Call of Duty 2 - válečná jatka
Call of Duty 2
cenega 1.11.2005 PC
Call of Duty předloni v mnoha anketách vyhrálo cenu hry roku, i když většinou šlo o vítězství ve čtenářských anketách, čímž vás samozřejmě nechceme nijak degradovat, ale osobně bych se rozhodl jinak. Výtvor Infinity Ward sice neměl snad žádnou větší chybu, byl řemeslně dobře nedesignován, výborně hratelný, ale přesto si myslím, že výjimečná hra musí obsahovat ještě něco navíc. Ať ale nejsem považován za kacíře – hraní Call of Duty jsem si také pěkně užil a na pokračování se těšil, protože tu byl potenciál dotáhnout již tak podařený produkt (což je nejvhodnější označení pro sériově vyráběné střílečky z 2. světové války) ještě o fous výše a možná v mých očích stanout skutečně mezi několika málo vyvolenými.
Po příběhové lince ani stopy, tedy pokud za ní nepovažujete občasná dobová videa chvástající se víceméně dobře známými fakty z války.
Koncept hry se však na první pohled absolutně nezměnil. Intro je v podstatě přehledem schopností nového enginu a snaží se navnadit na syrovou bitevní vřavu a to se mu také daří. Po příběhové lince ani stopy, tedy pokud za ní nepovažujete občasná dobová videa
Jak už bylo řečeno, máme co do činění s jistou formou kolektivního hrdiny. Vůbec nezáleží na tom, zda hrajete za Davise nebo Vasilije a netruchlete, když si jméno své postavičky nezapamatujete. Mnohem podstatnější je, že máte dvě ruce schopné třímat kvér a házet granáty. S takovou budete procházet celkem deset miniaturních kampaní, jež se skládají ze dvou až čtyř nikterak dlouhých misí. Po třech
oddělených taženích získali Rusové, jejichž problémy hra začíná, a Američané, kteří zdejší vojnu uzavírají. Prostředek pak vyplňují čtyři britské kampaně. Většinou se další kampaň otevře až ve chvíli, kdy máte dokončenu tu předešlou, avšak v zájmu chronologické přesnosti je občas učiněna výjimka. Válka totiž probíhala na mnoha frontách a její příběhy se prolínaly. Pokud tedy budete chtít hrát přesně podle toho, jak šel čas, tuto možnost mít budete.
Jistě vás velice zajímá, kam nás autoři vyšlou tentokrát. Ruská část se opět točí kolem dobývání a obrany zasněženého a rozbombardovaného Stalingradu, což by mohlo svádět k podobnosti s minulým dílem. Není tomu tak – tentokrát v ruské baště zažijete spíše komornější dobrodružství, které se mi ze všech tří partií líbilo zřejmě nejméně. Absolutně nejvíc je zde patrná linearita, okatě naskriptované situace a s tím i trochu spojená frustrace. Naprosto nejdůležitější v tomto případě totiž je, postupovat co nejrychleji kupředu, čímž vstupujete na neviditelné spínače, jejichž spuštěním ustává nápor německých vojáků v dané oblasti. Pokud se bláhově snažíte vystřílet neustále se rodící fašisty z jednoho místa, jste dříve či později odsouzeni k potupnému zániku. Podobný styl je praktikován i dále, avšak vzhledem k otevřenějšími designu úrovní zde tento, podle mého jasně negativní prvek, není tak patrný.
Aby bylo starému dobrému moudru „opakování matkou modrosti“ učiněno zadost, na počátku amerického celku misí vás čeká vylodění v Normandii.
Britský úsek si pod tvrdou rukou generála Montgomeryho odbudete na interesantních bojištích severní Afriky, kde je vaší největší snahou vykopat Rommelovy pouštní lišky z jejich nor. Stejně jako minule, vás i ve dvojce čeká monumentální tanková bitva, kdy usednete do plně ovladatelného tanku a obratným manévrováním se budete snažit vyhnout všudypřítomným flakům a zároveň je spolu s nepřátelskými tanky i zničit. Aby bylo starému dobrému moudru „opakování matkou modrosti“ učiněno zadost, na počátku amerického celku misí vás čeká vylodění v Normandii. Nikoliv však na Omaha Beach, nýbrž o pár pláží dál, ovšem s podobně intenzivním dojmem. Následuje postup až do Německa, přičemž cestu si
Dynamické střídání úkolů za chodu bylo vždycky doménou Call of Duty a pokračování v nastoleném trendu rázně pokračuje. V podstatě nikdy nekončíte splněním toho samého příkazu, jako jste začínali. Tradiční je likvidování tanků či skladišť pomocí výbušnin, obrana určeného území nebo odstřelovačské hrátky. Narazíte ale i na úkoly originální – zajímavé například bylo pomocí dalekohledu označovat místa ke zničení artilerií. Nebo postup přes rozsáhlou pouštní pláň, kdy bylo třeba se krýt za mohutnými trupy tanků.
