Animal Paradise Tycoon - zvířata a peníze

  12:00
Máte rádi zvířátka? A oplýváte obchodnickým talentem? Pokud ano, pak možná právě pro vás je určen Animal Paradise Tycoon. Mnoho o této hře vypovídá samotný název, ještě více však recenze, která se skrývá jen o jedno kliknutí dále. Jestliže jste byli kdysi úspěšným magnátem v resortu dopravy, proč tentokrát nezkusit ZOO?

Animal Paradise Hry s přídomkem “Tycoon” jsou pro mne již mnoho let zárukou vynikajících herních zážitků. Transport Tycoon a jeho mladší verzi DeLuxe považuji dodnes za jedny z nejlepších nevojenských a obchodních strategií vůbec. Od doby, kdy jmenované hry na nějakou dobu ovládli můj veškerý volný čas, již pár let uplynulo, nicméně když jsem spatřil hru Animal Paradise Tycoon, rozpomněl jsem se na hodiny a dny strávené hraním jeho předchůdců a chopil jsem se příležitosti APT recenzovat. Samozřejmě mezitím vyšlo pár dalších, více či méně povedených, her s tímto magickým slůvkem v názvu - vynikající RollerCoaster Tycoon, Ski Resort Tycoon, Trains and Trucks Tyoon a několik dalších. Většinou již z produkce jiných firem, než hry původní (které byly “masterpiece” herního vývojáře Sida Meyera), základní budovatelský a megalomanský systém však zůstal neměnný – na začátku většiny těchto her máte pouze holý zadek, půjčku od banky a mnoho ideálů. Pro hráče zábava, pro mnoho současných začínajících podnikatelů tvrdá realita života. Nyní dosti obecného povídání, pojďme se na Animal Paradise Tycoon podívat zblízka.

Animal Paradise Než přistoupíme k samotnému zpracování hry a ke všem detailům, dovolím si udělat technickou vsuvku. Hra je na jedno CD, při instalaci zabere volitelně 160, nebo 600 megabajtů. Hardwarové nároky nejsou také nijak vysoké, tak tomu (naštěstí :o) u většiny strategií tohoto typu bývá. Za to však bývají náročné na čas a mnohdy také na uvažování hráče. Herní engine podporuje pouze dvě rozlišení – zastaralých 800*600 a ještě zastaralejších 640*480. Úroveň nastavení grafických detailů tu nenajdete, neboť není potřeba. Grafickou stránku hry však probereme později. Intro je veselé, barevné a celkem příjemně uvádí do atmosféry hry, avšak zase je v podivně nízkém rozlišení a poněkud kvalitou zaostávající za dnešním standardem.

