GameEkonom – Phantom: podvod století?

  12:00aktualizováno  22. září 9:38
Britští poslanci měli kurz počítačových her. || Není herní konzole Phantom opravdu jen fantom? || Počítačová hra v boji pro Alzheimerově chorobě. || RPG Greyhawk na siti KaZaA – a legálně.

Hry útočí na poslance – čtvrtek 18. září 2003
V Británii to s podporou a propagací počítačových her myslí vážně – alespoň ti, kdo jsou na jejich rozvoji přímo závislí. Organizace ELSPA, která tamní trh zaštiťuje, se rozhodla uspořádat sedánek ve Westminsteru, na kterém měla za lubem „seznámit poslance obou komor s kulturním a ekonomickým významem videoherního průmyslu“. Důvody k tomuto kroku jsou nasnadě – ELSPA za prvé chce změnit názor veřejnosti na hry (koho by bavilo, kdyby se na něj každý díval jako na padoucha, který kazí mládež) a za druhé by ráda protlačila svou živnost do nějakého grantového programu. Vždyť když stát dává peníze na filmy, literaturu a jiné kulturní činnosti, proč nemohl utrousit nějakou tu libru na elektronickou zábavu?
Na to je ovšem zapotřebí zákonodárce, kteří o všem podobném rozhodují, seznámit s tím, co to vlastně počítačové hry jsou. Asi nikdo nepředpokládá, že typický poslanec přijde večer (či brzy odpoledne) z parlamentu a zapne si počítač, aby postřílel pár zombíků či si zalétal s dopravním letounem. To ostatně potvrdil i ředitel ELSPA Roger Bennett, když prohlásil: „Naprostá většina poslanců se nikdy předtím s videohrami nesetkala.“ Odezva od nich přesto prý byla velice pozitivní a srdečná. Aby ne. Pokud se rozdávalo jídlo a pití zdarma, těžko by mohla být jiná. Ale uvidíme, jak se reakce změní, až někdo přijde s návrhem zákona na státní dotace hernímu průmyslu. Řekli bychom, že pak už bude podpora o něco menší.
Zdroj: GamesIndustry

Pochybnosti kolem „zázračné konzole“ – čtvrtek 18. září 2003
Zhruba za měsíc by měla společnost Infinium Labs začít přijímat předobjednávky na svou herní konzoli Phantom. Připomeňme, že pod nabubřelými slovy jako „nejrobustnější konzole světa“, „víc titulů než má jakákoliv jiná platforma“ a podobně se nachází překvapivý fakt – ona to totiž není konzole. Jedná se vlastně o počítač nacpaný do hezké krabice, ovšem bez jakékoliv mechaniky CD či DVD – k provozu Phantomu má být zapotřebí broadbandové připojení k internetu, přes nějž bude probíhat veškeré stahování softwaru. Lidem z technického webmagu [H]ardOCP se ovšem podařilo zjistit, že to možná nebude nejen konzole, ale že to nebude ani počítač. Prostě to nebude vůbec nic. Produkt – který ostatně zatím nikdo neviděl – se na trhu možná neobjeví ani v ohlášeném termínu ani o půl roku později, prostě nikdy. Ředitel firmy Infinium Labs Tim Roberts prý má s podobnými projekty – tedy s takovými, ve kterých se utratí peníze věnované investorem a pak se zavře krám, aniž by zbyl jediný hmatatelný důsledek třeba i několikaleté „práce“ – slušnou zkušenost.
Jak to? Redaktoři webmagu [H]ardOCP neváhali obětovat čas a námahu a našli si výpis společností, v jejich čele stál Roberts předtím, než založil Infinium Labs. Jedná se o širokou škálu firem – od rodinných podniků až po společnosti s miliónovými rozpočty. Všechny měly jedno společné: nic extra z nich nevzešlo. Asi největším Robertsovým počinem byla firma Broadband Investment Group, která si půjčila 15 milionů dolarů, utratila je a zanikla. Stane se to samé s pětadvaceti miliony dolarů, které si půjčil na Phantom? Možné to rozhodně je. Ukazovat by na to mohla i skutečnost, že ani nyní, krátce před zahájením prodeje, nemá Infinium Labs žádné kanceláře. Veškerá korespondence chodí do poštovní schránky v jednom obchodním domě na Floridě.
Nevíme jak vy, ale my jsme důvěru v projekt Phantom nikdy neměli a skutečnosti zjištěné lidmi z webmagu [H]ardOCP nám jí moc nepřidávají. Takhle má vypadat společnost, která chce konkurovat Sony, Microsoftu a Nintendu?
Zdroj: [H]ardOCP

