Vrací se značka Stronghold. Ale trochu v jiné podobě než si fanoušci přáli

  • 24
Série Stronghold se příští rok rozroste o nové pokračování. Namísto klasického budování středověkých hradů se v něm tentokrát podíváme do Asie. Konzervativní fanoušci asi budou prskat, ale osmnáct let staré značce to vlilo novou krev do žil.

Série Stronghold patřila v minulé dekádě k nejznámějším strategickým značkám a prodávala se po milionech. Od té doby se toho v herním průmyslu změnilo mnohé. Přesto jsem nečekal, že smluvená schůzka s autory hry bude mít tak skromnou formu, jakou měla. Namísto naleštěné prezentace ve speciální budce, jak bývá na Gamescomu zvykem, přišli jen dva „kluci“ s notebookem a u vratkého stolečku mi ukázali, jak hra, která by měla vyjít v příštím roce, aktuálně vypadá.

Nejzásadnější změnou oproti předešlým dílům je bezesporu zasazení. Zatímco dosud jsme stavěli jen klasické středověké hrady evropského typu, tentokrát se podíváme do Asie. To má za následek mnohá specifika. Namísto obrovských kamenných kolosů tu narazíme spíše na odlehčenější a vzdušnější dřevěné stavby. Poprvé v historii série se setkáme se střelným prachem, který zásadním způsobem změnil válčení.

Hra se z veliké čísti odehrává během hunské invaze a boj proti Attilovým nájezdníkům by měl tvořit většinu z příběhové kampaně. Autoři mají nastudováno spoustu historických pramenů, nenechali se však skutečnými událostmi spoutat a nebáli se trochu popustit uzdu fantazii.

Oba pánové přiznali, že z radikální změny zasazení nejsou všichni fanoušci zrovna nadšení a spousta z nich na ně už teď na internetu dští síru. Ale tak to holt je, nikdy se nedá zavděčit všem. To hlavní, tedy stavění valů a opevnění, samozřejmě ve velké míře zůstalo. Bez toho by to snad ani nebyl Stronghold. 

Abyste však měli z čeho stavět, musíte se starat i o mnoho typů zdrojů, takže se nevyhnete těžkým ekonomickým rozhodnutím. Vrací se i oblíbený systém „cukru a biče“, kdy se ke svým poddaným můžete chovat po dobrém, nebo po zlém.

Solidní hratelnost a tuctové 3D

Významnou novinkou jsou  tzv. warlordi (ostatně odtud i podtitul hry), což jsou nezávislé a samostatně jednající kmeny, které se nachází na odlehlých místech každé z map. Tyto kmeny lze za splnění určitých podmínek naverbovat do svých služeb, což přináší různorodé bonusy. 

Poprvé v historii série bude ve hře střelný prach.

Mohou posilnit vaše lukostřelce, pravidelně posílat desátky potravin a také ohlídat vaše hranice. Možností je nespočitatelně, proto je důležité pečlivě vybírat ty pravé pro danou fázi bitvy. Ve hře neexistuje nic jako „fog of war“, a tak máte od začátku přehled, kterou cestou byste se měli vydat.

Nižší rozpočet se projevil především na grafice. Ta není vyloženě ošklivá, je jen taková nijaká. Místo krásného a detailního 2D přináší jen tuctové 3D, které ničím neuchvátí. Ano, některé detaily jsou moc pěkné, pokud si člověk maximálně zazoomuje, ale to uděláte tak jednou, maximálně dvakrát a přepnete zpátky do taktického nadhledu.

Jak jsem si mohl vyzkoušet, Warlords mají solidní hratelnost, ovšem i tak mám o jejich osud trochu starost. Novinky v podobě nového zasazení řadě pamětníků nebudou vyhovovat, nováčky pak určitě neoslní technické zpracování. Jak to celé dopadne, se dozvíme až v příštím roce.