Základní menu je vyvedeno v dnes již nepříliš originálním provedení manažerské kanceláře, kde po najetí myši na různé symboly máte několik, přesněji řečeno dvě, možnosti, jak hrát – buďto jednotlivou mapu a na ní celkem bez jakéhokoliv cíle vybudovat zoologickou zahradu, nebo hrát klasickou kampaň, kde budete budovat pro změnu zoologickou zahradu s cílem mít za určitou dobu buď daný počet peněz na účtě, nebo dosáhnout daného hodnocení atraktivity vaší ZOO. Poněkud málo, nemyslíte? Animal Paradise Hraním jednotlivých map se zabývat nebudu, poněvadž se vlastně v ničem od kampaně neliší. Pak už vás čeká pouze výběr jména zahrady, které bude svítit a blikat do světa. Poté už jen stisknout “OK” a vrhnout se na výběhy, chodníčky, rybníčky, cestičky, ošetřovatelky :o)), kupování zvířat atd. Jaké však bylo mé zděšení, když se hra poměrně svižně spustila – grafika je velmi strohá, zastaralá a prostě .... ošklivá. Po tomto prvním dojmu jsem začal postupně pronikat do hry a vůbec celkově do problematiky zoologických zahrad. Postavit výběh pro guinejská prasátka, najmout ošetřovatelku, koupit prasátka. Vybudovat výběh pro žirafy, koupit žirafy, najmout ošetřovatelku :o). Tento systém hry zůstane po celou dobu jednotvárně stejný. Nyní si možná říkáte, že tomu tak je u všech her tohoto typu. To je do určité míry pravda, avšak u jiných titulů, s podobně koncipovaným námětem se hra postupně mění. U APT tomu tak bohužel není. Postupem hry získáte základní dojem o strategii a v tu chvíli se hra stává zázračně jednoduchou a v po drtivou většinu času nudnou. Jakýsi vývoj patrný je, byť je zakomponován velmi neuměle. Přibližně od čtvrtého dílu kampaně je již prostor pro vaši zahradu tak veliký, že se v ní hosté začínají ztrácet. Na to má hra jediné řešení – najmout bandu vědců a vynalézt pro zahradu navigační systém (který se sestává z klasických chodníkových dlaždic, pouze mají pruh, Animal Paradise kterého se pak návštěvníci drží). Trochu mi uniká proč by vědci v ZOO měli vynalézat postupně nové chodníky, nové tvary stromů a nové typy obchodů se smaženými kuřaty, a to všechno prosím přímo pěkně v prostoru zahrady v budce pro personál. Skutečně – na to, abyste mohli vynalézat stačí v oploceném koutku postavit baráček o velikosti kadibudky a najmout nějaký mozek, který vám vymyslí třeba lavičku u chodníku. Celkem směšné, nezdá se vám? Bohužel v tomto duchu se odvíjí i další levely, byť s mírnými změnami. Budov a dekorativních staveb je celkem dost, jejich funkce není nijak moc propojena (klasické “abych mohl postavit tohle, musím nejdříve postavit tamto”) a jak jsem již jednou zmínil, grafika hry je natolik hrozná, že nemá cenu tyto budovy stavět ani kvůli subjektivnímu estetickému cítění. Herní systém se s postupem času přeci jenom trošku obohatí například o obchodování se zvířaty, ale žádné převratné nápady nečekejte, čekali byste dlouho a zbytečně, protože hra je na dohrání poměrně dlouhá. S jednou zahradou strávíte (nebo ztratíte?) minimálně několik hodin. Postupem času se malinko mění i charakter prostředí, jak se přesouváte do jiných částí světa a jiných atmosférických podmínek. Přitom ale systém zůstává stejný. Animal Paradise Nezpozoroval jsem žádná omezení typu: v Africe nemůžu na sluníčku chovat ledního medvěda, nebo: na Sibiři mi zhyne teplomilný africký pštros. Jediné, čím se pak zahrady liší, je standardní barva povrchu. Dále bych zmínil i některé katastrofy, které mohou vaši zahradu postihnout. Co jsem hrál, tak jich na mne nepřišlo mnoho, ale jednoznačně mne nejvíc prudily padající meteority, které systematicky ničily výběh šimpanzů. Naštěstí se tato (dle mého názoru nesmyslná, nebo alespoň nesmyslně zpracovaná) feature dala vypnout v menu. A nakonec – pokud si myslíte, že by hra mohla nabídnout alespoň nějaký ekonomický model, mýlíte. Odstupňování obtížnosti je prakticky dané pouze cenami budov a zvířat, popřípadě náročností a štědrostí návštěvníků. Tak jako mnoho starších her nabízí APT detailní přehled potřeb, preferencí a nespokojeností návštěvníků, avšak i tento osvědčený a zábavný prvek hry stihli autoři trochu pokazit. Nezřídka se mi stávalo že jsem si klikl na rozesmátou holčičku a dialogové okno na mě vyhřezlo její pocity z návštěvy mé ZOO – zde jsem získával dojem, že je polovina lidí duševně nemocných, paranoidních schizofreniků, poněvadž se jejich postoje vyznačovaly podivnou ambivalentností: “nejradši mám tygříky” a posléze definitivní zhodnocení: “tygříci smrdí a jsou oškliví”, nebo ještě lépe v opačném pořadí. To je k samotné hře asi vše, ale věřím, že pokud se vám dostane pod Animal Paradise ruku a dáte si práci s hledáním podobných nesmyslů, najdete jich ještě o mnoho více. Nyní bych ještě před závěrečným zhodnocením dodal pár slov o technickém zpracování.