Počítačové hry jako lék – neděle 21. září 2003
Škodí počítačové hry našemu zdraví? Možná. Izraelští a američtí vědci však došli k názoru, že by mu mohly také pomáhat. Pro svůj výzkum poruch paměti tedy použili počítačovou hru. Na první pohled by se mohlo zdát, že poruchy paměti nejsou nic vážného, ale opak je pravdou. Do této kategorie totiž mimo jiné spadá obávaná Alzheimerova choroba, kterou jen v USA trpí čtyři miliony lidí, tento počet navíc rok od roku roste.
Výzkum vědců z Kalifornské univerzity v Los Angeles (UCLA) a univerzity v Tel Avivu si kladl za cíl zjistit, jak v mozku probíhá mechanismus pamatování, konkrétně orientace ve známém prostředí. To je totiž jeden z nejožehavějších problémů lidí trpících Alzheimerovou chorobou – často se ztratí například dvě ulice od domu, kde celý život bydleli. Vědci dospěli k zajímavým závěrům (opravdu se o fungování paměti dozvěděli spoustu novinek), ty zde ovšem nebudeme rozebírat – jsme přece jenom magazín o počítačových hrách, ne vědecká publikace (stejně bychom se nejspíš při interpretaci závěrů dopustili nějakých nepřesností). Nás spíš zajímá, jak k těmto závěrům dospěli – a tím se dostáváme k jádru věci. Proces pamatování totiž výzkumný tým testoval na lidech hrající počítačovou hru. Zdroje sice neuvádějí, o jaký titul šlo, ale asi nebude těžké to uhodnout. Jednalo se totiž o hru, ve kterém „žlutým taxíkem převážíte zákazníky po virtuálním městě“. Že by Crazy Taxi? Asi ano. Vývojáři nejspíš netušili, jak široké využití se pro jejich projekt najde.
Zdroj: Nature

KaZaA proti pirátům? – neděle 21. září 2003
Vítr z plachet lidem tvrdícím, že P2P sítě škodí herním vydavatelstvím, vzali provozovatelé sítě KaZaA. Rozhodli se totiž fungovat nejen jako kanál pro výměnu pirátských kopií (oficiální stanovisko sice zní jinak, ale všichni víme své), ale i jako nová oficiální forma distribuce. Momentálně si tak například můžete stáhnout „demoverzi“ nového RPG Greyhawk: Temple of Elemental Evil. Jedná se o časově omezenou verzi, která je funkční sice jen šest hodin, ale po zaplacení obdrží zákazník unikátní klíč, jímž toto omezení odstraní a může hrát navždy a legálně. Greyhawk přitom není jedinou hrou, kterou lze tímto způsobem sehnat – KaZaA jich nabízí již několik desítek. Jen je trošku nedomyšlené, že zákazník zaplatí plnou cenu, ale za své peníze nedostanou to, na co je běžně zvyklý – tedy krabici, manuál, případné bonusy a podobně. Snad na tom provozovatelé služby KaZaA ještě zapracují.
Zdroj: KaZaA

