Zatímco hráčská obec je rozdělena do dvou nesmiřitelných táborů, z nichž jeden tvrdí, že nejlepší multiplayerovou 3D akcí je Quake III Arena, a druhý hrdinně brání svůj obdivovaný Unreal Tournament, mají samotní tvůrci těchto her zcela jiné starosti. Snaží se předhonit se navzájem tím, kdo nabídne hráčům lepší produkt. A tak poté, co ID Software dokončil svou Arenu, začal ihned pracovat na jejím rozšíření. To dostalo název Quake III: Team Arena a jak již jeho název napovídá, půjde o rozšíření směrem k týmovým hrám.
Co si budeme povídat, Quake tento datadisk již dávno potřeboval. Ve své holé verzi sice patří mezi světovou špičku, ale pouze v deathmatchi. Kooperativní módy ID Software, alespoň se to tak zdá, až dodnes silně zanedbával, a tak je jedině dobře, že se to snaží nyní napravit. A co vám Quake III: Team Arena nabídne?
U grafiky příliš mnoho vylepšení nečekejte - nekonají se. Engine se nezměnil ani nepodstoupil nějaké markantnější změny, takže prostředí bude totožné s tím, na které jste již zvyklí. Snad jediné, co zde stojí za zmínku, je přidání několika možných skinů a vizuální rozlišení družstev. Poslední zmiňovaná úprava byla nezbytná, protože v Team Areně je rychlá možnost zjištění totožnosti hráče otázkou života a smrti - doslova a do písmene.
Novinkami jsou dva multiplayerové módy podporující týmovou spolupráci. Kromě klasické bitvy o vlajky, kdy každé družstvo má jednu, a bitvu o jedinou vlajku, která se nachází uprostřed arény a je zapotřebí ji donést na protivníkovu základnu, se zde objevují dva zcela nové módy. Prvním je Overload, ve kterém máte za úkol zničit obelisk na protivníkově základně. Ten má celkem 2500 bodů, které z něj musíte postupně odčerpat. Podle jeho zabarvení dobře poznáte, jak jste se zničením obelisku daleko - čím méně bodů mu zbývá, tím více je zbarven do červena. Aby však váš úkol nebyl jednoduchý, tak pokud není pod přímou palbou, pomalu se obnovuje - rychlostí cca 15 bodů za vteřinu.
Druhým novým módem je Harvester. Ten je ještě o něco zajímavější. V něm jsou v aréně vyznačeny tři důležitá místa - vaše a protivníkova základna a „lebkový generátor". Z něj pokaždé, když zemře jeden z hráčů, vypadne lebka stejné barvy, jaké je jeho družstvo. Člen druhého týmu pak musí tuto lebku sebrat a dopravit ji na protivníkovu základnu. Poměrně komplikované, ale po čase si na to zvyknete.
Tyto dva herní módy by však byly poměrně málo, kdyby k nim nenabídl ID Software kompletní podporu i u jiných herních prvků. Setkáte se zde tedy s novými power-upy, které jsou přizpůsobeny týmové hře. Protože tvůrci předpokládali, že si hráči při každé hře rozdělí role, máte možnost si je ještě trošku vylepšit. Pokud chcete hodně útočit a jít přes mrtvoly, je zde pro vás Doubler, který zdvojnásobí veškerá zranění, která protivníkům způsobíte. Lze jej ještě kombinovat s Quad Damage, takže se můžete změnit doslova ve smrtící stroj. Pro obránce je zde power-up Guard, který vás zbaví starostí o své zdraví. Jednorázově vám jej totiž zvýší na maximální úroveň a to samé provede i s brněním. A aby toho nebylo málo, tak vám jej bude neustále po každém zranění opět zvyšovat, takže nikdy nebudete nuceni opustit svou obrannou pozici ve snaze doplnit si je na alespoň trochu snesitelnou úroveň.
Pochopitelně, že čas od času nastane situace, kdy je zapotřebí dohnat protivníka (například který vám uloupil vlajku), a jediné, na čem záleží, je vaše rychlost. Pro tyto případy zde je Scout, který zvýší vaši rychlost pohybu i střelby, ale nepovolí vám nosit žádné brnění. Přes toto omezení se jedná o velice užitečný power-up, protože o situace, ve kterých zlomky vteřiny mohou rozhodnout, není v Quake III: Team Arena v žádném případě nouze.
Zatím se tedy zdá, že nejnovější add-on ke slavnému Quakovi je čistě multiplayerovská záležitost. Nenechte se tím však mást, i pro hráče, kteří nemají možnost bojovat proti skutečným soupeřům, má Team Arena své kouzlo. Protihráči i členové vašeho týmu jsou nahrazeni klasickými boty s poměrně dobrou AI. A protože jste velitel týmu, můžete jim zadávat různé příkazy - od klasického „útoč" či „mazej zpátky na základnu" až po takové, jako „tady zůstaň a hlídej" nebo „kryj mě". Máte tedy téměř pocit, že vaši spoluhráči nejsou pouhými počítačem řízenými roboty, ale skutečnými členy družstva.
Add-on Quake III: Team Arena sice neaspiruje na to, aby se stal rozhodujícím argumentem v souboji příznivců Quaka a Unrealu, ale rozhodně stojí za ozkoušení. Ke spuštění demoverze - narozdíl od verze finální - nepotřebujete mít nainstalován původní Q3, takže vám nic nebrání abyste si ji stáhli - například z našeho serveru (120 MB). Určitě vám zajistí dostatečnou zábavu do Vánoc, kdy by měla vyjít Team Arena ve své konečné podobě.