Co se týče grafiky, myslím, že jsem již trochu nastínil, jaká je. Barevně nesourodá a nepěkně nakreslená. Ostatně si můžete udělat vlastní obrázek ze screenshotů okolo. Za prvé podle mě autoři zvolili kompletně špatnou paletu nevýrazných pastelových barev a za druhé si mohli dát trochu práce s grafickým ztvárněním celé hry. Na růžové a hráškově zelené betonové chodníčky mě teda neutáhnou. Se zvuky to je víceméně to samé, hudba je sice celkem vhodně zvolená a neruší (což ale také na druhou stranu znamená, že není tak dobrá aby mne nějak více zaujala). Ale za to se zvukovými efekty je to něco jiného – pokud čekáte, že horšího, máte opět pravdu. Většina z nich není přímo odpudivá, i když to co vydávají horské kozy rozhodně odpudivé je, je jich však opravdu, ale opravdu málo. V neposlední řadě popíšu ještě nějaké chybky co se týče ovládání. Ani to není nijak objevné, spíše naopak. Totální ovládací muka nastala v momentě, kdy jsem měl v zahradě vybudované všechny chodníčky, vyvedené v prostém šedivém betonu a rozhodl jsem se je předělat na navigovací chodníčky s barevnou linkou, která by návštěvníky provedla Animal Paradise bezpečně celou zahradou bez nutnosti bloudění. Původně jsem chtěl tuto rekonstrukci udělat za provozu, ale kvůli naprosto idiotským (jsem zvědav jestli mi tohle zcenzurujou :o)) (mno, proč ne, ale mně se víc líbí slovo “debilním” – by Erina :o)) chybám v ovládání jsem byl nucen zahradu na měsíc zavřít. Celá chyba, která mě neskutečně otravovala při jakýchkoliv zásazích do již postavené ZOO spočívá v tom, že pokud kliknete na menu “stavět chodníky” máte na výběr asi třicet typů, barev a vzorků cestiček co máte možnost stavět. Když chcete stavět chodníček s linkou, musíte nejdříve najít tu kterou dlaždici zrovna chcete, mezi těmi třiceti výše zmíněnými (rovnou, zatáčku...) a pak ji umístit. Běda vám ve chvíli, kdy se netrefíte (což se, pokud stavíte kilometrový chodník, stává celkem často). Musíte kliknout na “bagr”, špatně umístěnou dlaždici vybagrovat, pak znovu použít “stavět chodníky”. Znovu najít mezi třiceti růžovo zelenými dlaždicemi tu, kterou chcete a pokusit se znova o trefit se s se s ní tam, kam chcete. Když se mi toto stalo po dvacáté, měl jsem chuť zaútočit na fyzickou integritu mého počítače.

Co říci závěrem? Snad jen to, že jsem dost dobře nepochopil, komu tuto hru chtěli autoři zasvětit. Pokud dětem, je na to místy trochu složitá a má špatnou grafiku. Takže děti můžeme škrtnout. Dospívající? Ne, na ty je moc infantilní, má moc špatnou grafiku a je moc jednoduchá. Nebo tedy, že by byla pro dospělé? Nebo pro staré? Pro senilní? Pro slabomyslné? Nevím, jediná cílová skupina, která mne napadá, jsou zarytí milovníci zvířat a fanatici do stavění ZOO, protože každého jiného hra pěkně otráví. A přitom je to velká škoda, neboť při trošce fantazie si můžeme domyslet, co všechno by se z hry s podobným námětem dalo vytěžit. Kdyby si dali autoři trošku záležet, mohli jsme si užívat třeba jako při RollerCoaster Tycoonu, nebo dalších. Škoda, možná někdy jindy. Od tohoto titulu ruce pryč, pokud nepatříte do výše zmíněné máloprocentní menšiny :o).

Animal Paradise Tycoon
Výrobce: SummitSoft
Vydavatel: Gtony
Distribuce v ČR: zatím není definitivně rozhodnuto
Oficiální homepage: http://www.gtony.com/animalparadise.htm
Minimální konfigurace: procesor 200 MHz, 64 MB RAM, 200 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 400 MHz, 128 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Potenciálně zajímavá, leč ze strany tvůrců totálně nezvládnutá hra.
Hodnocení 35 %

Témata: Medvědi, Meteorit, Zoo

Nejčtenější

KVÍZ: Vzpomenete si na hry, u kterých jsme si v devadesátkách málem zavařili mozek?

Dnes už je všeobecná povědomost o videohrách lepší, dříve v nich ale mnoho lidí spatřovalo jen hloupou zábavu pro hloupé lidi. Ano, akčních titulů, ve kterých nešlo o nic jiného než pobít co nejvíc...

Geniální Zaklínač 3 slaví deset let, pro mnohé je to nejlepší hra vůbec

Možná vám to stále přijde jako včera, ale nenechte se mýlit: od vydání úspěšného Zaklínače 3: Divoký hon právě uběhlo deset let.

Největší svět, natřásání zadků. Dvacet zajímavostí o nejočekávanější hře

Městská akce Grand Theft Auto 6 je nejočekávanější hra současnosti. Ačkoliv vychází až za rok, venku už je spousta zajímavostí. Pojďme se na dvacet z nich podívat.

