GameEkonom: Za EA ještě větší

  • 732
Electronic Arts oznámili největší herní akvizici historie. Náš pohled na to, co rozšíření EA udělá s herní scénou a spekulace o nové Star Wars MMORPG *** BBC se pouští do experimentálního hraní *** Nový Xbox 360 na obzoru, 2x

Electronic Arts jsou v současnosti jednoznačně největší vydavatel videoher na světě. V podstatě neexistuje kategorie her, kde by EA nějakým způsobem nezanechalo výraznou stopu. Na některé žánry mají Electronic Arts dokonce něco jako monopol. Jediným slabším místem EA je oblast her na hrdiny, kde EA trochu ztrácejí na lesku. Ztráceli. Do chvíle, než firma oznámila záměr převzít společnosti BioWare a Pandemic Studios. Celá ta legrace vyjde na přibližně 860 milionů amerických dolarů. A přestože je to obrovská suma – finanční analytici její vydání hodnotí kladně – akcie EA se po zveřejnění této zprávy vyšplhaly na historické maximum. Důvodem je i odvážný plán získat celou třetinu vložených prostředků zpět za jediný účetní rok. Než se ale dostaneme k důsledkům kroku EA, podíváme se na to, koho si EA koupili.

BioWare
BioWare je kanadská společnost založená v roce 1995 lékaři Rayem Muzykou a Gregem Zeschukem. BioWare se od akčních začátků vypracovali na nejznámějšího výrobce kvalitních RPG titulů, a to jak fantasy, tak sci-fi zaměření. Nejznámější hry BioWare zahrnují sérii Baldur's Gate , sérii Neverwinter Nights, Star Wars: Knights of the Old Republic a Jade Empire. V listopadu vyjde očekávaná exklusivní hra Mass Effect pro Xbox 360, firma má ve vývoji ještě další tři velké projekty, jeden z nich je zatím nepojmenované MMORPG. Kromě konkrétních herních titulů BioWare profitují také z vývoje vlastních herních enginů, které licencují dalším vývojářům. Díky technologiím BioWare vznikly například hry Planescape: Torment, Icewind Dale a v neposlední řadě z nich vychází také napjatě očekávaný Zaklínač.

Pandemic Studios
Pandemic Studios vznikli v roce 1998 jako víceméně dceřiná společnost Activisionu – prezident i výkonný ředitel v Activisionu pracovali a Activision do Pandemic Studios investoval své prostředky (spolu s Bono Voxem z U2). Pandemic se soustředí na akční tituly, zkušenosti mají i se strategiemi. Do jejich portfolia patří například Battlezone II: Combat Commander, Dark Reign 2, Star Wars: The Clone Wars, Full Spectrum Warrior, Star Wars Battlefront, Star Wars: Battlefront II nebo Destroy All Humans. V přípravě jsou Mercenaries 2: World in Flames. Pandemic Studios se v roce 2005 v podstatě sloučili s BioWare, obě firmy si ale zachovaly svou značku a právní subjektivitu.

Současná situace
Ve chvíli, kdy akvizice projde všemi schvalovacími prostředky, získají Electronic Arts dvě zkušená vývojářská studia s kancelářemi v Kanadě, USA i v Austrálii, ale to není to hlavní. Obě koupené firmy v tuto chvíli vyvíjejí 10 nových her, z toho k šesti mají všechna autorská práva a EA tak jednoznačně získají právo na jejich vydání ve všech oblastech světa a na všech platformách, které uznají za vhodné.

Nutností pro EA je vhodné začlenění obou firem do své struktury, to si sice vyžádá čas a nějaké náklady, ale audit prokázal, že si EA své věci umí naplánovat a správně je účetně vyjádřit. Zkušenosti už EA mají – i před akvizicí BioWare a Pandemic Studios přímo pro EA pracovalo více než 20 vývojářských studií.

