The Entente: World War I Battlefields

  • 9
Válečná strategie z první světové války není vůbec špatný nápad. Posoudit kvality ambiciózního ruského projektu The Entente můžete i vy, neboť hra právě vychází v obchodech - a jaké jsou naše první dojmy?

The Entente

THE ENTENTE
Výrobce: Lesta Studio
Vydavatel: Buka
Datum vydání: Q4/2003
homepage
Realtimové strategie patří k nejběžnějším žánrům současnosti. Z nich většinu pak tvoří RTS s realistickými náměty, především pak různá, ale v zásadě nutně stále stejná, zpracování druhé světové války. Je to trochu nespravedlivé, když konflikt, který ve svém důsledku právě druhou světovou způsobil, zůstává stát ve stínu natolik, že na "svou" parádní hru teprve čeká, řekli si možná ruští makačenkové z doposud neznámého týmu Lesto Studios – a výsledkem je The Entente: World War I Battlefields.

Bez toho, aby se první dojmy proměnily v lekci z historie, se The Entente těžko popisuje. Klade totiž důraz na historickou věrnost, jako tomu bylo u podobných titulů GSC Game World. Inspirace Cossacks a možná ještě spíš American Conquestem je zde velmi znát – a to je jednoznačně pozitivní zpráva. Zpracována zde bude řada skutečných historických scénářů, kupříkladu bitva u Verdunu. Ta samozřejmě ne ve svém skutečném rozsahu dvou let, během nichž padly miliony vojáků pro to, aby se zákopy posunuly o pár metrů. I epizody z tohoto rozsáhlého střetu vydají na parádní náplň mise, The Entente konkrétně se jedná kupříkladu o dobývání německé pevnosti francouzskými jednotkami a simultánní výrobu záložní armády, která ochrání ostatní pozice ve Verdunu.

Hráči se budou moci přenést do počátků války a v roli generála Moltkeho řídit bleskovou invazi do Francie v roce 1914 (opět ne na celé velké strategické mapě, ale jako menší pohraniční boje a dobývání francouzských pozic), ale stejně tak si zkusí výrobu a využití vojenských letounů a bombardérů proti britským silám v roce 1917. Pokračovat by bylo možné dlouho – The Entente obsahuje bitvu u Galipoli, bitvu u Ypres, kde byl poprvé použit bojový plyn (a získal název yperit), bitvu u Marne, boj o Jutský poloostrov, ale též epizody z Brusilovovy ofenzívy v ruské kampani. Zajímavější, než znovu a znovu vyjmenovávat obecné možnosti hry, ale jistě bude popis hraní misí samotných.

Ačkoliv se to pod návalem superlativů a hypoidních řečí soustředících se především na "historičnost" a "dějinnou přesnost" ztrácí, je The Entente nakonec přeci jen v první řadě realtimovou strategií. A to podle všeho takovou, která se nemůže rozhodnout, čím chce vlastně být. The Entente Obsahuje totiž široké možnosti výstavby základny, nutí hráče těžit spoustu surovin – ale zároveň je takticky náročnou simulací boje se stovkami, ba dokonce i tisíci jednotek. Ne vždy je nutné provádět všechno, přesto je jistá překombinovanost z alfa verze cítit na hony.

Budování základny je v podstatě budováním malého města. Je nutné postavit městské centrum, domy rozšiřující maximální limit jednotek, zdroje pěti základních surovin (jídlo, dřevo, zlato, železná ruda, ropa) a řadu civilních budov (nemocnice, akademie apod.). Až zbytečně velký je i počet výroben vojenských jednotek – jsou tu kasárna na pěchotu, stáje pro jízdu, výrobna artilérie, letecká základna a další a další. Systém trénování jednotek je založen na stejném principu jako u American Conquestu – je potřeba vyrobit pracovníky, teprve ti se pak dají v kasárnách přeměnit na úderné kulometčíky či plamenometčíky. Koncept je to vcelku dobrý, byť někdy dosti neobratný, ovšem neodpovídá zdaleka historické realitě. Ve hře, která se tak ohání věrností skutečnosti by člověk masové vyrábění desítek tanků a la Z od Bitmap Brothers nečekal.

