|

Autoři se chlubí tím, že by rádi dosáhli podobné atmosféry, jakou jsme si mohli vychutnávat u skvělého bijáku Zachraňte vojína Ryana, což dozajista patří k největším příslibům hry.
Jak již vyplývá z názvu, rozhodli se tvůrci umístit Soldiers do neustále omílaného, avšak pořád poutavého konfliktu druhé světové války, v němž prožijeme osudy čtyř skupin vojáků rozdělených do slušně rozsáhlých kampaní, a to ruské , britské, americké a trochu netradičně i německé, která by měla dokázat, že ani vojáci donucení sloužit pod "velkým vůdcem" nebyli zdaleka tak špatní, jak povahově, tak i co se do bojových schopností týče. Autoři se chlubí tím, že by rádi dosáhli podobné atmosféry, jakou jsme si mohli vychutnávat u skvělého bijáku Zachraňte vojína Ryana, což dozajista patří k největším příslibům hry. Jsou to jistě silná slova, ovšem při prostudování dostupných materiálů zjistíte, že jsou myšlena vážně, jelikož stupeň detailnosti se dá srovnávat s klasickými střílečkami viděnými z pohledu první osoby.
Přestože jsou Soldiers nahlíženi volně natáčitelnou a zoomovatelnou iso-perspektivou, jejich propracovanosti se jen sotva může rovnat jakákoliv současná tvorba. Střílí-li váš voják z těžkého kulometu, zřetelně vidíte odlétávající nábojnice, které realisticky vypadávají ze zásobníku, jenž bude čas od času také nutné přebít, čímž se daný voják stane zranitelným a musíte si dát velký pozor, aby přežil. A kdo střílí naprosto přesně, může si vychutnat situace, kdy protivníkovi přesnou ranou sestřelíte helmu z hlavy a tento za vydatného křiku začne zmateně pobíhat. Mise všech kampaní se budou odehrávat na evropské půdě a vězte, že zde
narazíme na mnohé známé situace, mezi nimiž snad již nesmí chybět vylodění v Normandii či jiné památné momenty. Proto, aby se hráči nenudili, bude připraveno ještě velké množství zvláštních a skvěle nadesignovaných misí, které by měla být radost hrát. Za zmínku ještě stojí, že jakmile se dostanete do bitevní vřavy a že jich nebude málo, budete se muset spolehnout čistě na vlastní a již existující tým. Žádné designérské berličky v podobě nenadálých posil se konat nebudou, jelikož obtížnost misí bude přesně nastavená na takovou míru, aby stále byla výzvou, ale zároveň nefrustrovala – vždy budete vědět co a jak, ovšem problémem je, jak danou akci provést co nejlépe a hlavně s co nejmenšími ztrátami. Na posily se můžete těšit až tam, kde byste je většinou skutečně čekali, tedy při dosažení nějakého dílčího stanoviště či při splnění důležitého a zadání nového úkolu. Stanete se prostě hrdiny 2.světové války a jako s takovými se s vámi bude i jednat, tedy rozhodně ne v rukavičkách.
Teď si možná říkáte, že se Soldiers od Commandos nijak neodlišují a půjde jen o jejich další variantu, i když třeba v pěkném provedení. Ale chyba lávky! Tato hra totiž nabízí něco, co by od ní nikdo nečekal a co se dost možná stane jejím největším lákadlem. To spočívá v přesné kontrole vašich vojáků, které si můžete vzít doslova pod ruku. Zapomeňte na samotnou myš a případně nějaké klávesové zkratky na klávesnici. V případě, že se přepnete do tohoto akčního módu, zcela se změní i ovládání, jež se pak bude hodně podobat akčním hrám, ať už je to Splinter Cell či Hidden ad Dangerous, tedy panáka rozpohybujete pohybovými klávesami a myš dobře poslouží ke střelbě a vykonávání dalších potřebných akcí. Zároveň se změní i kamera, která se, ať už je v daný moment kdekoliv, přepne do pohledu třetí osoby a dá vám tak detailní přehled o prozkoumávané oblasti. Aplikace akčních prvků by měla být vyvedena až na tak absolutní míru, že bude možné vykukovat zpoza rohů a rychlými, ale nepřesnými dávkami překvapovat nepřátele.
Bude nutné brát ohled i na zbraně. Například se sniperkou přesně zacílíte a v případě, že vás nikdo neruší, minete jen málokdy. Na druhou stranu musíte být při přebíjení dlouhou dobu v krytu, jelikož při chůzi či dokonce běhu byste jen
těžko vyměnili náboje. Tyto vyhrocené situace se stanou mnohem markantnějšími právě v akčním módu, který předpokládá rychlý pohyb i střelbu a ne nějaké bloudění či prozkoumávání okolí, jež je mnohem praktičtější vykonávat ze strategického pohledu. Akce si tedy užijeme především tehdy, kdy je nutné si úspěch skutečně pojistit a kdy se nedá všechno nechat na pouhopouhé a nepřesné myši. Hodí se především v pročišťování domů nebo vůbec všude, kde je nepřátelská přesila, které je nutno se násilím zbavit a jinak než tvrdým olovem to nejde. Je jasné, že pod takovým detailním drobnohledem můžete mít pouze jednoho jediného vojáka, ostatním je třeba udělit příkazy, aby nevyváděli v době vaší neaktivnosti nějaká zbytečné hlouposti. Vyplatí se jim zadat například krytí vaší osoby. Vaše grupa se již nebude řídit klasickým heslem „ten umí to a ten zase tamto“, ale autoři vám přidělí partičku multitalentů, kteří ovládají prakticky vše, někteří však něco lépe než jiní a naopak.
