Spartan: Total Warrior - první dojmy

  • 25
Až se rozhodnete hrát Spartan: Total Warrior, zapomeňte na God of War, i když se hry zdají podobné. Mají k sobě ale asi tak blízko jako pes a kočka. Teď nemáme na mysli rozdíl ve kvalitě, ale poněkud rozdílný přístup ke konceptu.

Spartan: Total Warrior Zjistit, že některý z hitů herní scény dostane do rukou společnost CD Projekt, bývá pro angličtiny nepříliš znalé „pécéčkáře“ potěšením. Ta firma totiž nadabuje a otitulkuje skutečně všechno. Českými titulky k titulu Spartan: Total Warrior pro PlayStation2 však nyní rozhodně nadchla i všechny konzolové hráče. To bude asi první překvapení, až hru vložíte do mechaniky a ona na vás jukne česky. Nejsem profík překladatel, takže soudit kvalitu českého textu nehodlám, podstatu, tedy jdi tam a udělej to a to, sděluje bez chyby. Tedy první bod.

Měl jsem velkou smůlu, že jsem Spartana pustil nedlouho po dohrání God of War, megahitu od Sony, který se právem vyšplhal na naprostou špičku žebříčku popularity. Ne snad, že by Spartan byl špatný, to ani v nejmenším, ale ačkoliv vám zpočátku bude připadat, že jde o víno ze stejného vinohradu, nic není větším omylem. Nepočítám ale, že mi uvěříte, oboje se odehrává v antice, do obého zasahují bohové (tedy ve Spartanovi jen mírně), svoji roli tu hrají magické zbraně, monstra z řecké mytologie a Spartan: Total Warrior skutečně kuriózní technika. Tím veškerá podobnost končí, zatímco srovnávat God of War s Prince of Persia jde, Spartan je prostě jinde. V čem je hlavní rozdíl? Zatímco v GoW jste vy a hromada nepřátel, ve Spartanovi jste vy, hromada vašich vojáků a hromada nepřátel. Pokud to lze říct slušně, tak je to prostě pěkná mela. Ještě štěstí, že vlastní sečnou zbraní své vlastní vojáky nezraníte.

Ve Spartanovi jste vy, hromada vašich vojáků a hromada nepřátel.

Začínáte coby bezejmenný bojovník (dokonce i bez štítu) ve Spartě (myšlen starořecký městský stát, nikoliv zdejší sportovní klub) obležené římskou armádou. A že je to tedy efektní začátek! Trochu si připadáte jako ve filmu Pán Prstenů: Dvě věže při obraně Helmova žlebu. Ochraňovat bránu, bránit svého krále, prosekávat se davy nepřátel. Jak to zkazíte, máte smůlu. Po chvíli ovšem hra udeří silou hurikánu, proti kterému je ničivá Katrina jen větříčkem foukáčkem. Jste na hradbách a proti vám se řítí nejenom tři obléhací věže, ale vzápětí i obří postava válečníka. Robot z antiky působí naprosto úžasně, je sice pravda, že nemáte problém s jeho likvidací, ale stejně, ten první úžasný dojem se prostě počítá. Spartan: Total Warrior

Tak na co se tedy můžete těšit v další hře? Je to taková zajímavá kombinace filmů Sindibádova zlatá cesta a Alexander. Vyrážíte totiž na cestu hledání zázračných zbraní, se kterými můžete porazit římské impérium na hlavu. Nejdete ovšem sami, ale s oddílem vojáků, kteří jako kdyby neubývali :-) . Jinak, ne že bych měl něco proti ženám, krásky, se kterými si užívá Kratos v God of War, mě nadchly, nicméně ve Spartanovi si holt „užijete“ pouze kecání starověké feministky. Nic moc.

Trochu ke grafice. Engine je dělaný naprosto odlišně od God of War (pořád mě to nutí srovnávat, ach jo), můžete si kamerou okolo postavy točit, což někdy bývá naprosto nezbytné, pokud tedy chcete splnit úkol, u kterého se vyplatí hodit zadnicí. Kamera samotná je poměrně šikovně vyřešená, na druhou stranu ve válečném šílenství jste rádi, když svého hrdinu uvidíte. Je samozřejmé, že ve hře, kde se neustále pohybují desítky postav, nelze počítat s nějakou extrémní grafikou, zvláště když jde terénem pohybovat, takže s nějakými detaily, efekty a detailním motion capturingem nepočítejte. Spartan: Total Warrior Neříkám, že se po obrazovce honí kvádry, ale samozřejmě žádný zázrak to není. Řekněme grafika odpovídající daným podmínkám a situaci.

Je samozřejmé, že ve hře, kde se neustále pohybují desítky postav, nelze počítat s nějakou extrémní grafikou.

Bojový systém je celkem jednoduchý: sekáte, sekáte a sekáte, přičemž vám hra neustále nabízí nové silnější kombinace a komba, přičemž s příchodem magie se to navíc adekvátně komplikuje. Boje nejsou doprovázeny žádnými výraznými grafickými efekty, což mi poměrně chybělo. Ne že by třeba zelené vlny ze stroje na Medúzinu energii vypadaly špatně, ale nijak mě neuchvátily.

Hra se přesouvá z lokality do lokality a tu a tam se objeví nějaký ten boss, u kterého si pobudete. Milé je, že do řecké mytologie se zapojila i legendární severská, i když pravda, tak trochu komplikovaně naroubovaná. Stejně nechápu, proč některá takto Spartan: Total Warrior akční hra nevyužije mytologie, v níž vládne Odin, řádí Thor a Loki, kde obři bojují s bohy a blíží se Ragnarok, konec všeho ve své bezvýchodnosti. Bohužel. Téma boje Sparťanů proti zlému římskému impériu mi osobně příliš nesedne, protože mi Řím byl sympatický, uvítal bych spíše boj s Peršany, nad kterými Sparťané skutečně vítězili, ale proti fabulaci a hrátkám s historií se nedá nic namítnout. Nakonec zvláště když je to historie ušitá na míru počítačové hře, tedy zábavná.

Hra si celkem dostatečně drží dynamiku, koho baví akce bez velké potřeby taktizování, tak si skutečně užije. A Spartan skutečně naplňuje to, co si od podobné hry můžete přát. Nápaditý, v rámci možností graficky atraktivní a intuitivně ovladatelný. Spolu s českou lokalizací tedy velmi atraktivní titul.

Index očekávání 90%