The Eye of Judgement - boj na vašem stole

  • 1
O originalitu jde prý ve hrách především. Často se to říkává, ale když přijde opravdu originální titul, končívá s neúspěchem. Zdá se, že tento osud se Eye of Judgement na PS3 vyhne.

The Eye of Judgement Propojit reálný a virtuální svět je sen mnoha hráčů i vývojářů. Vždyť co jiného působí na hráče více, než když cítí, že je přímo osobně vtažen do děje. I taková maličkost, jakou jsou vibrace ovladačů, dokáže s pocity při hraní zázraky. Ačkoliv se využívání světelné pistole nakonec ve hrách nerozšířilo tolik, jak by se dalo očekávat, palba přímo na nepřátele má naprosto dokonalou atmosféru. Přenos celého hráče před obrazovkou dovnitř hry, jak se o to pokoušela docela úspěšně kamerka EyeToy, je dalším milníkem.

Sony sází na od počátku i na originalitu.

Ačkoliv letošní konference Sony v rámci E3 nepřinesla žádné šokující projekty, jeden každopádně vzbudil nesmírnou pozornost. The Eye of Judgement Pokud je Eye of Judgement prvním z řady titulů, které ukáží, kam až může vést využívání další generace Eye Toy, pak je se na co těšit. Vidět Eye of Judgement hrát, stojí za to. Vždyť posadit se ke stolu před televizi, vyložit na něj karty a pak sledovat, jak se stůl, přenášený kamerkou na obrazovku, plní nejrůznějšími monstry, to tu ještě nebylo. A sledovat, jak reagují na doteky prstů, to je pohled, při kterém se všem zasteskne, že zatím nemáme holografické projektory.

Monstra nám zkrátka neběhají po stole v obýváku, ale jen po jeho obraze v televizi, ale i tak je to naprosto úchvatný dojem. Vyložíte kartu, dotknete se jí, a za fantastických grafických efektů se nad ní objeví unikátní monstrum, ať už živá příšera nebo všeničící stroj. Kamerka, která zabírá herní plán o devíti polích, musí být geniální potvůrka. Sleduje pohyb prstů nad kartou a nechává PlayStation 3 vypočítávat reakce monstra na váš prst. A to se činí, pouští oheň, chňape po něm, těžko se ubránit vědomí, The Eye of Judgement že vše je jen virtuální a nehrozí žádné zranění.

Vyložíte tedy svoji kartu, protihráč vyndá svoji a monstra stojí proti sobě. Je čas na boj. A v té chvíli se již mění prostředí. Stůl nahrazuje například hluboký les nebo ohnivé řeky na svahu sopky a bojovníci obou stran se do sebe naplno pouští. Graficky je to naprostá extáze, ale hlavně prožitek, který je plný toho, co často hrám chybí, tedy autentického spojení s herním světem. Monstra se navzájem napadají, využívají výhod prostředí, je to regulérní bitva.

Sen hráčů Magicu se naplnil.

Nevím, jak to působí na hráče Magic: The Gathering, ale mě hra naprosto omámila. Přesně to, co si člověk představoval z karet, se The Eye of Judgement stává realitou. Vyložili jste v Magicu poušť, která znamenala podporu pro vašeho válečníka? Fajn, tak tady se opravdu poušť objeví a dokonce si můžete vychutnat, jak vypomůže vaší straně vyhrát bitku. Máte monstrum, které se ideálně pohybuje ve vlhkém pralese? Žádný problém. Jedna karta, prales byl dodán a bitva probíhá v něm. Kamera pečlivě sleduje, co vyložíte a podle toho mění okamžitě herní prostředí.

Vizualizace snu je krásná věc. Vždy při hraní Magicu mi vadilo, že jsem nezvládal zcela překonat vlastní fantazií hradbu mezi tím, co karty ukazovaly a co jsem si za tím měl v reálu představit. Přece jen jakkoli překrásná kresba draka a nádherně vymalovaná bažina nestačí k tomu, aby si člověk představil, jak protivníkův rytíř zapadl do bahna, kde ho drak z výšky dorazil fireballem. No a přesně tohle Eye of Judgement řeší. Fantazii vizualizuje se vší silou výkonu PS3 hardwaru.

The Eye of Judgement Zatím o hře, na kterou se můžeme těšit již při launchi PlayStation 3, nejsou známy přílišné podrobnosti. Dá se očekávat, že online možnosti PS3 udělají z Eye of Judgement dokonalé online šílenství, kdy hráči povedou nekonečné boje. Není jasné, zda do balíčku bude možné dokupovat karty, jejichž obraz si PS3 nahraje na HDD. O tom všem lze pouze spekulovat. O čem spekulovat nutné není, je to, že tahle hra bude mít velký úspěch. Protože něco takového tu dosud na konzolovém poli nebylo a v takovéto podobě vlastně nikde.

Mít tak holografické obrazovky, to by byl zážitek!

Samozřejmě Eye of Judgement není klasický Magic. Hra se hraje na herním plánu o devíti polích pro karty, přičemž získání všech (či The Eye of Judgement většiny) znamená vítězství. Jaká přesná pravidla bude mít tento poziční boj, co vše bude možné využívat pro úspěšnou taktiku, jaké schopnosti budou monstra a vojáci mít, to se dozvíme brzy. Jedno je jasné. Konečně se na launchi nové konzole objevuje naprosto unikátní a zcela neokoukaný žánr. Celkem je i jasné, proč. K hráči se okamžitě dostane kamerka a vývojáři s ní mohou u dalších her, které by ji mohly využívat, počítat. Protože najděte mi člověka, který si při launchi nekoupí vše, co koupit půjde. U launche PS2 se prodávala třeba i Fantavision.

Bylo by nesmírně zajímavé mít v době vyjití Eye of Judgement experimentální druh obrazovky, která promítá iluzi hologramu do prostoru. Mít možnost nahlížet na bojující nestvůry ze všech stran, to si lze asi těžko představit. Přesto je podle specialistů k holografickým obrazovkám jen krok. Pak osídlí hráčská doupata různé příšery, bytem se budou míhat vrhaná kouzla, kamery sejmou pohyb hráče a definitivně splyne virtuální realita a naše skutečnost. Pokud by vás to trochu vyděsilo, asi je uklidňující fakt, The Eye of Judgement že podobná zařízení můžeme očekávat někdy za dvacet let :-). Ale faktem je, že Eye of Judgement hrané ne obrazovce, ale na stěně dva krát tři metry, kam obraz vrhá projektor, bude také o trochu jiném zážitku.

Je každopádně sympatické, že se mezi launchovými hrami nachází takovýto unikát. Jelikož jde přímo o výrobek Sony, dá se očekávat, že hodlá netradičním hrám věnovat stále více prostoru, což ukázala nakonec i podporou Eye Toy her na PlayStation 2. Je jistě fajn kochat se grafickými orgiemi a užívat si realistické fyziky, ale originalita má jednoznačně své nezastupitelné místo. Teď nezbývá než doufat, že se podařilo tvůrcům nezvyklou hru dokonale odladit a vychytat možné chybky, a že se v listopadu tak staneme svědky zrození nové legendy.

Index očekávání: 90%