Virtuální realita vás z pohodlí domova může přesunout prakticky kamkoliv. Po chvíli procházení se po virtuálním světě můžete ovšem celkem snadno zapomenout, že jste pořád doma. Stůl, gauč, židle, skříňka či televize nezmizely, stále je máte od sebe jen pár kroků ve virtuálním světě. Stačí trocha nepozornosti či zuřivého zápalu pro věc a neštěstí je na světě.
Různým poraněním způsobeným neopatrným zacházením s virtuální realitou se už nějakou dobu věnuje fórum na diskusním portálu Reddit, vtipně nazvané jako „VRtoER“. V češtině to znamená „z virtuální reality na pohotovost“. Sluší se varovat, že příspěvky na tomto fóru jsou často poměrně grafické a pokud nemáte rádi pohled na krev a (drobnější) tržné rány, kliknutí nejdřív zvažte.
Uživatelé si zde vzájemně sdílí zkušenosti, fotky či videa toho, jak se jim virtuální realita nepříjemně odplatila právě ve chvíli, kdy se do ní až moc ponořili. Najdete zde ukázky, jak se někomu povedlo rozmáchnutím ruky roztříštit stropové osvětlení, vlastním pádem hlavou vrazit do televize či se vrhnout vší silou do zdi. Hodně zamrazí z těch, kdy se nějakému náruživému boxerovi připlete do cesty malé dítě.
Názorných ukázek toho, jak nezkušenost či nepozornost ve virtuální realitě vede k poškození majetku a vlastního zdraví, najdeme na internetu celkem hodně. Moderní systémy brýlí pro VR mají často možnost nastavit virtuální mantinely, které vám kdekoliv ve virtuálním prostředí připomínají, že máte hranice, za které byste se neměli vydávat. Poranit se samozřejmě dá i v této „ohrádce“. Můžete sestřelit lustr nad vámi, zakopnout o kabel nebo se zkrátka pokusíte opřít o virtuální předmět, který v reálném světě neexistuje.
To, že se lidé častěji zraňují ve virtuální realitě potvrzuje i informace portálu The Gaurdian. Podle něj zaznamenala loni britská pojišťovna Aviva meziroční nárůst o 31 procent týkající se zranění či poškození majetku kvůli VR a dokonce o 68 procent více oproti roku 2016, kdy teprve využívání domácí virtuální reality startovalo. Často se řeší zničení drahých kusů nábytku či televizí.
„Dříve jsme podobné pojistné události řešili ve spojitosti s přenosnými herními konzolemi, pohybovými ovladači nebo dokonce i neopatrné zacházení s fidget spinnery,“ říká pro The Guardian ředitelka britské pobočky pojišťovny Aviva, Kelly Whittington.
Pojišťovna hlásí případy, kdy někdo například mrštil jedním z ovladačů proti televizi, když na něj ve hře vyskočila zombie. Jiný případ se zase týkal dítěte, které kvůli tomu, že jej hra vyzvala k prudkému máchnutí rukou, srazilo s podstavců v pokoji dvě designové figuríny.
Situace v roce 2022 vypadá ještě hůře. Pojišťovna hlásí, že lidé nejspíše k loňským Vánocům dostávali brýle pro virtuální realitu ještě daleko častěji, jelikož už za první měsíc jim zákazníci hlásí větší počet případů a očekává se, že během letošního roku padne další znatelný nárůst.