Když před téměř dvěma lety vyšel třetí díl série Gran Turismo, tehdy již s notným kreditem získaným na PSone, premiérově na PS2, jednalo se o událost významem srovnatelnou s příchodem spasitele. Jednak vyšlo o pár měsíců později než mělo (původně měl vyjít pouze jen jakýsi "mezidíl"), ale hlavně v té době, a to si přiznejme, nebylo na PS2 moc v čem závodit. Takže označení slovem spása je rozhodně na místě.
Recenzenti všech možných magazínů a magazínků se tehdy nestačili předhánět v pění oslavných ód a zdálo se, že bude potřeba vymyslet pár nových slov, aby se všechny ty superlativy podařilo vyjádřit. Jenže jak se říká, není všechno zlato, co se třpytí, a dokonce i jak se říká u vysokých pecí není ani zlato všechno, co se zlatě třpytí. Následné hlasy hráčů tomu posléze začaly pouze přitakávat. Znáte to určitě sami: čelist uvolňující intro, prvních pár závodů v bezkonkurenční grafice a posléze postupné střízlivění. Jaké jsou tedy největší výtky hráčů dnes? Aha, tamhle kolega se strašně diví, jak může vůbec někdo mít výhrady k tak dokonalé hře. No, pane kolego, víte jak? Český člobrda si prostě nějaké vady najde na všem.
Největší výhradou je ke dnešnímu datu absence poškození vozidel. Rozzlobení mladí muži (ale samozřejmě i některé ženy) si ponejvíce stěžují, že se zde přítomnými vozy mohou někteří jedinci jezdit, s prominutím, jako prasata. Což o to, při účasti v nejrůznějších šampionátech se to hodí, ostatně proč si nezkrátit trasu lehčím říznutím šikany nebo vytlačením soupeře mimo trať? Ovšem když už dojde na multiplayer, okamžitě se místnost zaplní hláškami typu: "To se ti to vyhrává, když jsi to tam do mě v té vracečce nabombil jako hovado. V reálu bys rozmlátil motor!" Všichni jsme tedy napjatě očekávali příchod GT4 a doufali, že konečně bude možné všechny ty parádní bouráky rozmlátit. Podle posledních zpráv to možné ovšem nebude, přestože by se necitlivá jízda měla údajně projevit na horších jízdních vlastnostech vozu. Polyphony se sice alibisticky ohánějí tvrzeními, že k zakomponování poškození nemají souhlas všech automobilek, jejichž vozy se ve hře objeví, ale ruku na srdce, hráli jste vcelku dost solidní závody TOCA Race Driver? Pak jistě víte, že tam jste závodili rovněž s vozy existujících značek a poškodit či doslova urvat jste mohli snad i volant.
Druhou závažnou věcí byla snad až přemrštěná délka hry, z čehož pramenila následná nuda. Ano, i tak bombastický kousek, jakým GT3 bezesporu je, dokáže člověka nudit. Na diskusních fórech se povětšinou objevovaly výtky zejména k endurance závodům. Hráče už prostě nebavilo potřetí závodit po dobu několika hodin a kroužit desítky kol na jednom a tom samém okruhu. V této souvislosti moc nepotěšila ani umělá inteligence soupeřů. Na internetu se objevil nejeden příspěvek pozastavující se nad tím, že počítačem řízená vozidla zajela na zastávku do boxů třeba v předposledním kole některé z vytrvalostních soutěží. To má k významu slov "real driving simulator" opravdu hodně daleko. I když takový Šumák starší by mohl klidně i půl dne držet přednášku na téma "Kterak protnout cílovou čáru v boxové uličce." Mnoho lidí rovněž nebylo spokojeno s celkovou koncepcí hry - ano, je fajn, že si můžeme kupovat vozy dle libosti a je ještě fajnovější, že si na nich můžeme vyzkoušet nejrůznější tuningové úpravy, ale co je to platné, když si onen dotyčný chce jen dobře zazávodit? Ne každý z nás je automechanik, aby věděl, zdali je lepší investovat do výkonnějšího turbosystému nebo bude stačit nainstalovat elektronické pomůcky, aby jeho auto dokázalo držet v daném závodě krok se soupeři. Navíc se každý nepovedený nákup krutě nevyplácí. Cena nového vozu se pohybuje v řádech desítek až stovek tisíc kreditů, přičemž pokud zjistíte, že zvolené vozidlo je vám takříkajíc na dvě věci, prodáte ho za velmi malý zlomek původní ceny. Následně musíte zajet spoustu závodů, abyste se dostali na předešlou finanční úroveň. Hra se tak docela notně natahuje a postrádá spád, což je rozhodně škoda. Tento aspekt je ale v sérii Gran Turismo přítomen již od jejích prvopočátků, takže by všichni měli vědět, do čeho jdou. Osobně ale přiznávám, že mě asi v polovině GT3 rovněž přestalo bavit a dodnes se mi na paměťové kartě válí save file s odehranými 68%. Kdoví, možná se k němu ještě vrátím. Vím ale, že nejsem sám. Mnoho virtuálních závodníků dnes raději zasedne ať už k akčněji laděným titulům typu Burnout 2 či Hot Pursuit 2 nebo k pevněji stavěným simulacím typu nejrůznějších formulí, kde sice můžete nastavovat kdovíco, ale hra vás vede předem vytyčeným sledem závodů a šampionátů.
V úvodu jsme zmínili nějaké to třpytivé zlato. Gran Turismo 3 zlatým pokladem rozhodně stále je. Ať již míníme vynikající grafiku, pestrou paletu modelů, skvělý režim rallye závodů (mimochodem pro mě osobně stále nejlepší ztvárnění rallye na PS2) nebo naprosto neuvěřitelně vyvážený model realističnosti jízdy. S odstupem času a vzhledem k výše uvedeným skutečnostem je nutno konstatovat, že by bylo potřeba jej docela přeleštit. Nakonec se stejně ale všichni budeme na Gran Turismo 4 těšit jako malí Jardové a týden před vydáním budeme bivakovat ve frontách před obchody s videohrami. A bude zajímavé sledovat, v jakém duchu se za nějaký čas ponese článek Afterthoughts: Gran Turismo 4...