Tvůrci v Call of Duty 2 slibovali mnohem větší míru volnosti. Po dohrání ale musíme říci, že se jim to povedlo jen z velmi malé části. Ano, levely jsou ve spoustě případů o třídu rozsáhlejší než minule, ale tento pocit se hodně rychle vypaří, když znenadání narazíte na neviditelnou zeď, za níž třeba spojenecké tanky projíždějí dál, ale vy prostě nemůžete.Možných cest jak se dostat k cíli také přibylo jen poskrovnu. Povětšinou je pořád o jednu vytyčenou stezku, ze které se nedá slézt, ačkoliv to tak může na první pohled působit. Pravda, někdy se dá jít třeba dvěma uličkami, které vás ale po chvíli stejně zavedou ke shodnému cíli. Tak k čemu to? Volnost a vzdušnost misí je tak spíše optická. I to přispívá k o něco větší uvěřitelnosti, abychom však tento postup mohli výrazněji ocenit, musel by vypadat úplně jinak a mít skutečný dopad na hratelnost.
Jestliže čekáte větší změny, jste na šeredném omylu. Call of Duty 2 patřilo k rychle vyvinutým hrám a je to na něm zřetelně poznat. Nebýt změněného enginu, asi byste ho od předchůdce vůbec nerozpoznali. I menu a font písma zůstal shodný, vše se ovládá na chlup stejně, což je sice user-friendy postup nevyžadující dlouhých tutoriálů, na druhou stranu také leccos vypovídá o přidaných prvcích. Všichni si tak musí položit otázku, zda očekávali novinku v pravém slova smyslu nebo jim datadiskoidní pokračování stačí. Ono totiž rozhodně má co nabídnout a sice zhruba to, co udělalo jeho předchůdce
nejlepší hrou roku 2003.
V současné době byste asi jen horko těžko hledali svižnější střílečku, než je Call of Duty 2. Kouzlo místní hratelnosti spočívá v neustálém držení šipky dopředu a tlačítka střelby. Prodlevy mezi akcemi tato hra nezná delší, než několikasekundové. Nemáte čas ani důvod se zastavit, neustále jste hnáni kupředu, do boje. Přestože jste vlastně členem jedné obří armády, jste to právě vy, kdo určuje krok. A když neuděláte důležitý krok vy, neudělá ho nikdo. Na příkazový interface, jímž byste mohli komandovat parťáky, klidně zapomeňte – takováhle vymoženost patří někam úplně jinam, tady by na ní nezbyl čas. Noví spolubojovníci i protivníci se rodí stejně rychle jako umírají a právě díky masovým bojům a stovkám mrtvých v jedné misi poznáte atmosféru války přetvořenou v arkádu.
Přestože jste vlastně členem jedné obří armády, jste to právě vy, kdo určuje krok.
Pojďme se nyní podívat na několik kosmetických změn, které zcela určitě postřehnete.
Už jsme se zmínili o zbrusu novém enginu, který objektivně představuje asi největší změnu vůči prvnímu dílu. Obstaróžní Quake 3 engine již tenkrát dosluhoval a nasadit ho do akce i nyní by bylo hotovou sebevraždou. Nestalo se tak – Infinity Ward
|
Hodnotit Call of Duty 2 je jako obvykle složité. Jednička mě bavila, ale že bych si z ní sedl na zadek, jako spousta ostatních, to se říci nedá. Stejné pocity mám i z pokračování, kde je problém s hodnocením umocněn navíc tím, že jde de facto o tu samou záležitost, dokonce i spousta designérských prvků je shodná. Zahrajete si sice slušně, ale jen krátce, za osm hodin je na druhou obtížnost hotovo. Naštěstí tu je ještě vyladěnější multiplayer, který si určitě znovu získá davy příznivců. I díky němu se Call of Duty 2 nakonec na těch 80% vyšplhalo.
