemýšlet.

Máte čas a dostatek oblečení, co nenosíte? Zapojte svou fantazii, vytvořte si model originální. Třeba objevíte novou vášeň, co vy víte...

Nový život

Současnost je vrtkavá, nevíme, co bude zítra. Bojíme se nejen o své zdraví a zdraví nejbližších, ale také o pevnou půdu pod nohama. Přijít o zaměstnání je častým „bubákem”, který visí ve vzduchu, proto se není čemu divit, že začínáme nejen šetřit, ale jsme také vynalézavější. 

Hledáme cesty, jak za málo peněz udělat hodně parády. A to i ve světě krásy. Do karet nám v tomto ohledu hraje fakt, že závan minulosti v podobě retro módy je in počinem. RE-USE, nebo také znovupoužití je další, stále více populárnější volbou.

Jistě i vy máte někde v zadních policích svého šatníku ukryté kousky, co nenosíte. Všechny oděvy, které jste neměla déle než rok na sobě, vyndejte a popřemýšlejte, zdali by jim neslušel vylepšený vzhled. Někdy stačí opravdu málo a daný model rázem získá šmrnc, s oblibou ho konečně budete vynášet. Vyzkoušet lze stylové batikování, průstřihy, použití nášivek, záplat atd.

Podpořte zdejší talentované návrháře. Vždyť není nad české zlaté ručičky.

Za jeden provaz

Lidé dnes o nákupech více přemýšlí. „Už při první vlně koronaviru byla vidět veliká solidarita a odhodlání pomoci českým módním brandům. Návrháři šili roušky ve velkém a často úplně zadarmo. Rozdávali je pak potřebným, snažili se dělat, co se v té době dalo. Rovněž přicházeli s vlastními designérskými rouškami, které měly alespoň pokrýt náklady na provoz jejich ateliéru. Svým způsobem to byla i dobrá reklama a jediná možnost propagace,“ shrnuje počínání návrhářů v době krize ředitelka Institutu módní tvorby Klára Haunerová. Lidé se snažili malé podniky a návrháře podporovat a povědomí o českých návrhářích tak stoupalo.

Spotřebitelé se stali opatrnějšími a odpadlo dosud běžné impulzivní nakupování. Lidé dnes o nákupu více přemýšlí a koukají na kvalitu. „Navíc zákazníci raději podpoří českou značku. Ale ještě se uvidí, zda to bude mít trvalou pravdu, nebo je to jen určité období,“ dodává Klára Haunerová.


  • Vybrali jsme pro Vás