Střípky a zajímavosti:
- Vydavatelství Ubisoft oznámilo, že chce do konce fiskálního roku snížit své úvěrové zatížení o 25 procent. Záleží to ovšem na dvou zásadních předpokladech: že budou dobré tržby a že trh poroste o 10 – 15 procent. Těžko říct, co je nepravděpodobnější, ale akcionáři na to zareagovali příznivě – cena akcií Ubisoftu se po vydání tohoto oznámení začala konečně výrazněji zvedat.
- Gigant Electronic Arts se rozhodl přejmenovat jednu ze svých divizí a svěřit jí větší pravomoci. Distribuční sekce EA Distribution mění název na EA Partners a jak již jméno napovídá, nebude se starat jen o tituly od EA. Bude k dispozici i smluvním partnerům, jimž bude zajišťovat vydávání her po celém světě. Předpokládá se, že EA Partners vstoupí dokonce i na náš trh.
- Jsou to pouhé dva týdny, co společnost Boll KG oznámila práce na filmu podle upírské akce BloodRayne, a už se objevují spekulace, že by stejně dopadne i veleúspěšný gangsterský epos GTA: Vice City. Uvidíme, co je na tom pravdy.
- Tím ještě s filmovými adaptacemi nekončíme. Společnost Konami se nechala slyšet, že hodlá na stříbrná plátna uvést svou hororovou sérii Silent Hill. Vzhledem k tomu, že se jedná o oficiální informaci, tak se máme na co těšit. Předem ovšem varujeme, že to bude asi jen pro silné nervy – Silent Hill je jeden z nejpůsobivějších hororů, jaké kdy vznikly. (Sám autor těchto řádků jej odmítá hrát, pokud s ním není v místnosti někdo, kdo by neustále vyprávěl vtipy a odváděl jeho pozornost od dění na obrazovce.)
Zdroj: GamesIndustry, GamesPress

Autor:

CES 2019

Největší veletrh spotřební elektroniky CES 2019 v Las Vegas probíhá od 8. do 11. ledna a rozhodně si přijdou na své hráči i nadšenci. Mezi očekávané novinky patří ohlášení 7nm CPU i GPU od AMD, nové modely karet NVIDIA RTX, VR a mnoho dalších. Sledujte dění na CES 2019 online.

Nejčtenější

Nadvláda Steamu končí, přišel o všechny veliké vydavatele

Steam

Ještě nedávno prakticky nemyslitelná situace se rychle stává realitou. Obchod Steam, jehož aplikaci má dnes na svém...

RECENZE: Upřímný názor na PlayStation Classic s dvacítkou minirecenzí

PlayStation Classic

Na novodobou verzi PlayStation jedničky se čekalo s nadšením, které však po jejím vydání rychle opadlo. Že to není...

Třicet jedna her na zpříjemnění zimních měsíců

Kona

Vánoce a Silvestr jsou sice za námi, ale jelikož zima tu s námi ještě nějaký čas pobude, neuškodí připomenout si...

Rozběhá váš počítač Anthem? Podívejte se na hardwarové nároky

Anthem

Vydání očekávané novinky od slavných Bioware se pomalu blíží, a tak nastal čas si zkontrolovat, jestli si na svém...

Vzácná edice Metro Exodus vyjde jen v 10 kusech, za peníze ji nekoupíte

Metro Exodus - Master Artyom Edition

Čtveřici edic k očekávané akci Metro Exodus rozšíří jedna velmi speciální, nazvaná Metro Exodus Artyom Custom Edition....

Další z rubriky

Vybíráme nejočekávanější hry roku 2019

Doom Eternal

Rok 2019 právě začal, pojďme se proto podívat na ty nejzajímavější již ohlášené hry. Na které kousky se nejvíce těšíte...

Třicet jedna her na zpříjemnění zimních měsíců

Kona

Vánoce a Silvestr jsou sice za námi, ale jelikož zima tu s námi ještě nějaký čas pobude, neuškodí připomenout si...

Nejočekávanější akční hry roku 2019

Rage 2

Akční hry jsou již tradičně tím nejvíce zastoupeným žánrem, a proto nám ani letos na výpis těch nejzajímavějších...

Najdete na iDNES.cz