XIII - originální komiksová 3D akce

  • 129
XIII je jednou z nejzajímavějších připravovaných 3D akčních stříleček. Unreal engine doplňuje unikátní technologie cel-shade, která vytváří komiksový dojem, zcela odlišný od grafiky běžných her. Nechybí ani silný příběh.

XIII Jen málokdo je schopen vysvětlit, proč zrovna třináctka symbolizuje smůlu a neštěstí ve všech možných i nemožných podobách. Je ovšem známo, že v pátek třináctého není záhodno přecházet na červenou přes silnici a celkově je nutné vyhýbat se činnostem, při nichž by mohlo dojít k sebemenšímu ohrožení života a zdraví, přesto však nešťastná náhoda stíhá jednu za druhou. Sejde-li se třináct lidí u večeře, je lepší pozvat ještě jednu osobu. Pokud to není možné, pak alespoň někoho vykázat, protože kdo by se chtěl celou dobu strachovat, aby mu nezůstala v krku rybí kost, či snad aby se nezadusil pečenými bramborami.

Když tedy v UBI Softu přemýšleli, jak pojmenují svou novou 3D akční hru z pohledu první osoby a zaobírali se nějakým originálním číselným názvem, vybrali ze všech reálných čísel právě magickou třináctku. Nepopírám, že existují i jiné shluky cifer, které v lidech vyvolávají silné asociace, ale pojmenovat hru 666 by asi bylo i na dnešní dobu, přece jen o poznání uvolněnější, trochu moc, nehledě na to, že by přepis v podobě DCLXVI byl mnohem méně srozumitelný, než stručné a výstižné XIII.

Hlavní hrdina XIII se – jak už tomu u postav v XIIIpočítačových hrách často bývá – nenachází zrovna v záviděníhodné situaci. Když se probudil z dlouhého bezvědomí, zjistil totiž, že leží na pláži s prostřelenou hlavou. A co víc, průstřel hlavy způsobil ztrátu paměti, takže náš hrdina neví kdo je, jak se tam dostal – a v neposlední řadě, proč leží polomrtvý v tratolišti vlastní krve. Jediné, co mu dává možnost alespoň pootevřít okno do vlastní minulosti, je číslo 13 vytetované na rameni římskými číslicemi. Začátek, který si může podat ruku se slavným erpégéčkem Planescape Torment.

Po chvíli se na pláži objevuje skupina zabijáků, vedena mužem jménem Mongoose a XIII má sotva dost času na to, aby jim unikl. Později v New Yorku se mu podaří vynést z banky, z přísně střeženého sejfu, kufřík s dokumenty, které mu prozradí něco víc o vlastní osobě, Jasonu Rowlandovi. Naneštěstí je opět přistižen Mongoosem a daří se mu uniknout jen za cenu zatčení agenty FBI. Že to nebyl zrovna nejšťastnější nápad, Jasonovi dojde ve chvíli, kdy je mu promítnut záznam, z něhož beze všech pochybností vyplývá, že zavraždil prezidenta Sheridana. V téměř beznadějné situaci mu ovšem na pomoc přispěje agentka Jonesová, bývalá zaměstnankyně generála Carringtona, XIIImuže jenž byl neprávem uvězněn a nyní je držen na základně Hualpar ve Skalistých horách. Vyjde najevo, že XIII pro Carringtona také pracoval a bude na něm, aby pomohl generálovi uniknout z vězení a zabránit protistátnímu spiknutí, jehož součástí je mimo jiné i muž jménem Jason Fly, elitní voják, který je skutečným vrahem Sheridana. Celá akce tak dostane zároveň i velice osobní náboj, protože jen málokdo by asi nechtěl očistit své jméno od podezření z tak strašlivého činu, jakým atentát na prezidenta Spojených států bezesporu je.

XIII (kurzíva znamená, že teď už mluvíme o hře) je připravovanou 3D stealth/action, což je přesně žánr obrovských hitů jako Deus Ex či Metal Gear Solid. Vzhledem k názvu hry asi nikoho nepřekvapí, že nám nabídne právě třináct úrovní rozdělených celkem do 35 map. Jednotlivé mise se budou odehrávat uvnitř budov (např. kasárna či banka) i v otevřených prostorách (hory, džungle atd.). K dispozici by mělo být více než šestnáct zbraní, mezi nimiž najdeme klasickou Berettu, M16, kalašnikov i sniperku. Charakter některých úrovní, kterými se budete muset z větší části proplížit, vás donutí použít i méně účinné, zato však stoprocentně tiché zbraně – vrhací nože, samostříl nebo brutální harpunu. XIII

Co se nepřátel týče, najdeme ve hře několik typů vojáků skryté organizace, která stála za atentátem na prezidenta, mužské i ženské žoldáky či dokonce gangstery. Chybět pochopitelně nebudou ani jedineční bossové na koncích jednotlivých levelů. Autoři nezapomínají také na tradiční nabubřelé řeči o kvalitách umělé inteligence, jež by měla umožnit každému nepříteli specifický styl boje. Uvidíme, zda z toho tentokrát konečně něco bude.

Největším trumfem v rukávu však bezesporu je grafické zpracování. Hra využívá Unreal enginu, avšak natolik upraveného, že byste ho s největší pravděpodobností při pohledu na screenshoty nepoznali. Je to díky technologii cel shade, která rezignuje na zobrazování pokud možno co nejrealističtějších scén, ale pomocí obtahování jednotlivých modelů vytváří skutečně komiksový dojem, jenž ještě doplňují psané hlášky typu "benk", "tap, tap , tap... a podobně.

XIII přinese ještě několik dalších zajímavých novinek, jako například jakýsi "šestý smysl", který vám občas umožní zaregistrovat přítomnost nepřátelských kamer či vojáků, aniž byste XIIIje přímo viděli. Atmosféru pak jistě budou silně ovlivňovat "flashback" sekvence, tedy jakési vracející se vzpomínky (něco podobného se objevilo v Maxi Payneovi).

Hra je v přípravě pro velké množství platforem. Dočkáme se jí na PC, Playstationu 2, X-Boxu i GameCube. Jedinou výraznou odlišností mezi jednotlivými verzemi bude multiplayer. Na PC bude kladen důraz na online hraní až ve 32 hráčích a krom tradičních módů jako deathmatch nebo Capture the Flag se dočkáme i novinky Cover Me, kde tým sniperů bude vždy chránit slabšího spoluhráče. U konzolí najdeme oblíbený splitscreen, ale měl by být využit i internetový potenciál X-Boxu a PS2. Konečně poslední informací, která by vás v souvislosti s XIII mohla zajímat, je datum vydání. Této zajímavě vypadající akce se dočkáme pro všechny platformy na začátku příštího roku.