KVÍZ: Vzpomenete si na hry, u kterých jsme si v devadesátkách málem zavařili mozek?
Dnes už je všeobecná povědomost o videohrách lepší, dříve v nich ale mnoho lidí spatřovalo jen hloupou zábavu pro hloupé lidi. Ano, akčních titulů, ve kterých nešlo o nic jiného než pobít co nejvíc...
{NADPIS}

{POPISEK}
Jeden z nejstarších internetových memů slaví 20 let. Je zábavný i po letech
Pamatujete se na jeden z nejstarších internetových memů, který se týkal postavy Leeroy Jenkins z World of Warcraftu? Pokud ano, nerad vám to připomínám, ale od této události už uběhlo dvacet let....
Není to jenom Zaklínač. Tyto hry slaví letos desáté výročí
Už celých deset let uplynulo od vydání těchto známých videoherních titulů. U spousty z nich vám však možná přijde, že vyšly teprve nedávno, tak vás jdeme vyvést z omylu.
Toto jsou prodejní trháky dubna na PC. Hráli jste některý?
Steam zveřejnil dvanáct nejprodávanějších her, které vyšly během dubna. Ačkoliv pořadí je náhodné, dává nám to celkem dobrou představu, o co mají hráči zájem. Pojďme se na to podívat.
Videoherní šeredové. Jsou oškliví jako noc, ale stejně jsme si je zamilovali
Ne každá postava musí být sexy. V poslední době se poměrně intenzivně vede diskuse o tom, zda mají být ústřední videoherní postavy vizuálně krásné nebo jestli to nehraje vysloveně důležitou roli....
Nesmlouvavý Elden Ring míří na filmové plátno
O tom, že se chystá hraný film Elden Ring, existovalo několik náznaků, nyní ovšem přichází oficiální oznámení přímo od Bandai Namco Entertainment.
Stahujte zdarma vynikající kung-fu akci Sifu a právě vydanou novou hru
Digitální obchod Epic Store rozdává tento týden zdarma rovnou tři hry. Za pozornost stojí zejména výborná kung-fu akce Sifu. Hrát ji je jako sledovat kung-fu film z osmdesátých let. Potěší ovšem i...
{NADPIS}

{POPISEK}
„Pravého fanouška drahá hra neodradí,“ provokuje šéf herní firmy
Ředitel herního studia Gearbox, Randy Pitchford, vyvolal poprask svým odvážným tvrzením ohledně možné vyšší ceny u chystané hry Borderlands 4. Podle něj ani vyšší cena pravého fanouška této herní...
Další exkluzivita Xboxu zamíří v létě na PlayStation 5
Senua’s Saga: Hellblade II je psychologický horor zasazený do prostředí severské mytologie. Zhruba rok po vydání na PC a Xbox Series X/S zamíří na PlayStation 5.
Hráli jsme jej snad všichni. Legendární Solitaire slaví narozeniny
Karetní hra Microsoft Solitaire dnes slaví 35 let od svého vzniku. Ačkoliv už dlouhou dobu není základní součástí systémů Windows, stále je snadno přístupná a v mnohých z nás tato legendární karetní...
Není to jenom Zaklínač. Tyto hry slaví letos desáté výročí
Už celých deset let uplynulo od vydání těchto známých videoherních titulů. U spousty z nich vám však možná přijde, že vyšly teprve nedávno, tak vás jdeme vyvést z omylu.

Palačinky, popcorn nebo zmrzka? Otestujte si parádní retro pomocníky
Chystáte narozeninovou oslavu, dětskou party nebo si třeba jen chcete ozvláštnit víkend? Ve spolupráci se značkou Ariete jsme si pro vás připravili...
Jak často myslíte na slávu Římské říše? Ano. Tedy vlastně Anno
Jeden z internetových memů, který před pár měsíci trendoval na sociálních sítích, říká, že muži myslí častěji na slávu Římské říše než na sex. A na sex myslí aspoň jednou denně. Připravovaná...