Konkurence na trhu srazila ceny her

  • 52
Konkurenční prostředí, které dostalo na českém herním trhu ten pravý pojem teprve vloni, přineslo první hmatatelné výsledky. Více her kompletně v češtině a pokles cen novinkových titulů. Kdo, kde, s kým, jak a za kolik? Rekapitulujeme zde.

Konkurenční prostředí, které dostalo na českém herním trhu ten pravý pojem teprve na přelomu let 2001 a 2002 poté, co stávající trio Cenega, Dynamic Systems a TOP Distributor doplnily společnosti AT Computers, Playman a CD Projekt, přineslo hráčům první hmatatelné výsledky. V loňském roce totiž klesla průměrná cena novinek na domácím trhu až o čtvrtinu, navíc se výrazně zvýšil počet titulů vydaných kompletně v češtině. Očekává se, že v letošním roce bude situace pro hráče ještě příznivější. Ale nepředbíhejme.

CENY HER V ROCE 2001
Cenega Czech
Pro Rally 2001 – 999 Kč (CZ)
Stupid Invaders – 999 Kč (CZ)
Tropico – 1499 Kč (ČM)
Anachronox – 1599 Kč (ČM)
Black & White – 1599 Kč (ČM)
FIFA 2002 – 1599 Kč (ČM)
NHL 2002 – 1599 Kč (CZ)
Sacrifice – 1599 Kč (ČM)
Commandos 2 – 1699 Kč (ČM)
Emperor: Battle for Dune – 1699 Kč
Dynamic Systems
V-Rally – 999 Kč (CZ)
Cossacks: European Wars 1399 Kč
Civilization III – 1499 Kč (ČM)
Desperados – 1499 Kč (ČM)
Alone in the Dark – 1599 Kč ČM)
Sudden Strike – 1599 Kč (ČM)
TOP Distributor
Hired Team – 499 Kč (ČM)
Kdo chce bít Milionáře – 499 Kč
Rally Championship – 499 Kč (ČM)
Motocross Mania – 599 Kč (AM)

Trocha historie nikoho nezabije – rok 2001
O dominanci Cenegy v roce 2001 nikdo nepochyboval. Těžila ze svého kdysi monopolního postavení, diktovala si ceny i podmínky. Na českém trhu měla více než 90% podíl her, koncové řetězce měla ošetřeny téměř stoprocentně. I díky tomu zaznamenala v roce 2001 obrat cca 220 milionů, zatímco její konkurenti Dynamic Systems a TOP Distributors se krčili na zhruba desetinových číslech. Playman se na trhu objevil těsně před koncem roku 2001, jeho vývoj tedy nijak ovlivnit nemohl.

Nepříliš konkurenční situaci na trhu odpovídaly i ceny. Průměrná cena novinek od Cenegy se tehdy pohybovala od 1599 do 1699 korun, do češtiny kompletně lokalizované hry, kterých však nebylo mnoho, se daly pořídit za 999 korun. Podobnou politiku razil i Dynamic Systems. Ten měl sice výrazně nižší provozní náklady (téměř neinvestoval do marketingových aktivit a chod celé firmy zajišťovalo pár lidí), ale cenu dolů netlačil. Vyhovovala mu – mohl díky tomu nabízet koncovým prodejcům vyšší marži, což mělo pomoci rozšířit jeho prodejní síť.

Jedinou alternativu pro hráče toužící po levných hrách kompletně v češtině tehdy představovali ostravští TOP Distributor, kteří již v roce 2001 nabízeli hry v češtině za 499 korun. TOP Distributor však bohužel nikdy neuměli dobře dělat marketing ani obchod, proto se nijak výrazně nedostali do podvědomí hráčů a obsadili jen málo prodejních řetězců, navíc pro ně mnohdy za naprosto směšných podmínek, díky kterým nemohli příliš expandovat a nabízet větší portfolio her.

Rok 2002: CD Projekt + AT Computers = sňatek z rozumu
Už začátek roku 2002 ovšem naznačil, že se leccos změní. Na trh totiž přišly ruku v ruce společnosti AT Computers a CD Projekt. První jmenovaný se rozhodl konkurovat Ceneze v distribuci, druhý potom v dovozu her. A tak vznikl sňatek z rozumu, který byl pro hráče přínosem. CD Projekt se potřeboval etablovat a bez odbytu by mohl vydávat hry tak maximálně do poličky. Oproti tomu AT Computers chtěl obsadit prodejní řetězce a bez her, které hypermarkety a další velké sítě neseženou u konkurence, by se mu to povedlo jen stěží. Vydělali na tom všichni včetně Martina Zimy, šéfa firmy Zima Software, který vhodně načasovaným vydáním Poldy 4 a udělal s AT Computers svůj nejlepší herní obchod v životě. Polda 4 měl být trumfem v rukávu AT Computers při jednáních o vstupu do hypermarketů, hru měla smluvně pojištěnou Cenega a jeho rodící se konkurent tak musel hodně přeplácet. Troufám si tvrdit, že podobně výhodný herní obchod už Martin Zima nikdy neudělá a pokud za Poldu 5 dostane alespoň polovinu toho co za první díl.

