Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jedna z prvních her Toma Clancyho na předváděcí akci šokovala i autory

Když novinářům poprvé předváděl připravovaný titul Rainbow Six, nechtěně u toho zaklel. Šéf grafiků Jonathan Peedin totiž nepočítal s tím, že by jeden herní prvek fungoval. Během herní akce E3 v roce 1998 tak do mikrofonu zakřičel jen: „Do ****le.“

Rainbow Six je totiž taktická akce, která zahrnuje plánovací fázi. Během té je možné umělé inteligenci zadat příkazy a nechat počítač, aby misi řešil v kůži několika členů speciální jednotky. A přesně to Peedin udělal. Hra však byla stále ještě v pofidérním stavu a funkce při interních testech nefungovala.

Peedin tak tým poslal vysvobodit rukojmí a zhruba padesáti přísedícím mezitím vysvětloval principy titulu. Najednou si ale všiml, že jednotka uspěla a vrací se i se zajatou ženou. A to byl ten moment, kdy sálem zaburácela zmiňovaná nadávka.

Šéf grafiků totiž předpokládal, že lidem hru v klidu popíše a misi pak za jednoho z členů speciální jednotky splní sám.

Rainbow Six

Nápad, který ohromil i Clancyho

Vývoj Rainbow Six nelze popsat jinak než jako chaos. Tvůrčí tým neměl příliš zkušeností, což se projevilo na projektovém managementu, ale i absenci designového dokumentu. Tedy textů, které by popisovaly principy hry a plánovaný obsah. A ze kterých by se při tvorbě titulu vycházelo.

Hra tak začala vznikat v roce 1996, vyšla v srpnu 1998 a poslední rok vývoje autoři strávili v módu plném konstantních přesčasů. Pracovat čtrnáct hodin denně a spát v kanceláři tehdy pro tým bylo naprosto běžné. Někteří z vývojářů proto dodnes nechápou, jak jejich polovičky tento čas dokázaly ustát.

Hra vznikala ve studiu Red Storm Entertainment, které spoluzaložil přímo Tom Clancy. Jeho jméno na obalu sloužilo jako silné marketingové lákadlo, a firma si proto zakládala na realističnosti zážitků.

Společnosti tehdy šéfoval Doug Littlejohns, bývalý důstojník britského námořnictva. A ten nikdy nechtěl vyvíjet hry, jejichž náplní by bylo jen bezduché zabíjení.

Rainbow Six
Rainbow Six

Práci na Rainbow Six tak předcházelo období intenzivních diskusí o hrách, které by studio mohlo vytvořit. Kromě akcí se hovořilo i o strategiích, ty ale Littlejohns považoval za pomalé. V potaz proto připadala kombinace střílečky a strategie.

Jedním z nápadů pak byla hra za tým FBI zaměřená na záchranu rukojmí, kterou vývojáři předložili i Tomovi Clancymu. Věhlasný spisovatel koncept považoval za zdařilý, společně s Littlejohnsem ho však ještě opracovali.

FBI nahradila mezinárodní jednotka Rainbow Six, to aby se titul mohl odehrávat v různých zemích. A nápad se pak stal i předlohou Clancyho stejnojmenné knihy.

Na úzkou spolupráci mezi Clancym a vývojáři však nedocházelo. Spisovatel jim jednoduše poslal pracovní verzi knihy a úkolem týmu bylo do hry zapracovat některé z prvků. Děj se však v některých ohledech od knihy lišil, během vývoje totiž ještě nebyla hotová.

Rainbow Six
Rainbow Six

Na skákání přes objekty zapomeňte

Prototyp titulu vznikl jako modifikace prvního Quaku, ve které každý zásah znamenal smrt. Vývoj hry však nebylo možné popsat jako klidný. Kvůli nedostatku zkušeností tým totiž podcenil rozsah projektu i organizaci práce.

To vedlo k odkladům a ty zase byly patrné na grafice hry, která oproti dobovým konkurentům značně zaostávala.

Úrovně navrhovali grafici, a to na základě primitivních ručně kreslených map. Tedy takových, které vyžadovaly notnou dávku představivosti. Hra se však snažila o maximální realističnost, což tvůrcům usnadňovalo práci.

Vývojáři Rainbow Six si díky tomu nelámali hlavu například s příliš úzkými koridory, které hráčům komplikovaly život. Titul navíc na svou dobu využíval nezvykle nadčasové principy. Místo předem programovaných událostí tak nepřátelé mohli volit z řady reakcí v závislosti na aktuálním dění.

Rainbow Six

Práce na hře navíc tým diskutoval s vojenskými odborníky a členy skutečných speciálních jednotek. Ve hře díky tomu chybělo například skákání.

Vojáci totiž vývojářům vysvětlili, že překážky kvůli bezpečnosti ve skutečném světě spíše obcházejí. Hrdinské přeskakování známé z akčních filmů většinou prý příliš realistické není.

Příběh hry

Pozor, obsahuje informace o dějových zvratech: Titul Rainbow Six se odehrává mezi lety 1999 a 2000. A soustředí na příběh mezinárodní protiteroristické jednotky, která osvobozuje rukojmí ze série zdánlivě nesouvisejících teroristických útoků prováděných uskupením Phoenix Group.

Rádcem protiteroristické jednotky se stane John Brightling, člen rady biotechnologické společnosti Horizon Inc.

Během průchodu hrou však zjistíte, že Brightlingova firma vyvíjí mutaci viru ebola, který má vyhladit většinu lidské populace. Horizon tak chce chránit planetu Zemi. A teroristické útoky prováděné Phoenix Group sponzoruje.

Vývojáři navíc díky Clancyho kontaktům měli možnost vyzkoušet palbu ze skutečných zbraní, a při tvorbě hry se tím inspirovali.

Navzdory ukrutným přesčasům a nedostatku zkušeností se Red Stormu nakonec podařilo vytvořit hru, která si vysloužila pozitivní recenze a skalní fandovské jádro. V době arénových stříleček jako Quake a Unreal totiž přinesla realističtější akci s dodatečnou taktickou vrstvou.

Podle dobové kritiky se však vývojáři nedokázali rozhodnout, jestli je hra více akcí, nebo plánovacím simulátorem. Objevovaly se názory, že se titul měl zaměřit jen na jednu ze složek. Ovládání totiž bylo krkolomné a vypilovat jeden z prvků mohlo vést ještě k působivějšímu výsledku.

Rainbow Six však před devatenácti lety úspěšně položilo základy sérii, která vychází dodnes. Následovala celá řada dalších dílů. Ten nejnovější s podtitulem Siege se soustředí především na síťové zápolení a více než kořeny série připomíná hry jako Counter-Strike.

Autor:
  • Nejčtenější

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky

I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Byli jsme příliš chudí, abychom měli konzoli, vzpomíná tvůrce herního hitu

Sexy akční hra Stellar Blade je zatím nejpříjemnějším překvapením letošního roku a o jejího...

ANKETA: Jaké je vaše nejoblíbenější videoherní auto?

Máte nějaké oblíbené videoherní vozítko či auto? Napište nám do diskuze pod článkem, které a proč.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...