Jednou za čas se na poli počítačové zábavy objeví hra, která se stane legendou a zároveň vyvolá mezi vývojáři urputné snažení o překonání tohoto titulu. Mezi takové kousky ve své době patřily (a konec konců stále patří) třeba Dugeon Master, Diablo, Heroes of Might and Magic a mnohé další. Na poli realtimových strategií byla jedním z milníků nepochybně záležitost Age of Empires, která kombinovala skvělé izometrické zpracování s klasickými prvky RTS, historickou věrností a mnoha novými principy. Jedním z titulů, kterému se podařilo této strategii minimálně vyrovnat, jsou podle mého názoru výborní Kozáci (pro nezasvěcené - Cossacks: European Wars) mapující evropské události 17. a 18. století. Vzhledem k velkému úspěchu asi málokoho překvapilo nedávné vydání datadisku Cossacks: Art of War, který sice nepřinesl příliš mnoho nových herních prvků (vlastně jen dva národy – Bavorsko a Dánkso, několik nových lodí a technologií s nimi souvisejících), ale přesto opět nabídl hráčům hodiny a hodiny hutné zábavy, a to díky pěti novým kampaním obsahujícím více než třicet misí. Nyní se schyluje k vydání dalšího datadisku, který ponese název Cossacks: Back to War a měl by se objevit v druhé polovině letošního roku.
Na tomto novém datadisku opět pracují vývojáři z GSC Games a vydání zaštítí německý gigant CDV. Kampaně i jednotlivé bitvy by měly být situovány do šestnáctého, sedmnáctého a osmnáctého století, přičemž se již teď můžete těšit na téměř nekonečnou zábavu, jelikož misí by mělo dohromady být kolem stovky! Autoři slibují vysokou rozmanitost jednotlivých scénářů, což bychom jim mohli i věřit, jelikož už v původních Cossacks a addonu Art of War bylo poměrně dost misí principielně odlišných od klasického postav základnu-braň základnu-vytvoř armádu-rozdrť nepřítele. Podle slov vývojářů by mezi nejzajímavější měly patřit finální bitvy, a to díky své dynamičnosti a nelinearitě. Velkolepě se vývojáři postavili i k samotným mapám, na kterých se bitvy odehrávají – některé z nichž by totiž měly být až 16x rozlehlejší než lokace starší, což asi bude opravdu nářez.
Stejně jako datadisk minulý, i Back to War přináší dva nové národy. Jsou jimi Švýcaři, jejichž armáda sehrála důležitou roli při transformaci středověkého pojetí vojska v moderní pravidelnou armádu, a Maďaři, v jejichž taktice se mísí vliv klasického evropského vojenství se zkušenostmi s lehkou pěchotou i jízdou Turků, se kterými se často potýkali. S těmito dvěma stranami přicházejí i nové druhy budov (těch by se mělo objevit kolem dvaceti) a jednotek, kterých objevíte ve hře deset. Kromě maďarských a švýcarských oddílů je hra obohacena i o jednu novou jednotku již obsaženého národa, konkrétně beduíny na velbloudech, které budete mít k dispozici v případě, že hrajete za Alžír či Turecko.
Co se týče herních principů, zůstává téměř vše při starém. Na několik změn však přeci jen narazíme – jedná se například o několik nových příkazů, vylepšenou umělou inteligenci, nebo o možnost zapauzovat, zadat jednotkám povely a pak hru znovu rozběhnout. Trochu obohacené by mělo být i menu, ve kterém si vybíráte různá nastavení pro daný scénář, takže si budete například moci vypnout "Fog of War". Autoři mysleli také na hráče holdující multiplayerovým kláním, takže i pro ně přichystali několik vylepšení, jako je například nový turnajový systém (ASC - Automated Championship System). Grafické zpracování bude samozřejmě identické s originální hrou, což je konec konců dobře patrné i z naší galerie screenshotů. Jak jsem uvedl již v úvodu, datadisk Cossacks: Back to War by měl být dokončen během druhé poloviny letošního roku.
Kromě všeho, co jsem již popsal, bude datadisk obsahovat i přídavek označovaný jako Mod1, který bude rozšířením pro Art of War, bude se instalovat samostatně a měl by obsahovat zhruba 30 nových jednotek, například alžírského mušketýra (Bashi Bazouk), kanón pro obranu pobřeží, nového tureckého pěšáka, benátského elitního mušketýra, šest nových jednotek pro Anglii a Švédsko a několik oddílů pro Rusko, Polsko, Francii a další země.