Asi nejhůře nesla vstup konkurence na trh právě Cenega. Její Game4U edice je poměrně úspěšná a i ostatní hry jsou na prodejnách vidět – co vrátí JRC, zaváží Cenega do hypermarketů (některé z nich, například Tesco, bychom mohli v souvislosti s kvalitou nabízených titulů směle nazvat herními odpaďáky). Bývalý monopol však musel přistoupit na fakt,

CENY HER V ROCE 2002
AT Computers
Trainz – 499 Kč (CZ)
Disciples 2 – 799 Kč (CZ)
Heroes of M&M IV – 999 Kč (CZ)
Age of Mythology – 1599 Kč (CZ)
Cenega Czech
Mafia – 999 Kč (CZ)
NHL 2003 – 1299 Kč (CZ)
FIFA 2003 – 1399 Kč (ČM)
Harry Potter a taj. komnata – 1499 Kč
Dynamic Systems
Beam Breakers – 599 Kč (ČM)
Cultures 2 – 999 Kč (CZ)
Europa 1400: The Guild – 999 Kč
S.W.I.N.E – 1299 Kč (CZ)
Playman
Flanker 2.0 – 499 Kč (ČM)
Rayman M – 999 Kč (CZ)
IL-2 Sturmovik – 999 Kč (ČM)
TES: Morrowind – 1599 Kč (ČM)
TOP Distributor
Codename: Outbreak – 599 Kč (CZ)
Tennis Master Series – 599 Kč (CZ)
The Gladiators – 999 Kč (CZ)
Runaway: A Road Adventure – 999 Kč
že mu vyrostla konkurence a v souvislosti s tím snížil zaváděcí ceny některých titulů včetně trháků. Sportovní série od EA se tak prodávaly až o 300 korun levněji než loňský ročník a i ceny dalších novinek Cenega upravila.

Ty nejlepší a nejočekávanější hry se dnes prodávají za 1599 korun, kvalitní novinky se potom dají sehnat za 1299 – 1399 korun a hry kompletně v češtině, na které firmy nakupují licenci, stojí 999 korun. Starší hry pak na ceníku najdete za 499 – 599 korun. Podobné škatulkování, které je mimochodem běžné kdekoliv jinde ve světě, zvolil i Playman či Dynamic Systems. Jen ceny běžných novinkových her kolidují řádově o pár stovek níže, mezi 999 a 1199 korunami.

Cenu dolů by mohl posunout i CD Projekt, který vydává všechny své hry kompletně v češtině. Jeho pozice je v tomto jednodušší – jeho mateřská polská pobočka vydává drtivou většinu titulů v polštině, tzn. nakupuje licence pro Polsko. Tam je ovšem trh mnohonásobně větší, licenci pro „banánové státy“ typu Česká republika či Slovensko tak dostane poměrně bez problémů a ještě k tomu takříkajíc za hubičku. I on však přistoupil na cenovou politiku starších hráčů na trhu a to i přesto, že některé tituly, které zde nabízí za 999 korun, uvádí polská centrála v přepočtu na české koruny zhruba za třetinovou cenu.

Na druhou stranu jsou CD Projekt a TOP Distributor jedinými firmami, jejichž tituly jsou běžně dostupné. Ostatní čeští distributoři sice hry dovezou, obvykle ale jen v nejnutnějším množství (tj. v počtu, který musí odebrat, aby nepřišli o svého zahraničního partnera) a ve chvíli, kdy je prodají, se o jejich další dovoz nezajímají. Řadu áčkových her tak dnes seženete jen stěží – Civilizace 3 od Dynamic Systems je nedostupná, koupit No One Lives Forever 2, datadisk k Medal of Honor, Deus Ex a další trháky je velký problém i u Cenegy a Playmani mají téměř stále vyprodanou IL-2 Sturmovik, byť ji podle svých slov průběžně dovážejí.

Rok 2003: vidím konkurenční trh, z nějž hráči se radují
A jak se bude vyvíjet herní trh v letošním roce? Dá se očekávat, že AT Computers zapracují na rozšíření své distribuce a jejich hry budou ještě dostupnější než dosud. Zákazník tak bude mít snazší přístup k jednotlivým titulům a konkurenční boj v krámech by mohl vést Cenegu k dorovnání cen na úrovni konkurence, tzn. slevě v řádu několika stokorun. Zároveň se ustálí jednotlivé cenové hladiny: 1499 – 1599 korun za nejlepší z nejlepších, cca 1199 korun za kvalitní hru, 999 korun za hry kompletně v češtině a 599 a méně korun za budgetové novinky či starší povedené tituly. To vše za předpokladu, že AT Computers začne odebírat zboží i od jiných českých dovozců, případně že se na trhu objeví třetí silný subjekt, který bude řešit logistiku (distribuci).

ODHADOVANÉ CENY POČÍTAČOVÝCH HER V JEDNOTLIVÝCH HLADINÁCH PRO ROK 2003
Splinter Cell NHL 2004 / FIFA 2004 Robin Hood Destroyer Command
absolutní trhák - 1599 Kč kvalitní titul - 1299 Kč kompletně česky - 999 Kč starší hry - 599 Kč

Rychlejší rozvoj trhu navíc podpoří i vloni expandující internetové herní obchody, které už nejsou bezvýznamným hráčem na trhu. S obratem v řádu milionů korun získávají lepší cenu u distributorů, navíc jsou oblíbeny u zákazníků, neboť nabízejí hry průměrně o 100 korun levněji než kamenné obchody, v některých případech navíc se zajímavými dárkovými předměty, které jinde nelze sehnat a patří k ceněným sběratelským kouskům.

V loňském roce navíc udělaly internetové obchody ještě více pro pohodlí zákazníka a zavedly předobjednávky. To znamená, že si můžete objednat hru třeba měsíc před jejím vydáním a pak už se o nic starat nemusíte. Ve chvíli, kdy hra přijde na trh, ji máte jako první. Internetové obchody totiž bývají zásobeny nejdříve, je to ostatně logické, pár dní trvá, než stihnou distributoři zavézt všechny kamenné krámy. U některých internetových obchodů je navíc možná expresní dodávka zboží, zákazníci z Prahy si tak hru dopoledne objednají a odpoledne jim dorazí kurýr do práce, po celé České republice je potom možné doručit hry do druhého dne.