Další vývoj
Electronic Arts v podstatě už nyní musí spolu se svými právníky začít jednat s obchodními partnery nově získaných firem. Tato jednání se týkají zejména čtyř z oněch deseti právě vyvíjených her – patří mezi ně již zmíněný Mass Effect. Problém je v tom, že ME je vyvíjen exklusivně pro Xbox 360, a navíc je plánován jako trilogie. EA se tak budou muset dohodnout s Microsoftem na dalším postupu – udržení exklusivity a stanovení obchodních podmínek pro vývoj a vydání dalších dvou titulů.

Nějaké nejasnosti skrývá i samotné začlenění BioWare/Pandemic Studios do struktury kolosu EA. Značka BioWare se totiž pyšnila postavením snad nejznámějšího nezávislého vývojářského studia vůbec. V náručí velké matky by mohli její vývojáři narazit. A pokud jim EA ponechá všechny výsady, může se to hrubě znelíbit některému z ostatních dvaceti vývojářských studií. Vybalancování této otázky bude pro HR oddělení EA nejspíše náročné.

Pro nás se ale největší hrozba skrývá ve standardním postupu EA – dobýt a ovládnout. Může se proto stát, že namísto tvorby her s novými nápady budou i BioWare nuceni recyklovat své staré nápady do nekonečných sérií, "ideálně" s roční frekvencí vydávání nových dílů. A to by bylo opravdu smutné, přestože i pokračování her od BioWare stála prozatím vždycky za to. Ale také jich nebylo 10 v řadě, rok co rok.

A ještě perlička na konec – podle analytika Brenta Thilla z Citi je onou utajovanou MMORPG ve vývoji nový pokus o MMORPG ze světa Hvězdných válek. Dovedete si vůbec představit atmosféru Knights of the Old Republic v online provedení? Sony, třes se!

BBC se pouští do experimentálního hraní
Skotská pobočka britské veřejnoprávní televizní a rozhlasové stanice BBC jedná o založení experimentální herní laboratoře při University of Abertay Dundee. Cílem je vytvořit prostředí, v němž by zástupci komerčních firem spolu se studenty a profesory vyvíjeli prototypy nových her. Součástí nových her má být větší zapojení sociálních sítí a nových médií. BBC s univerzitou spolupracuje už delší čas, je mimo jiné hlavním sponzorem herní soutěže Dare to be Digital, které mladým vývojářům umožňuje spolupracovat s veterány herního průmyslu na vývoji zajímavých her. I University of Abertay Dundee má s hrami své zkušenosti – vzdělávání v oboru digitálních her nabízí už deset let. ČVUT a UK nicméně na toto téma vytrvale mlčí.

2x nový Xbox 360 na obzoru
Spekulace kolem vývoje Xboxu 360 neustávají. První novinkou má být Xbox 360 Arcade Edition, který nahradí verzi Core. A stejně jako Sony, i Microsoft chce docílit nižší ceny za cenu výrazného omezení zákazníků. Xbox 360 Arcade totiž nebude obsahovat pevný disk a jeho hlavním účelem bude přístup k jednoduchým hrám na Xbox Live. Na internetu se zatím objevily obrázky krabice, z nichž vyplývá, že hráči s nově zakoupeným přístrojem dostanou několik her včetně Pac-mana a UNO. Jinak v balení bude bílý bezdrátový ovladač, kompozitní AV kabel a paměťová karta. Arcade má stát stejně jako současná Core verze, takže pokud chcete Xbox 360 k vánocům, moc dlouho neváhejte.

Druhá novinka se týká všech verzí Xboxu – podle Deana Takahashiho, častého zdroje spolehlivých informací ze zákulisí, plánuje Microsoft převedení výroby Xboxu na novou architekturu s označením Jasper, ke změně má dojít v létě roku 2008. Cíl generační obměny je zřejmý – snížení výrobních nákladů a další pokrok v oblasti stability a spolehlivosti zařízení. Toho má Microsoft dosáhnout použitím 65nm výrobního procesu nejen u CPU, ale i u grafického jádra a pamětí.