Wizardry VIII - poslední mohykán?

  • 2211
Co čekat od osmého dílu legendární série Wizardry? Každopádně to zatím vypadá, že tradičně rozlehlý svět, tradičně tuhé a přespočetné protivníky, tradičně propracovaný vývoj postavy, docela netradiční prvky strategické a úplně netradiční systém rozhovorů s NPC.
Wizardry 8

RPGčková série Wizardry je některými vrstvami hráčů považovaná za jednoho z posledních mohykánů původních krokovaných RPG, která vypadala a hlavně na své hráče působila tak nějak jiným dojmem než současný trend akčních RPG (OK, najdou se i výjimky, třeba Wizards&Warriors). Co se tedy dá od posledního (ještě nenarozeného) přírůstku do wizardrovské série čekat?

Předně to, že se nebude jednat o žádné sólové dobrodružství. Do hry povedete celou partu, maximální počet jejích členů nesmí přesáhnout osm. Svoje postavičky si budete moct poskládat z jedenácti ras (na výběr jsou jak klasičtí lidé, elfové a trpaslíci, tak originálnější lizardmeni, drakoni nebo rawulfové) a patnácti tříd.

To, co obvykle na RPG přitahuje nejvíc pozornosti, jsou souboje a kouzlení. Boje ve Wizardry 8 probíhají na tahy, ale zapnout si můžete i mód, v němž se jednotlivé akce vykonávají v řadě za sebou, dokud je nezastavíte. Magie ve hře obsažená nabízí dostatek kouzel na Wizardry 8to, abyste se na jejich účinky museli brzo dívat do manuálu, protože si je nejspíš všechny nezapamatujete - tuším, že jich má být skoro stovka. Kouzla jsou sdružená do jednotlivých kategorií podle toho, k jaké škole patří, a na samotném procesu kouzlení mě zaujalo hlavně to, že si můžete nastavit, kolik magické síly chcete do kouzla vložit - můžete například podnikat různě silné útoky a stejně tak poté i léčit své postavy s různě silným účinkem.

Poměrně zajímavý prvek obsahuje i interakce s NPC. Nejenže se s nimi můžete vybavovat o zadaných tématech, ale navíc je možné i napsat jakýkoliv dotaz přímo na klávesnici a pokud v něm bude rozpoznáno aspoň jedno relevantní slovo, tázaná postava by měla nějak rozumně zareagovat.

Díly série Wizardry zvou své příznivce tradičně do velmi rozlehlého světa, v němž nejen sovy nejsou, čím se zdají být, ale ani ostatní věci neukazují svou pravou tvář každému. Chcete-li mít ve svém inventáři ty nejlepší magické předměty, musíte často slídit v Wizardry 8 tmavých koutech a nenápadných bednách a i pak se může stát, že na pohled nenápadný luk zaměníte s nějakým odpadem, když jste přitom právě narazili na úžasný magický nástroj smrti. Živý by měl být i samotný svět okolo vás - ve vodě plavou rybky, které můžete lovit, a po pláži se promenují krabi, s kterými lze činit totéž.

SirTech nezapře své strategické kořeny, a tak se i ve Wizardry dají vystopovat strategické prvky - pochopitelně kde jinde, než v soubojích. Kupříkladu si můžete zvolit formaci, do které se má vaše parta rozložit, pokud se schyluje k nějaké té bitce. Divili byste se, jaký smysl může mít správné rozmístění postav - i když byste se vlastně divit neměli, protože logicky je lepší, když lukostřelci stojí vzadu a těžkooděnci vpředu. Navíc se o Wizardry VIII nesou pověsti, že protivníků bude povětšinou převaha a jako by toho nebylo dost, budou se ještě rekrutovat z potvor, jejichž fyzická či magická síla tu vaši obvykle převálcuje. Osmý díl se prostě nehodlá profilovat jako hra pro kdekoho, což dokazují i další zprávy - pokud se třeba setkáte s partou přerostlých pavouků a rozhodnete Wizardry 8se to vyřešit tím, že si hru znova loadnete, může se vám přihodit, že na pavouky natrefíte znova a tentokrát jich ještě přibude (to aby vás přešla chuť na podobné legrácky s ukládáním a načítáním hry :-). Na druhou stranu se nemusíte bát experimentů, při nichž sem tam nějaká ta vaše postava zemře, protože fatální je až smrt celé družiny - jednotlivé postavičky si můžete oživit. Potěšitelné je i automatické posbírání věcí, které na zemi zbudou po zabitých nepřátelích, takže není nutné všechno sbírat ručně.

O grafické stránce hry se taky pějí jen samé chvály - maximální rozlišení 1280x1024 asi na většině počítačů z důvodů přílišné hardwarové náročnosti nespustíte, ale ani v nižších rozlišeních byste neměli nad vizuální podobou Wizardry zaplakat. Mezi ostatními RPG se použitý engine rozhodně řadí k těm nejpohlednějším a i ovládání pohledu kamer vypadá přijatelně intuitivně - po stisknutí pravého myšítka se prostě můžete rozhlížet, kam je libo.

Kdybyste snad čirou náhodou měli zájem o nějaké další info, kterého jste se tady nedočkali, můžete to zkusit přímo tady v podrobnějším preview a kdyby jste si nechtěli nechat ujít ani obrázky, tak vám můžu doporučit jedině tohle nebo tohle místo.


Témata: bitka, Těžkooděnci