Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

HW minutky: poběží vám nový Unreal?

  12:00
Příchod nové generace her založené na inovovaném (či spíše zcela předělaném) enginu Unrealu se kvapem blíží, a proto pro vás jistě nebude bez zajímavosti se podívat, jak se asi vaše grafická karta s těmito hrami vyrovná. || Je 100 a více FPS v 3D hrách zbytečný luxus? Neřekl bych...

Unreal Tournament 2003 a grafické karty
Již brzy (toto léto) bychom se měli pokračování slavných Unrealů a ještě o něco dříve se objeví první hratelná demoverze. Obecně se očekává, že Unreal Tournament 2003 (UT2003) opět významně posune laťku grafické kvality, hratelnosti a samozřejmě i hardwarových nároků. Engine UT2003 vyvíjí Epic Games; snad si vzpomenete na rozčarování kolem původního enginu Unrealu, který byl postaven na míru kartám 3dfx Voodoo a majitelům karet s čipem od NVIDIE způsoboval všelijaké (v neposlední řadě výkonnostní) problémy. Tento fakt byl pro mě osobně (ale zdaleka nejen pro mě :-) obzvlášť bolestivý u vynikající hry Deus Ex, která byla na enginu Unrealu postavena. Jak se dalo očekávat, Deus Ex 2 (a velké množství dalších her) bude opět používat unrealovský engine (byť specielně u Deus Exu 2 VELMI modifikovaný), takže informace o chování UT2003 na různých grafických kartách jistě budou mimořádně zajímavé nejen pro milovníky multiplayeru, ale i pro ty, kteří preferují hry pro jednoho hráče.

Anand, který je velkým propagátorem enginu UT2003 a má přístup k jeho nejnovějším verzím, na něm provedl benchmarky 19 grafických karet. Je ovšem třeba pro úplnost podotknout, že samotný UT2003 příliš nevytěžuje pixel/vertex shaderové jednotky grafických čipů, zatímco hry postavené na jeho enginu mohou k této záležitosti přistupovat jinak. To by v konečném důsledku znamenalo, že si v takovýchto hrách poskočí karty se silnými shadery (např. Parhelia-512) směrem vzhůru. Následující graf zachycuje výsledky benchmarku provedeného na procesoru AMD Athlon XP 2100+ (reálná frekvence 1,73 GHz = 13x133) vsazeném v základní desce EPoX 8K3A+ (čipset VIA KT333) s 256 MB DDR266 SDRAM.

UT2003

Z momentálně na trhu dostupných karet jsou v UT2003, ale i v Doomu III, k nepřekonání modely GeForce4 Ti. Na spodní hranici snesitelnosti (30 FPS) nacházíme 64megové Kyro II a GeForce2 Ultra – musíme ale brát v úvahu, že ve výše zobrazeném grafu byly grafické detaily nastaveny na maximum a použita 32bitová barevná hloubka. Při nastavení pouze střední kvality grafiky, snížení rozlišení na 640x480 a zapnutí 16bitových barev byl UT2003 dobře hratelný (45,9 FPS) i na nejslabší z testovaných karet, tj. 32megovém GeForce2 MX200, což bych tedy opravdu nečekal! Pohlédneme-li naopak na ta nejvyšší rozlišení, v 1600x1200 se v maximální kvalitě dostala přes 30 FPS (a to nijak výrazně) pouze rodina GeForce4 Ti.

Podle výsledků můžeme vyřknout obecné doporučení, že pokud stojí odpovídající peníze, jsou karty s minimálně 64 MB RAM a čipy GeForce3 Ti nebo Radeon 8500LE a vyššími i pro hry blízké budoucnosti dobrou volbou. Máte-li nové 3D hry v oblibě a trávíte u nich hodně času, sahat pro něco na bázi GeForce2 by nyní už nebylo moudré.

Zdroj: AnandTech



Malá úvaha o významu počtu snímků za sekundu v 3D hrách
Nedávno jsem si v diskusích na BonusWebu se zájmem přečetl debatu čtenářů na téma „Plynulost her a počet FPS“. Protože zde někdy dochází k drobným nedorozuměním a záměnám pojmů, rozhodl jsem se k této věci napsat pár slov.

