Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

RECENZE: Muzikál Stray Gods vsadil na příběh, hudebně ovšem propadl

Hlasy, které nejspíš pozná spousta z vás, se sešly v nezávislém titulu, aby si spolu nazpívaly herní muzikál. Ačkoliv to všechno na první pohled nezní vůbec špatně, během hraní se dostavilo především zklamání.
65

Stray Gods: The Roleplaying Musical

Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4, Switch, Xbox Series X/S, PlayStation 5
Výrobce: Summerfall Studios

  • Poutavý příběh
  • Hvězdné dabérské obsazení
  • Hezká komiksová stylizace
  • Hudební pasáže se moc nepovedly
  • Překvapivě hodně technických chyb
  • Nevyvážená hlasitost dabingu

Herní karta
Stray Gods: The Roleplaying Musical

Stray Gods: The Roleplaying Musical | foto: Bonusweb.cz

Muzikály jsou v herní branži velice vzácná záležitost. Když tedy nějaké studio tento žánr zvolí a ještě jej napěchuje známými hlasy, stojí za to zbystřit pozornost. Jak se však ukázalo, hra Stray Gods od Summerfall Studios tento formát nedovedla naplno využít, a vzniklo něco, co mohlo mít daleko větší potenciál v konzervativnější formě.

Stray Gods je přesněji řečeno muzikálovou vizuální novelou. Ve hře nebudete dělat vůbec nic jiného, než vybírat možnosti v konverzacích a určovat, kam se vaše hrdinka vydá dál. Ve hře si ještě na dvou místech zvolíte vaši „specializaci“, která vám následně odemkne příslušné konverzační možnosti. Nic víc od hry nečekejte, je to v zásadě zkrátka „textovka“, kde jen posloucháte dialogy a koukáte na obrázky.

Po pravdě už toto mě docela zklamalo, čekal jsem alespoň nějaký úplně základní element s hodem kostkou na úspěšnost, ale to se nestalo. Ale budiž, každá hra nemusí překypovat mechanikami, i jednoduché věci mohou mít své kouzlo. A když už je řeč o jednoduchosti, ta se týká i vizuální stránky hry.

Už z povahy vizuálních novel vyplývá, že hra bude povětšinou složena ze statických obrázků, což je také i realita Stray Gods. Sem tam se v herním prostředí rozhýbou třeba plameny ohně, otevřou se dveře a podobně, ale drtivá většina hry jsou jen obrázky. Opět: nic překvapivého, o tom zkrátka vizuální novely jsou. Komiksová stylizace je jinak celkem hezká, často mi připomínala hry jako třeba The Wolf Among Us.

Stray Gods: The Roleplaying Musical
Stray Gods: The Roleplaying Musical

Silnou stránkou Stray Gods mají být dva prvky: příběh a muzikálové sekce. Začnu příběhem, který mne skutečně dokázal zaujmout. Hra i v tomto ohledu připomíná výše zmíněný The Wolf Among Us, kdy v reálném světě společně s lidmi žijí v utajení i mytologické bytosti a bohové starého Řecka. Vaše hlavní hrdinka Grace se shodou okolností připlete k tomu, že je na ni nedobrovolně převedena role jedné z múz, básnířky Kalliopé.

Ve své nové roli se musí vyrovnat nejenom s objevem existence nového světa a „idolů“, jak si členové této společnosti říkají, ale také je rovnou i zavlečena k soudu, který ji obviňuje z vraždy. Následně se tedy musíte nejenom seznámit s fungováním této skryté společnosti, ale také dokázat svou nevinu. Příběh byl natolik poutavý, že mne udržel až do konce.

To samé se ovšem nedá říci o druhé přednosti, tedy oné muzikálové formě hry. Ta se projevuje tak, že v daných momentech (konflikt, přesvědčování apod.) postavy začnou místo konverzací zpívat a výběry směru, jakým se dialogy budou ubírat, začnou být na čas. Vždy přitom vybíráte mezi třemi různými styly (cit, rozum, agresivita), podle kterých se mění hudba, zpěv a vizuální styl scény.

Nejprve alespoň pochválím autory za to, že na každou ze zhruba deseti (můj odhad, jak si hru vybavuji) hudebních scén museli připravit ještě tři různé styly zpěvu a hudby a zajistit, aby na sebe navazovaly. Právě proto však vzniklo něco, co vlastně hudebně vůbec není přitažlivé, což je škoda.

Stray Gods: The Roleplaying Musical
Stray Gods: The Roleplaying Musical

Osobně se nepovažuji za velkého muzikálového nadšence. Mám rád třeba Dr. Horrible’s Sing-Along Blog, viděl jsem všechny díly Galavanta a i v divadle jsem viděl pár známějších muzikálů. Přesto jsem měl pocit, že ze Stray Gods jsem si neodnesl po hudební stránce vůbec nic. Ani jednu chytlavou melodii, ani jeden nápaditý text, prostě nic. Zpívané scény naopak spíše vytrhávaly z atmosféry. Povětšinou jsem si říkal, že by bylo lepší, kdyby se prostě mluvilo dál.

Situaci nezachraňuje ani hvězdná sestava dabérů, která v hlavních rolích čítá hlasy, které znáte především z The Last of Us: Troy Baker, Ashley Johnson, Laura Bailey či Merle Dandridge. Z dalších známých jmen je tu pak zastoupena třeba Felicia Day nebo Khary Payton. Je fajn je v nových rolích slyšet, ovšem hudební stránce Stray Gods to prostě nic nepřidává.

Opravdový trapas navíc nastává po technické stránce. Možná se ptáte: co je možné zkazit na vizuální novele? Překvapivě dost věcí. Asi nejpalčivějším problémem hry je absolutně nekonzistentní hlasitost dialogů. V jeden moment mluví postava jakoby z dálky, v dalším naopak příliš hlasitě, úroveň hlasitosti se během jedné konverzace může změnit klidně několikrát. To je věc, co hře dodává téměř amatérský nádech. A to jsem se prosím k titulu dostal až po jeho vydání, kdy se nejde vymlouvat na dolaďování detailů těsně před uvedením na trh.

Stray Gods: The Roleplaying Musical
Stray Gods: The Roleplaying Musical

Technických kiksů je zde však daleko více. V jedné scéně se mi uživatelské rozhraní začalo nepříjemně sekat (testováno na PlayStationu 5), v další zase nešla zvolit daná možnost v konverzaci, i když tomu nic nebránilo. Co mě překvapilo úplně nejvíc, byl moment, kdy se mi v situaci chybou prolnuly dvě „timeliny“ a na několika místech mi hra zobrazila během konverzace postavu, která tam jinak vůbec neměla být, nebo by byla v ní, kdybych se předtím rozhodl jinak. Určitě to nebylo záměrně, celá situace vůbec nedávala smysl.

Jsou to sice věci, co se dají asi doladit, ale pro mne to zpečetilo hodnocení hry, u které jsem místy díky poutavému příběhu uvažoval nad trochu vyšším hodnocením. Nakonec jsem po asi pěti hodinách, které byly potřeba k dohrání, usoudil, že muzikál, který písněmi akorát ruší atmosféru, a ještě navíc i přes svou celkovou jednoduchost není pořádně technicky doladěný, si prostě moc chvály nezaslouží.

Hodnocení hry

Redakce

65 %

Čtenáři

77 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 5 čtenářů

  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...