Drakensang: The Black Eye

  • 2
RPG žánr sice v posledních letech zažívá obrození, ovšem opravdu hutní zástupci tohoto žánru připomínající staré časy jsou na vymření. Drakensang, nepřímé pokračování Realms of Arkania, chce zašlou slávu obnovit, tak se na něj pojďme podívat!

Drakensang Fenomén pen and paper hry Dungeons and Dragons je rozšířen po celém světě, a ještě je k tomu hojně kopírován. Tyto jeho pozměněné mutace jsou pak hojně známy a hrány především v místech svého vzniku. U nás to je kupříkladu Dračí doupě, v Německu zase The Dark Eye (Das schwarze Auge), které se nakonec přeci jen dočkalo mezinárodnějšího úspěchu. Ovšem ne kvůli svým, jistě nezpochybnitelným, kvalitám, nýbrž díky několika kultovním počítačovým hrám, které na jeho motivy vznikly. Těmi nejvýznamnějšími jsou dozajista Realms of Arkania a Stíny nad Rivou. Oběma těmto kouskům se i u nás dostalo zasloužených ovací a spekulace nad pokračováními nebraly konce. Ještě před lety se různé německé společnosti snažily slávu herního The Dark Eye resuscitovat, nicméně většinou skončily špatně a potkal je prazvláštní osud. Základy zrušeného titulu Lady, Mage and Knight byly použity ve vývoji Divine Divinity, přičemž podobně dopadl i chystaný Armalion, který se později přerodil v Sacred. Nyní to ale konečně vypadá slibně a Drakensang má nejen ambice obnovit zašlou slávu tohoto kultu, ale zároveň chce konkurovat obřím titulům jako je Oblivion a Gothic 3.

Nyní to ale konečně vypadá slibně a Drakensang má nejen ambice obnovit zašlou slávu tohoto kultu, ale zároveň chce konkurovat obřím titulům jako je Oblivion a Gothic 3.

Drakensang Drakensang byl poměrně úspěšně prezentován již na letošní E3, byť se ještě nachází ve velmi rané fázi vývoje. Umělecký ředitel berlínské společnosti Radon Labs Martin Elsässer nás ujistil, že hra nebude mít příliš společného s původní, takzvanou nordlandskou trilogií (kam patří mimojíné právě i Relams of Arkania). Hlavní dějiště se přesune z Thorwalu kamsi do středu Aventurie, což je, jak jistě tušíte, zdejší svět. Na druhou stranu se nemusíte bát, že by autoři nečerpali z bohaté mytologie a celkové propracovanosti The Dark Eye, ba právě naopak. „Byli bychom pěkní blázni, kdybychom se k takto bohatému světu neupínali,“ říká Elsässer a dodává, že neopomněli najmout čtyři zkušené autory, kteří mají s TDE již značné zkušenosti. Právě oni se starají o hlavní zápletku, jež by měla být, jak je na sérii dobrým zvykem, velmi propracovaná, protkaná obraty a pochopitelně i doplněná o vedlejší questy. Do toho byl navíc angažován i kreslířský tým, jenž se podílel již na ilustrování četných knih s pravidly. Takže Radon Labs po stránce odbornosti neponechávají vůbec nic náhodě.

Drakensang Kolem papírového The Dark Eye pořád funguje silná komunita a jsou vydávány i nová pravidla. Od roku 2001 platí v Aventurii jejich čtvrtá revize, jíž se autoři Drakensangu hodlají držet jako klíšťata, jak jen to bude možné, protože pochopitelně nechtějí implementovat ty věci, které by pro virtuální hratelnost nebyly nejvhodnější, na druhou stranu však slibují dodržení všech důležitých principů. Stejně jako v pravidlech bude množství věci volně volitelných, takže se nemusíte bát striktních hranic, byly odstraněny vynucené schopnosti předchozích verzí, byly přidány nové vlastnosti jako konstituce atd. Nejpatrnější bod, v němž se hra se svou předlohou rozchází, je implementace klasického úrovňového systému, kterou čtvrtá verze pravidel ruší, ovšem herní zpracování by se bez něj obešlo jen stěží, takže se nemusíte bát – hrdinové budou klasicky postupovat po levelech v nejlepším RPG manýru. Autoři se rovněž museli dobře rozhodovat, která kouzla ve hře budou a která nikoliv, jelikož celkově jich je nespočet a ne všechny by se ve hře daly smysluplně využít, tudíž se setkáme jen s těmi doopravdy efektivními, přesto jich bude více než jen solidní počet.

Autoři se rovněž museli dobře rozhodovat, která kouzla ve hře budou a která nikoliv, jelikož celkově jich je nespočet a ne všechny by se ve hře daly smysluplně využít, tudíž se setkáme jen s těmi doopravdy efektivními, přesto jich bude více než jen solidní počet.

Drakensang Základem hry bude čtyřčlenná partička dobrodruhů, což je oproti současným RPG hrám, jež sází na osamoceného hrdinu, velký rozdíl a pochopitelně i návrat ke kořenům, které však ani omylem nebyly špatné, ba právě naopak. Čtyři dobrodruzi nabízí o dost širší variabilitu, přičemž lze, v závislosti na aktuálním úseku, počítat i s pomocí dalších dobrovolníků, kteří se k vám na určitou dobu přidají. Na první pohled není hra nepodobná Oblivionu nebo Ghothicu 3, stejně jako oni nabízí pěkně propracovaný fantasy svět ve 3D, nicméně pokud počítáte se shodou i v bojovém systému, byli byste na omylu, protože zde se bude Drakensang od svých slavnějších žánrových příbuzných lišit jako nebe a dudy. Nečekejte tedy žádné akční mlátičky, kde můžete s trochou šikovnosti v rukou porazit i mnohem silnější nepřítele. Naopak: podobně jako v Baldurs Gate půjde především o taktiku a uvažování. Kdykoliv tak hru smíte zapauzovat a rozdělit týmu hezky v klidu příkazy. Některé útoky vyvolá jen spolupráce všech postav partě. Vyplatí se také vědět, že podobně jako ve Falloutu, budete smět nebo spíše muset vybírat části těla nepřítele, jež svými akcemi poškodíte. Jelikož má být Drakensang RPG jako poleno,Drakensang nevyhneme se ani košatým a chytlavě napsaným dialogům, jež budeme s trochou umu moci významně ovlivnit.

Čtyři dobrodruzi nabízí o dost širší variabilitu, přičemž lze, v závislosti na aktuálním úseku, počítat i s pomocí dalších dobrovolníků, kteří se k vám na určitou dobu přidají.

Drakensang: The Dark Eye možná není titulem, na který by se těšily miliony fanoušků na celém světě. Vzniká spíše v ústraní, což je zatím způsobeno také ranou fází vývoje, ale ani později se nedá očekávat, že by hra budila takové pozdvižení jako již zmíněný Oblivion. Na dnešní dobu je totiž možná trochu příliš hardcore, ačkoliv její visáž, postavená na třetí verzi Nebula enginu, vypadá minimálně k světu. Nerozumějte nám však špatně, hře rozhodně moc fandíme, už jen proto, že se její autoři nebojí sáhnout po kdysi oblíbeném světě a přinést nám z něj nové zážitky. Dobře vyprávěný příběh a bytelná hratelnost, která se sice neobnaží hned na začátku, o to větší odměnu ale připraví později, jsou u nás vždy vítanými atributy.

Index očekávání: 85%


Témata: virtuální