Měříme-li počet FPS, můžeme se soustředit na 3 ukazatele: maximální, minimální a průměrný naměřený počet. Maximální nemá význam prakticky žádný – koho zajímá, na kolik to dokáže vystřelit, když se ve hře zrovna nic nehýbe. Průměrný počet FPS je už podstatně zajímavější, proto je také obvykle v článcích udáván. Velký význam má ale také minimální naměřený počet FPS: i když je průměrný počet FPS poměrně vysoký, přesto může být hratelnost mizerná, když to v kritických chvílích škube. Minimální počet FPS bývá ovšem udáván jen zřídka; místo toho se předpokládá, že si čtenář udělá obrázek z průměrného počtu FPS. Když totiž hra běží průměrně na 120 FPS, je podstatně menší pravděpodobnost, že někdy klesne na nepříjemně hratelnou úroveň (řekněme pod 30 FPS), než když je průměrná hodnota třeba 60 FPS.

Z toho plyne několik poučení: u běžných her nemá například smysl tvrdit, že je zbytečné získávat (průměrné) FPS nad 60, protože pak už lidské oko žádný rozdíl stejně nepostřehne. Už vůbec je pak pomýlené vztahovat u počítačových her rozlišovací schopnost lidského oka k počtu snímků, které používá běžný film (25 FPS), protože u filmu není na jednotlivých políčcích zachycen (jako u počítače) dokonale ostrý obraz daného okamžiku, ale rozostřený přechod mezi předcházejícím a následujícím políčkem, což umožňuje získat iluzi plynulosti při podstatně nižším počtu FPS. Z hry běžící rychlostí 25 FPS byste opravdu velký požitek neměli.

Autor:
Témata: Frekvence 1
  • Nejčtenější

RECENZE: Indiana Jones je zase na vrcholu, nová hra se vyrovná původním filmům

100 %

Že bude nová herní adaptace osmdesátkového hrdiny Indiana Jonese pecka, jsme tak trochu dopředu tušili, že ale až taková, jsme nedoufali ani v těch nejdivočejších snech. Rovnou stovku dáváme opravdu...

Xbox Series X/S
6. prosince 2024 42

Studie ukázala, že víc lidí raději hry sleduje, než aby je sami hráli

Průzkum společnosti Midia Research ukázal, že hráči tráví víc času sledováním videoobsahu věnovaného počítačovým hrám než jejich samotnému hraní.

11. prosince 2024 74

O víkendu se zrodily dva masivní herní hity

Výrazné přízni hráčů se těší nejenom free 2 play kooperativní střílečka s postavami ze světa Marvelu, ale zejména očekávaná diablovka Path of Exile 2.

9. prosince 2024  11:22 5

Amouranth vydělala balík na bitcoinech, chce pomáhat zvířatům

Americká streamerka Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, nespoléhá jen na své fanoušky a obří příjmy, které jí plynou z platforem Kick a OnlyFans, obratem...

5. prosince 2024 23

Dvacet nejzásadnějších her roku 2004. Zvolte tu nejlepší

Dvacet let vypadá jako dlouhá doba, na mnohé hity tehdejší doby ovšem vzpomínáme dodnes. Světlo světa tehdy spatřil například kultovní World of Warcraft, graficky revoluční střílečky Far Cry,...

7. prosince 2024 21

Vyšla PC verze mobilní strategie Warcraft Rumble

Mobilní akční strategie Warcraft Rumble vyšla před více než rokem na iOS a Android, nyní si ji uživatelé mohou zahrát také na PC v betaverzi.

12. prosince 2024  9:48 0

KVÍZ: Nebyly pro děti, ale stejně jsme je hráli. Vyznáte se v klasických mlátičkách?

Už od samotných počátků herního průmyslu patří tzv. bojovky mezi nejpopulárnější žánry pro poměřování sil mezi kamarády. Na první pohled je jejich podstatou jen přímočaré násilí, ve skutečnosti ovšem...

vydáno 12. prosince 2024

Nintendo otevřelo ve svém zábavním parku sekci s opičákem Donkey Kongem

V japonské Ósace došlo v zábavním parku Super Nintendo World, který je součástí Universal Studios, k otevření nové sekce zasvěcené opičákovi Donkey Kongovi. Slavnostního zahájení se zúčastnil také...

11. prosince 2024  10:55 0

Nejhorší update všech dob? Příchod Dauntless na Steam dopadl katastrofálně

Pět let stará free 2 play hra Dauntless se konečně objevila na Steamu, reakce hráčů si ovšem vývojáři za rámeček nedají. Kvůli nečekanému restartu celého dosavadního progresu má nyní tato jinak...

11. prosince 2024  9:27 6

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý...

Příběh Petra: Moje manželka ignoruje domácí práce. Nevaří, neuklízí, nepere

Brali jsme se po docela krátké známosti. Čekali jsme tehdy naše první dítě a oběma nám už bylo dost přes třicet, tak...