Tepláky bodují
Už od jarní karantény začalo být zcela evidentní, jak se módní pole mění. Spotřebitelé začali více přemýšlet o nakupování a pomalu se i měnily dosavadní trendy. Dřívější důraz na ženskost v podobě šatů, romantických vzorů, barev a materiálů vystřídalo oblečení ryze pohodlné.
Číslem jedna se staly teplákové soupravy, které už není ostuda vynést dále než jen s odpadky. Dnes můžeme spatřit komfortní sety v mnoha podobách a kombinacích určených například do práce, samozřejmě za předpokladu, že s tím nemá zaměstnavatel problém.
A právě o pohodlí bude i rok 2021. Následující měsíce fandí oversize střihům, teplákovině, bio bavlně a komfortu celkově. Větší důraz bude kladen na pyžama a noční košile. Své místo na výsluní najde také domácí obutí. Pravděpodobně se budou zmíněné kousky objevovat i pro běžné nošení. Další trendy těžko předpovídat, protože na skladech značek zbyly velké přebytky z letošního roku zasaženého pandemií.
„Značky měly po celý tento rok problém s odbytem svého zboží, kdy jim z důvodu uzavřených prodejen zůstala řada neprodaných věcí viset na ramínkách. Do svého sortimentu se proto snaží zařadit více kolekce, které nepodléhají současným trendům a sezonám, a tudíž na ně není kladen tlak rychle je prodat. A tak budou dle mého více než kdy jindy trendy právě nadčasové kousky a basic věci,“ předpovídá Barbora Míková, která je lektorkou na Institutu módní tvorby.
Ohleduplně
Je všeobecně známo, že právě textilní průmysl patří mezi největší znečisťovatele životního prostředí a má vskutku drtivý dopad na přírodu. Na vině jsme hlavně my, spotřebitelé. Většina lidí totiž nejčastěji nakupuje oblečení v běžných řetězcích označovaných jako fast fashion neboli rychlá móda.
Právě velké domy chrlí obrovské množství oblečení z obtížně rozložitelných materiálů, krom toho ani samotný proces výroby není zcela ekologický a humánní. Ač se jedná o fakta, která víme, přesto u těchto společností pořizujeme oblečení a doplňky v nemalém počtu.
Již řadu let se u módních profesionálů i slow fashion nadšenců opakují apely na zpomalení závratnou rychlostí se pohybujícího kolosu. Rok 2021 snahu o udržitelnost posouvá do realističtější roviny. Možná právě v tomto ohledu bude stávající situace pozitivní.
Módní průmysl by měl totiž zpomalit, jak už bylo zmíněno výše, již nyní leží na skladech kvanta oděvů, co se nestačily prodat. A jak to tak vypadá, společnosti chtějí začít produkovat méně oblečení i klást větší důraz na udržitelnost a kvalitní zpracování.
Nový život
Současnost je vrtkavá, nevíme, co bude zítra. Bojíme se nejen o své zdraví a zdraví nejbližších, ale také o pevnou půdu pod nohama. Přijít o zaměstnání je častým „bubákem”, který visí ve vzduchu, proto se není čemu divit, že začínáme nejen šetřit, ale jsme také vynalézavější.
Hledáme cesty, jak za málo peněz udělat hodně parády. A to i ve světě krásy. Do karet nám v tomto ohledu hraje fakt, že závan minulosti v podobě retro módy je in počinem. RE-USE, nebo také znovupoužití je další, stále více populárnější volbou.
Jistě i vy máte někde v zadních policích svého šatníku ukryté kousky, co nenosíte. Všechny oděvy, které jste neměla déle než rok na sobě, vyndejte a popřemýšlejte, zdali by jim neslušel vylepšený vzhled. Někdy stačí opravdu málo a daný model rázem získá šmrnc, s oblibou ho konečně budete vynášet. Vyzkoušet lze stylové batikování, průstřihy, použití nášivek, záplat atd.
Za jeden provaz
Lidé dnes o nákupech více přemýšlí. „Už při první vlně koronaviru byla vidět veliká solidarita a odhodlání pomoci českým módním brandům. Návrháři šili roušky ve velkém a často úplně zadarmo. Rozdávali je pak potřebným, snažili se dělat, co se v té době dalo. Rovněž přicházeli s vlastními designérskými rouškami, které měly alespoň pokrýt náklady na provoz jejich ateliéru. Svým způsobem to byla i dobrá reklama a jediná možnost propagace,“ shrnuje počínání návrhářů v době krize ředitelka Institutu módní tvorby Klára Haunerová. Lidé se snažili malé podniky a návrháře podporovat a povědomí o českých návrhářích tak stoupalo.
Spotřebitelé se stali opatrnějšími a odpadlo dosud běžné impulzivní nakupování. Lidé dnes o nákupu více přemýšlí a koukají na kvalitu. „Navíc zákazníci raději podpoří českou značku. Ale ještě se uvidí, zda to bude mít trvalou pravdu, nebo je to jen určité období,“ dodává Klára Haunerová.