Bitva u Verdunu

Nikdy předtím nebyla slepota politického i vojenského velení demostrována tak krvavě. Francouzský vrechní velitel Joffre nebral hrozbu německého úderu u Verdunu příliš vážně. Dokonce před útokem byla jeho obranná linie odkryta a reorganizována. Jeho odpověď těm, kteří ho varovali, že obrana Verdunu byla oslabena, zněla: "Přeji si jedinou věc, a to, aby na mě Němci zaútočili. A pokud zaútočí, aby to bylo u Verdunu". Falkenhayn mu vyhověl.
První dne, při útoku 21. února 1916, dopadlo na francouzské pozice, nakupené kolem linie pevností na obou březích řeky Másy, více než milion granátů. Pevnost Douaumont padla 25. února. Následujícího dne byla obrana Verdunu svěřena veliteli francouzské 2. armády Philippu Pétainovi. Obrana Verdunu se stala symbolem francouzské nezdolnosti, symbolem vůle celého francouzského národa. Tak se zrodil silný národní mýtus. Samo město Verdun nemělo velký strategický význam, ale jeho ztráta představovala politickou katastrofu. Z tohoto důvodu francouzský premiér Aristide Briand naléhal na udržení města. Francouzi Verdun neopustili a bránili ho za každou cenu: bylo zde nasazeno 259 z celkem 330 pěších pluků francouzské armády. Bylo to přesně to, v co Falkenhayn doufal, ale jakmile jednou bitva začala, dala se do pohybu vlastním směrem.
Čím více Francouzi odolávali, tím větší důležitost Němci přisuzovali dobytí Verdunu a bitva se postupně měnila v jatka. V průběhu jara útoky a ostřelování ještě zesílily. Byly použity plamenomety a bojový plyn fosgen. Na přelomu léta a podzimu se k utrpení na obou stranách přidala žízeň, zvláště u obklíčených Francouzů. Další symbol jejich odporu, pevnost Vaux, padla Němcům do rukou 7. června. 23. června Němci málem prolomili francouzské linie, ale pak už dále nepostoupili. Příštích šest měsíců strávili v obraně, odrážejíce francouzské protiútoky. V říjnu a listopadu Francouzi zlikvidovali výběžek fronty ve středu německé linie. Pevnost Douamont byla dobyta zpět 24. října a pevnost Vaux 2. listopadu. Mezi těmi, kdo se u Verdunu vyznamenali, byl i mladý Charles de Gaulle, jenž tu byl zraněn a zajat. V polovině prosince bitva skončila. Francouzi Verdun udrželi.
Zdroj: Dějiny.wz.cz

The Entente Samotný boj je zpracován o poznání zábavněji. Taktická náročnost je dána nutností ovládat velké počty jednotek. Přitom platí velice přesně vztahy mezi nimi. Artilérii je potřeba chránit, neboť na blízko je k ničemu, dobýt město bez ní je ale prakticky nemožné, podceněna rozhodně není síla letectva, příjemně překvapí speciální jednotky jako již zmínění plamenometčíci, ženisté či chemické čety. Velkou roli hraje terén a vzhledem k až příliš rychlé fog of war (která navíc totálně uzavírá a začerňuje ďábelskou rychlostí i již jednou prozkoumaná místa, takže si člověk musí pamatovat, jaký je v té které části mapy reliéf pěkně z hlavy) je průzkum kruciální záležitostí. Detailní znalost bojiště umožní vypracovat precizní taktický plán a jen ten vede k vítězství, neboť mise jsou velmi obtížné, dohrát byť jen jednu ze čtyř v alfa verzi přístupných zabralo více než hodinu zkoušení a kombinování.

Na druhou stranu, příliš znát není (ne)výhodnost různých formací, taktéž vliv morálky se na bojišti projevuje minimálně. Umělá inteligence občas příjemně překvapí, často ale totálně kiksne, nesmyslné automaticky stavěné formace uprostřed bojové vřavy, to je skutečně lahůdka. Na druhou stranu, hráčovy jednotky oplývají slušnou mírou samostatnosti a nenechají se jen tak snadno zmasakrovat – což spolu ale nese občasné problémy, kdy je vyprovokují dva tři nepřátelští vojáčci a zatáhnou je přímo do připravené pasti.

The Entente Hratelnost The Entente je zatím ještě značně problematická. Proti Cossacks trpí ještě umělá inteligence a celá hra je až příliš překombinovaná. Ovšem design misí se jeví jako velmi slušný a založení na historických událostech pozvedá vynikajícím způsobem atmosféru – dokonce ještě více, než u skvělého, leč tématicky pro Evropany poněkud obtížněji stravitelného American Conquestu.

Grafické zpracování běží v rozlišeních od 1024x768 do 1280x1024 a je kompletně dvojrozměrné a izometrické. To by se v dnešní době mohlo jevit jako krok zpět, přesto především modely budov a jednotek nevypadají vůbec špatně. Oproti tomu okolí je někdy trochu chudé, podobně jsou na tom efekty výbuchů a ostatně většina animací. The Entente se rozhodně nezařadí k vizuálním hostinám, nejde ale také o žádné ošklivé kačátko. Hlavní je přehlednost, což je kritérium, které hra splňuje s přehledem.

The Entente je hra s velkým potenciálem. Na alfa verzi je ještě vidět značné množství problémů, ale nejde o věci, které by nemohly být s trochou snahy napraveny – a možnost zopakovat si klíčové okamžiky první světové války je stále velkým lákadlem…