Míra RPG prvků dosud nebyla specifikována, tudíž můžeme jen doufat, že to s ní tvůrci nepřeženou. Hra bude obsahovat vyspělou umělou inteligenci jak příslušníků vaší skupiny, tak všemožných protivníků, kteří skvěle slyší , vidí, střílí, prohledávají utíkají a vůbec myslí na té nejvyšší možné úrovni. Na druhou stranu se ale nebude jednat o superlidi, a tak pokud proti nim stanete v přesile, vzdají se nebo vezmou nohy na ramena. Nemusíme se také bát, že vás zmerčí z naprosto nerealistických úhlů či na základě neexistujících poznatků, něco takového považují autoři za nepřístupné, což můžeme jedině s povděkem kvitovat. Důležitým aspektem je ještě výběr, který leží jedině na hráči. Hra půjde údajně dohrát čistě jak ve strategickém, tak akčním módu, ale jejich kombinací dosáhnete mnohem větší efektivnosti, ale pokud někdo není zvědavý na nové prvky, může se uchýlit ke starým a nutno říci, že stále dobrým hodnotám a stylům.
Tato hra totiž nabízí něco, co by od ní nikdo nečekal a co se dost možná stane jejím největším lákadlem. To spočívá v přesné kontrole vašich vojáků, které si můžete vzít doslova pod ruku - v případě, že se přepnete do tohoto akčního módu, zcela se změní i ovládání, jež se pak bude hodně podobat hrám jako Splinter Cell či Hidden & Dangerous.
Hra se bude moci pyšnit skvělým a skutečně silným fyzikálním modelem, který si nezadá s ničím, co již bylo vytvořeno, jak na poli strategickém, tak akčním. Pokud zvolíte správnou zbraň, bude zničitelné naprosto vše, tudíž obyčejným kulometem můžete zničit plot, granátem zeď či menší budovy a výbušninou či protitankovou střelou třeba celou fabriku. Krásné na tom je, že se vše
projeví a ze zrušených lokalit se nebude jen kouřit, ale zcela realisticky se zboří zčásti či pokud jste mířili přesně, zcela zmizí z mapy. Vše by se mělo odvíjet od realistických zákonů fyziky i přírody. Skutečně překvapí i skvělá hra světla a stínů, za jejíhož plného lesku si budete připadat jako Sam Fischer ve Splinter Cellu, natolik by tyto měly být propracované. Právě ty by měly v noci za svitu lamp dodat hře nenapodobitelnou atmosféru. Zdroje světla se samozřejmě dají sprovodit ze světa, ale čiňte tak obezřetně, jinak si mizejících lamp všimnou nepřátelé nebo si zhasnete všechna světla a na obrazovce uvidíte pouhou tmu. Tyto prvky budou využitelné i v taktice a vězte, že jich využívat budete, jinak v poměrně obtížném prostředí hry nepřežijete. Například pokud podnikáte noční sabotáž a zrovna probíhá i silná bouřka, měli byste se ve chvílích, kdy se projeví moc blesku, někam schovat, jednak, aby do vás neuhodil a jednak aby vás v jeho odhalující záři nespatřil protivník.
V průběhu hry si užijete skutečně celé palety všemožných nasazení , jaká si jen za druhé světové války dokážete představit. Jak už jsme zmínili, půjde jak o známé akce, tak i o autory vymyšlené fiktivní konflikty. Každopádně se dočkáme vysvobozování válečných zajatců, nejrůznějších sabotáží důležitých budov, kradení informací, eliminování nepřátelských oficírů, ničení či naopak ochrana válečnou frontu zásobujících konvojů nebo nakonec vyhazování důležitých mostů do vzduchu. Zmínili jsme jen zlomek z celkové palety, která jako celek zaujme snad každého válečného fanouška. Zbraní budou tuny a po zabitých nepřátelích je budete moci sbírat. Každý voják ostatně bude disponovat pěkným inventářem, kam si schová nejen nějaké ty kvéry, ale i zdravotní pomůcky a další neméně důležité věcičky. Obsah batohu samozřejmě není neomezený, tudíž se budeme rozhodovat, co se nám v budoucnosti vyplatí více, zda těžký kulomet či protitanková střela. Zařazení se dočká i na sto kusů dobových vozidel či jiných prostředků hodících se na útok či přiblížení. Vedle klasických sajtkár, pěkných loděk se dočkáme i mohutných tanků. Jejich ovládání bude zcela realistické a pokud si přepnete do akčního módu, budete je moci ovládat přímo.
Soldiers: Heroes of World War II budou disponovat i nadmíru vyspělým multiplayerem s mnoha zajímavými módy jako je deathmatch a hlavně kooperativní varianta. Rozsáhlé možnosti hry kladou velké nároky na vynikající design misí a jejich ještě lepší vybalancování. V Bestway si toho jsou dobře vědomi a snaží se vytvořit originální, ale především skvěle hratelný mix takticko-strategické a akční hry. Podle všech dostupných indicií by se jim to mohlo podařit, v což musíme doufat i my, hráči, kteří by se v takovém případě dočkali jednoho z největších překvapení roku 2004, i když po našem preview už by to takové překvapení být nemělo.
Index očekávání: 8/10