Hidden & Dangerous 2 – E3 dojmy

  • 759
Pokračování první české hry, která prorazila do zahraničí, se blíží. My jsme na vlastní oči viděli jednu z misí válečné simulace Hidden & Dangerous 2. Na co všechno se můžeme těšit a jak se nám hra líbí?
Hidden & Dangerous 2

Ačkoliv se původně hovořilo o tom, že druhý díl populární válečné strategie Hidden & Dangerous bude na rozdíl od toho prvního stavět na příběhu a navazujících misích, je již dnes jasné, že na výraznější příběhovou orientaci můžeme zapomenout. Alespoň tak nám to na E3 prezentoval Lukáš Kuře, producent Hidden & Dangerous 2, který dohlíží na kvalitu a vývoj projektu. Jestli je odloučení se od tohoto konceptu a návrat k původnímu Hiddenu krok správným směrem nelze objektivně posoudit, na rozdíl od toho, jak pokračování první české hry, která prorazila do zahraničí, vypadá.

Stejně jako jednička staví Hidden & Dangerous 2 na bojích jednotek SAS na různých územích. Podíváme se do Alp, Afriky, Barmy, Arktidy, Normandie, do Norska, chybět ale nebudou ani Čechy. Hra pro jednoho hráče nabídne třiadvacet misí uvedených tutoriálem, zvolit potom můžete tři způsoby procházení. Klasicky to je kampaň, kdy procházíte misi za misí, druhým způsobem je procházení misí samostatně a třetí volbou je Carnage. „Ve kterém je hlavním cílem vystřílet všechny nepřátele.“ popisuje Lukáš Kuře.

Hidden & Dangerous 2

My jsme při prezentaci měli možnost vidět v běhu první misi z kampaně Alpy. Jejím cílem bylo ukrást uniformu, náklaďák od řidiče a na konci se dostat do hradu, kde už se odehrával děj druhé mise v kampani. Nejprve jsme si prohlédli tutoriál s úkoly, poté nastal výběr týmu. Ten se sestavuje ze čtyřiceti lidí, kteří mají odlišné vlastnosti (život, schopnost nosit těžké věci a výzbroj, odolnost, atp.). Pokud někoho podobné věci ve hrách nebaví a preferuje raději arkádovitější způsob, není problém, existuje zde možnost automatického výběru, kdy hra vygeneruje vojáky s výzbrojí dle svého nejlepšího vědomí a svědomí.

Schopnosti vojáků se v průběhu misí vylepšují. „Pokud si zvolíte snipera a celou misi budete své nepřátele odstřelovat, zlepší se vám schopnosti pro střelbu. Budete-li hrát jako zabiják, k nepříteli se budete plížit a usmrtíte ho nožem, střelba zůstane na své úrovni, ale zlepší se například vlastnost plížení / tichý zabiják (je to stealth skill),“ říká Lukáš Kuře. Jednoduše řečeno, vlastnosti vojáků se budou měnit podle toho, jakým způsobem budou v misi využíváni.

V misi samotné si můžete vybrat, jestli se na svět chcete dívat „vlastníma očima“ či z pohledu třetí osoby. Pohyby vypadají na první pohled reálně, Hidden & Dangerous 2 motion-capturing se v tomto směru určitě podařil. Povedená je grafika i animace, na hru je prostě radost se koukat. Reálně vypadají prostředí, vozidla a další součásti hry, podobně jsou na tom zbraně. V arzenálu je možno narazit například na samopaly, těžké kulomety, granáty, výbušniny, kleště a hromadu dalších válečných pomůcek určených nejen k zabíjení, ale celkově k úspěšnému projítí misemi.

Jejich úkolem ale není chodit a bezhlavě střílet všechny protivníky v dohledu, likvidovat nepřítele bude potřeba promyšleně a úkladně. V první alpské misi je nutné zabíjet jen proto, abyste mohli vzít německému vojákovi uniformu a rafinovaně naplánovali akci. Infiltrace nepřátelské jednotky je totiž nutností a okamžité prozrazení střelbou by nebylo moudré. Je pravda, že umělá inteligence po čase prohlédne vaši léčku a pokud nesplníte úkol včas, skončí mise nezdarem, na čas ji ale zmatete a počítač si myslí, že jste německý voják (což by se ostatně při klasické válce stalo nějak podobně).

Pro úspěšné plnění misí je třeba plánovat příkazy vašim spolubojovníkům. Ti jsou poměrně inteligentní a chovají se přesně podle vašich představ. Jako příklad může posloužit naše cvičná mise. „Dvěma vojákům zadáme příkaz, aby na první signál provedli frontální útok na jednotku nepřítele, Hidden & Dangerous 2 další dva vojáci pak na druhý signál zaútočili zezadu. Pak už jen stačí spustit samotnou akci,“ vysvětluje Lukáš Kuře předtím, než spustí akci a vojáci splní do puntíku vše, co předem nastínil.

Nutno říct, že umělá inteligence je dobře vybalancovaná. Členové vašeho týmu se nepletou v palebném poli vojáka, kterého ovládáte a upozorní vás, pokud jim ve výhledu zavazíte vy. Pokud se náhodou přemístíte tak, že váš voják je před vámi a vy nemíníte pokračovat v plížení se, voják se prostě bleskově odplíží mimo váš palebný úhel, nepřeruší ovšem plnění svého úkolu. Kromě toho, že to je chytře vymyšleno, to všechno i pěkně vypadá a hýbe se.

Vojáci mají několik možností přesunu, při běhu jsou vidět a slyšet nejvíce, ale zase jsou nejrychlejší. Naopak při plížení se či přesunu skrčmo jsou pomalejší, ale méně viditelní. Můžete také volit cestu mezi stromy či kolem objektů, které vašeho vojáka kryjí ze strany. Kromě toho je ale hůře viditelný také v jejich stínu, což opět přidává na realističnosti. Nepřítel se navíc neobjevuje na mapě zcela náhodně a vy nevíte, kde se pohybuje, dokud jej neuvidí některý z vašich vojáků a nepodá o tom zprávu.

Hidden & Dangerous 2

Ve hře nechybí ani multiplayer, který nabídne tři módy. Prvním je klasický deathmatch, druhý má prozatímní název skirmish a postaví proti sobě Axis a Allies, kteří budou muset splnit určitý úkol – například Američané se budou snažit dobýt určitý objekt a něčeho se zmocnit, Němci jim v tom naopak budou bránit. Ve třetím módu bude úkolem získávat území na mapě.

Hidden & Dangerous 2 funguje na LS3D engine použitém například v Mafii. Oproti ní je ale více optimalizovaný a upravený pro potřeby Hidden & Dangerous 2, z Mafie jsou převzaty například vlastnosti automobilů, takže tanky se ve hře krásně hýbou, zatáčejí, prohýbají se jim pásy a tak podobně. I přes tyto vymoženosti bude k plynulému hraní stačit počítač s procesorem alespoň 700 MHz, 128 MB RAM a 32 MB grafickou kartou. Na konec roku, kdy hra vyjde, to jsou velmi solidní požadavky.

Hru Hidden & Dangerous 2 si můžete předobjednat na Gamestore za zvýhodněnou cenu 899 Kč.