Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

HW minutky: poběží vám nový Unreal?

  12:00
Příchod nové generace her založené na inovovaném (či spíše zcela předělaném) enginu Unrealu se kvapem blíží, a proto pro vás jistě nebude bez zajímavosti se podívat, jak se asi vaše grafická karta s těmito hrami vyrovná. || Je 100 a více FPS v 3D hrách zbytečný luxus? Neřekl bych...

Unreal Tournament 2003 a grafické karty
Již brzy (toto léto) bychom se měli pokračování slavných Unrealů a ještě o něco dříve se objeví první hratelná demoverze. Obecně se očekává, že Unreal Tournament 2003 (UT2003) opět významně posune laťku grafické kvality, hratelnosti a samozřejmě i hardwarových nároků. Engine UT2003 vyvíjí Epic Games; snad si vzpomenete na rozčarování kolem původního enginu Unrealu, který byl postaven na míru kartám 3dfx Voodoo a majitelům karet s čipem od NVIDIE způsoboval všelijaké (v neposlední řadě výkonnostní) problémy. Tento fakt byl pro mě osobně (ale zdaleka nejen pro mě :-) obzvlášť bolestivý u vynikající hry Deus Ex, která byla na enginu Unrealu postavena. Jak se dalo očekávat, Deus Ex 2 (a velké množství dalších her) bude opět používat unrealovský engine (byť specielně u Deus Exu 2 VELMI modifikovaný), takže informace o chování UT2003 na různých grafických kartách jistě budou mimořádně zajímavé nejen pro milovníky multiplayeru, ale i pro ty, kteří preferují hry pro jednoho hráče.

Anand, který je velkým propagátorem enginu UT2003 a má přístup k jeho nejnovějším verzím, na něm provedl benchmarky 19 grafických karet. Je ovšem třeba pro úplnost podotknout, že samotný UT2003 příliš nevytěžuje pixel/vertex shaderové jednotky grafických čipů, zatímco hry postavené na jeho enginu mohou k této záležitosti přistupovat jinak. To by v konečném důsledku znamenalo, že si v takovýchto hrách poskočí karty se silnými shadery (např. Parhelia-512) směrem vzhůru. Následující graf zachycuje výsledky benchmarku provedeného na procesoru AMD Athlon XP 2100+ (reálná frekvence 1,73 GHz = 13x133) vsazeném v základní desce EPoX 8K3A+ (čipset VIA KT333) s 256 MB DDR266 SDRAM.

UT2003

Z momentálně na trhu dostupných karet jsou v UT2003, ale i v Doomu III, k nepřekonání modely GeForce4 Ti. Na spodní hranici snesitelnosti (30 FPS) nacházíme 64megové Kyro II a GeForce2 Ultra – musíme ale brát v úvahu, že ve výše zobrazeném grafu byly grafické detaily nastaveny na maximum a použita 32bitová barevná hloubka. Při nastavení pouze střední kvality grafiky, snížení rozlišení na 640x480 a zapnutí 16bitových barev byl UT2003 dobře hratelný (45,9 FPS) i na nejslabší z testovaných karet, tj. 32megovém GeForce2 MX200, což bych tedy opravdu nečekal! Pohlédneme-li naopak na ta nejvyšší rozlišení, v 1600x1200 se v maximální kvalitě dostala přes 30 FPS (a to nijak výrazně) pouze rodina GeForce4 Ti.

Podle výsledků můžeme vyřknout obecné doporučení, že pokud stojí odpovídající peníze, jsou karty s minimálně 64 MB RAM a čipy GeForce3 Ti nebo Radeon 8500LE a vyššími i pro hry blízké budoucnosti dobrou volbou. Máte-li nové 3D hry v oblibě a trávíte u nich hodně času, sahat pro něco na bázi GeForce2 by nyní už nebylo moudré.

Zdroj: AnandTech



Malá úvaha o významu počtu snímků za sekundu v 3D hrách
Nedávno jsem si v diskusích na BonusWebu se zájmem přečetl debatu čtenářů na téma „Plynulost her a počet FPS“. Protože zde někdy dochází k drobným nedorozuměním a záměnám pojmů, rozhodl jsem se k této věci napsat pár slov.

Měříme-li počet FPS, můžeme se soustředit na 3 ukazatele: maximální, minimální a průměrný naměřený počet. Maximální nemá význam prakticky žádný – koho zajímá, na kolik to dokáže vystřelit, když se ve hře zrovna nic nehýbe. Průměrný počet FPS je už podstatně zajímavější, proto je také obvykle v článcích udáván. Velký význam má ale také minimální naměřený počet FPS: i když je průměrný počet FPS poměrně vysoký, přesto může být hratelnost mizerná, když to v kritických chvílích škube. Minimální počet FPS bývá ovšem udáván jen zřídka; místo toho se předpokládá, že si čtenář udělá obrázek z průměrného počtu FPS. Když totiž hra běží průměrně na 120 FPS, je podstatně menší pravděpodobnost, že někdy klesne na nepříjemně hratelnou úroveň (řekněme pod 30 FPS), než když je průměrná hodnota třeba 60 FPS.

Z toho plyne několik poučení: u běžných her nemá například smysl tvrdit, že je zbytečné získávat (průměrné) FPS nad 60, protože pak už lidské oko žádný rozdíl stejně nepostřehne. Už vůbec je pak pomýlené vztahovat u počítačových her rozlišovací schopnost lidského oka k počtu snímků, které používá běžný film (25 FPS), protože u filmu není na jednotlivých políčcích zachycen (jako u počítače) dokonale ostrý obraz daného okamžiku, ale rozostřený přechod mezi předcházejícím a následujícím políčkem, což umožňuje získat iluzi plynulosti při podstatně nižším počtu FPS. Z hry běžící rychlostí 25 FPS byste opravdu velký požitek neměli.

Autor:
Témata: Frekvence 1
  • Nejčtenější

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky

I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...

Byli jsme příliš chudí, abychom měli konzoli, vzpomíná tvůrce herního hitu

Sexy akční hra Stellar Blade je zatím nejpříjemnějším překvapením letošního roku a o jejího...

ANKETA: Jaké je vaše nejoblíbenější videoherní auto?

Máte nějaké oblíbené videoherní vozítko či auto? Napište nám do diskuze pod článkem, které a proč.

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

BlizzCon 2024 nebude

Letošní ročník akce BlizzCon, na níž fanoušci oslavují hry studia Blizzard, tedy značky jako...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...