Jeden z nejstarších internetových memů slaví 20 let. Je zábavný i po letech

Pamatujete se na jeden z nejstarších internetových memů, který se týkal postavy Leeroy Jenkins z World of Warcraftu? Pokud ano, nerad vám to připomínám, ale od této události už uběhlo dvacet let....

Není to jenom Zaklínač. Tyto hry slaví letos desáté výročí

Už celých deset let uplynulo od vydání těchto známých videoherních titulů. U spousty z nich vám však možná přijde, že vyšly teprve nedávno, tak vás jdeme vyvést z omylu.

Toto jsou prodejní trháky dubna na PC. Hráli jste některý?

Steam zveřejnil dvanáct nejprodávanějších her, které vyšly během dubna. Ačkoliv pořadí je náhodné, dává nám to celkem dobrou představu, o co mají hráči zájem. Pojďme se na to podívat.

24. května 2025 0

Videoherní šeredové. Jsou oškliví jako noc, ale stejně jsme si je zamilovali

Premium

Ne každá postava musí být sexy. V poslední době se poměrně intenzivně vede diskuse o tom, zda mají být ústřední videoherní postavy vizuálně krásné nebo jestli to nehraje vysloveně důležitou roli....

24. května 2025 1

Nesmlouvavý Elden Ring míří na filmové plátno

O tom, že se chystá hraný film Elden Ring, existovalo několik náznaků, nyní ovšem přichází oficiální oznámení přímo od Bandai Namco Entertainment.

23. května 2025  14:35 1

Stahujte zdarma vynikající kung-fu akci Sifu a právě vydanou novou hru

Digitální obchod Epic Store rozdává tento týden zdarma rovnou tři hry. Za pozornost stojí zejména výborná kung-fu akce Sifu. Hrát ji je jako sledovat kung-fu film z osmdesátých let. Potěší ovšem i...

23. května 2025  10:11 0

„Pravého fanouška drahá hra neodradí,“ provokuje šéf herní firmy

Ředitel herního studia Gearbox, Randy Pitchford, vyvolal poprask svým odvážným tvrzením ohledně možné vyšší ceny u chystané hry Borderlands 4. Podle něj ani vyšší cena pravého fanouška této herní...

23. května 2025 9

Jste nadšení z Kingdom Come 2? Potom byste neměli minout tuto luxusní knihu

The Art of Kingdom Come: Deliverance II není jen obrázková knížka z vývoje hry, ale i příležitost, jak nakouknout za oponu vývoje a dozvědět se něco z české historie. Radost udělá všem fanouškům hry.

23. května 2025 2

Další exkluzivita Xboxu zamíří v létě na PlayStation 5

Senua’s Saga: Hellblade II je psychologický horor zasazený do prostředí severské mytologie. Zhruba rok po vydání na PC a Xbox Series X/S zamíří na PlayStation 5.

22. května 2025  11:04 0

Hráli jsme jej snad všichni. Legendární Solitaire slaví narozeniny

Karetní hra Microsoft Solitaire dnes slaví 35 let od svého vzniku. Ačkoliv už dlouhou dobu není základní součástí systémů Windows, stále je snadno přístupná a v mnohých z nás tato legendární karetní...

22. května 2025 8

Nový Doom se nechytl? Má skvělé recenze, ale počet hráčů není přesvědčivý

Střílečka Doom: The Dark Ages sbírá velmi dobrá hodnocení, ale hráčů na Steamu je méně než u předešlých dílů. Proč? To si pojďme rozebrat v následujícím textu.

21. května 2025  10:22 18

Není to jenom Zaklínač. Tyto hry slaví letos desáté výročí

Už celých deset let uplynulo od vydání těchto známých videoherních titulů. U spousty z nich vám však možná přijde, že vyšly teprve nedávno, tak vás jdeme vyvést z omylu.

21. května 2025 2

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Jak často myslíte na slávu Římské říše? Ano. Tedy vlastně Anno

Jeden z internetových memů, který před pár měsíci trendoval na sociálních sítích, říká, že muži myslí častěji na slávu Římské říše než na sex. A na sex myslí aspoň jednou denně. Připravovaná...

20. května 2025  12:03 1

Geniální Zaklínač 3 slaví deset let, pro mnohé je to nejlepší hra vůbec

Možná vám to stále přijde jako včera, ale nenechte se mýlit: od vydání úspěšného Zaklínače 3: Divoký hon právě uběhlo deset let.

20. května 2025  9:52 48
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.